Harris RF-110A

SM6OID

Well-Known Member
Hej!

När arbetsbänken är tillräckligt avstädad så kommer det att få bära upp ett effektsteg från Harris, nämligen ett RF-110A.
Av nyfikenhet, har dessa använts i Sverige? Det är alltid kul att få veta lite om prylarna man "brötar med".
Kanske till o med någon forummedlem som använder ett sådant effektsteg?
Jag saknar strömförsörjning, så tips på nå'n som har ett överblivet RF-124 eller RF-112 mottages...

Kort info för den som inte vet...
Driveffekt 100 mW nominellt
Uteffekt 1 kW PEP eller AVG
Slutrör 2 stycken 4CX1500B
Bredbandsavstämt i 19 band från 2-30 MHZ, inga tune o load rattar alltså.
 
Vad jag känner till så har inga RF-110A sålts från Harris till Sverige,
utan de som finns ska ha kommit från USA-ambassadens materiel när de generationsskiftade på 90-talet.

Även från NATO i Norge ska det ha kommit något.

Tänkte faktiskt köpa 3 st begagnade från Kanada i början av 90-talet till Stockholm Radio,
men sansade mig i tid utan skaffade Collins HF-8014A/HF-8023 i stället.

RF-110A anses svåra att hålla i drift p.g.a. sina drivsteg i klass A och det mycket komplexa kraftaggregatet och fläktkylningssystemet.
Tidigare erfarenheter från Granger 172-2 har gett mig traumatiska upplevelser från just drivsteg i klass A...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
........
RF-110A anses svåra att hålla i drift p.g.a. sina drivsteg i klass A och det mycket komplexa kraftaggregatet och fläktkylningssystemet.
Tidigare erfarenheter från Granger 172-2 har gett mig traumatiska upplevelser från just drivsteg i klass A...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
Arbetar inte drivstegen i Standard Radios slutsteg SSA200, SSA400 och SSA1000 också i klass A?
 
Hej!

Drivsteget i RF-110 består av två parallella tetroder, 8122.
SRT produkterna du nämner är halvledarbestyckade, men det visste du nog.

Effektsteget i min min HF-80 station (8020+8030+8010A) har ett 4CX1500B (klass AB2) i slutet, drivet av halvledare i klass A.
 
Hej!

Drivsteget i RF-110 består av två parallella tetroder, 8122.
SRT produkterna du nämner är halvledarbestyckade, men det visste du nog.

Effektsteget i min min HF-80 station (8020+8030+8010A) har ett 4CX1500B (klass AB2) i slutet, drivet av halvledare i klass A.

8122 och 4CX350A som satt i Granger 172-2 är nära släkt, och när de går i klass A med över 250W anodförlust åldras de fort. Det var nästan omöjligt att hålla arbetspunkterna stabila vid H24 drift, och katodmaterialet hade en trist förmåga att hamna på styrgallret p,g,a, de extremt små avstånden mellan katod och galler.

När rörkvaliteten började försämras på allvar under slutet av 80-talet höll de bara 1/2 år.

Däremot är det inte samma problem med transistorsteg i klass A. Bara man har ordning på temperaturstabilisering och DC-motkoppling så går de bra. En av SSA400 i kustradionätet gick i över ett år med full viloström, 1 A per transistor vid 50V, genom drivmodul 2 efter att styrkretsen som kopplar in och ur viloströmmen gått sönder.
Problemet upptäcktes i samband med att fläktarna byttes, därför att modulen gått så varm att temperaturskyddet löst ut.

Inte ens när en bias-krets hade fått en inre kortslutning så att matningsdrosslarna till kollektorkretsarna brann upp genom att transistorerna bottnade gick BLX15 sönder.

BLX15 är en synnerligen tålig transistor...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hm, kanske var dumt att slänga en hel obruten kartong sådana vid en verkstads utrensning på 90-talet då ?
 
Hm, kanske var dumt att slänga en hel obruten kartong sådana vid en verkstads utrensning på 90-talet då ?

Det kanske man kan påstå. BLX15 kostar runt 1000 kr/st numera.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag var med om ett grandiost haveri med en trolig variant av 8122 som istället för kylflänsen hade de en anslutning för kylolja. Minns inte hur många som satt parallellt men det var en AR-förstärkare som lämnade 2.5 kW och gick i klass A så då kan man ju räkna ut att det var ganska många rör... Det som hände var att kontaktorn som försörjde nätagget för anodström brände fast medan gallerförspänningen var avstängd. Så här i efterhand kunde konstateras att HF-delen var state-of-the-art medan många delar i strömförsörjningen kvalitetsmässigt låg på klockradionivå.

Värmeutveckligen blev avsevärd för att uttrycka sig försiktigt och slangarna som matade kylolja smälte. Kokande olja medförde ymnig rökutveckling varvid undertecknad fick besök av brandkåren på dåvarande jobbet. Det blev ett tämligen omfattande saneringsjobb med att torka olja efteråt eftersom litervis med skållhet olja sprutat ut. Om jag minns rätt överlevde dock hela rörsatsen. Det skulle vara intressant att veta om det verkligen var ett 8122 som man bara gjort om med oljekylning, rören var märkta med något "house number" från AR. Samma sockelkoppling som 8122 och de var lika i övrigt. Drivsteget var ett gäng vanliga 8122 med luftkylning. Oljekylningen var via en värmeväxlare kopplad till vanligt kranvatten. Förutom vatten krävdes trefas avsäkrat med 35A.
 
Hej!

Drivsteget i RF-110 består av två parallella tetroder, 8122.
SRT produkterna du nämner är halvledarbestyckade, men det visste du nog.
......
Det jag inte visste var att RF-110 har ett rörbestyckat drivsteg.
 
Bara för att klargöra lite mer i detalj vad Henrik pratar om tycker jag en grafisk presentation av eländet är på sin plats.

18 stycken oljekylda rör sittandes i serie-parallell koppling (distribuerad förstärkare) i brist på bättre förklaring.

Jodå hela rörsatsen klarade sig men ett rör blev utbytt eftersom det running smält plastslang in i kylkroppen på röret.

Förstärkaren är av klass A och lämnar 2,5kW mellan 10 kHz - 220 MHz.

73 de SM3PXO

PIC00003.JPG PIC00009.JPG



Jag var med om ett grandiost haveri med en trolig variant av 8122 som istället för kylflänsen hade de en anslutning för kylolja. Minns inte hur många som satt parallellt men det var en AR-förstärkare som lämnade 2.5 kW och gick i klass A så då kan man ju räkna ut att det var ganska många rör... Det som hände var att kontaktorn som försörjde nätagget för anodström brände fast medan gallerförspänningen var avstängd. Så här i efterhand kunde konstateras att HF-delen var state-of-the-art medan många delar i strömförsörjningen kvalitetsmässigt låg på klockradionivå.

Värmeutveckligen blev avsevärd för att uttrycka sig försiktigt och slangarna som matade kylolja smälte. Kokande olja medförde ymnig rökutveckling varvid undertecknad fick besök av brandkåren på dåvarande jobbet. Det blev ett tämligen omfattande saneringsjobb med att torka olja efteråt eftersom litervis med skållhet olja sprutat ut. Om jag minns rätt överlevde dock hela rörsatsen. Det skulle vara intressant att veta om det verkligen var ett 8122 som man bara gjort om med oljekylning, rören var märkta med något "house number" från AR. Samma sockelkoppling som 8122 och de var lika i övrigt. Drivsteget var ett gäng vanliga 8122 med luftkylning. Oljekylningen var via en värmeväxlare kopplad till vanligt kranvatten. Förutom vatten krävdes trefas avsäkrat med 35A.
 
Det var säkert varianten 8121 som är avsett för kylning tvärs eller 8072 utan kylare? Om någon är intresserad, har jag ett antal av dom senare som är till salu. Det här är vad RCA kallar för Cermalox och har inga konventionella galler. I produktionen trär man något som ser ut som fingerborgar över varandra, sänker dom ner i vatten och bränner gallermönstren gemensamt med en elektronstråle ochgallren ligger då exakt bakom varandra. Styrgallret tål då hela 100mA. Lyngby Radio hade mycket problem med överslag med 8122. Rocky Point effekt förmodligen - man hade inte bränt in rören, säkert. Signal One Cx7 och SRA på c:a 400 MHz använde 8072 som jag gärna säljer nu för en liten slant. 8122 kan lämna hela 570W på 432 MHz. 350spänn / st begagnade från en labbuppkoppling till en bredbandsförstärkare. / de KI
 
Back
Top