HARRIS RF-130

SM6OID

Well-Known Member
Hej!

För att öka på aktiviteten här på forumet, så visar jag vad jag gör i stället för att göra inlägg här.
Mitt intresse av amatörradio är att hålla igång kommersiella eller militära prylar.
Jo, givetvis att använde dem också, endast kortvåg och då telegrafi, SSB eller AM.

Senaste projektet som kommit i luften är en Harris RF-130 Transmitter Set.
I korthet; RF110A slutsteg, nominell uteffekt 1 kW, spänningsmatning sker av RF-112A, trefas 440 V.
För att rätta till skillnaden mellan vad spänningsaggregatet vill ha och vad som finns tillgängligt i vägguttaget så har jag tillhörande transformator 400 V till 440 V, trefasdriften ger en trevligt att möjligheten att sprida belastningen. Det krävs en handfull kVA om man kör för fullt.

Styrsändaren är en RF-130-122, ger mig möjlighet att göra de moder jag behöver, inkl ISB.
Jag har även enheten för remotestyrning, RF-784 och 10 m kabel, kontaktdonen är 48-poliga om jag minns rätt, kvalificerar detta till titeln "stickproppsamatör"?

Mikrofonen är en Mymex 802, verkar funka rätt OK, har fått ett antal omdömen i vart fall som pekar i den riktningen.

Det återstår att justera lite nivåer i både styrsändare och slutsteg, bl.a. för att lägga maxeffekten på rätt nivå, nu är uteffekten lite över 1.5 kW om jag drar upp reglaget på frontpanelen fullt.

SM6OID_RF_130x.jpg
 
RF-590(A) är rätt överskattad.
SRT CR91, i synnerhet med R&S FK101 före, ger betydligt mer för pengarna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej!

Svaret på frågan var man får tag i dessa Heffaklumpar är väl i princip besvarat.
Det finns skapligt av dem i Nord Amerika, men kostnad att skeppa dem blir hög, plus det faktum att de inte får exporteras utan tillstånd.
Som AOM nämnt, det finns några inom Europa, marknaden verkar dock något begränsad.

Vidare märkte jag att det blivit ett litet fel i mitt tidigare inlägg, excitern heter RF-131-122
 
I tillägg till Karl-Arnes kommentar om RF-590, som finns i två varianter, snarlika till utseendet men lite olika uppbyggnad inuti, förtjänar Harris RF-550 att nämnas. Dess design med solid-state uppbyggnad är en brygga mellan de sena taktiska rörmottagarna och de "moderna" mottagnarna med smd-komponenter, styrda av logik kretsar, chip mm.
Den är en sällsynt juvel, vars dynamik och prestanda på AM är i toppklass.
Det var Mottagaren Harris verkligen ville bygga, inte hade råd till, höll på att stjälpa bolaget, och var ohyggligt dyr och kompromisslös i sin kvalitet, och något udda i designen. Ett exempel är den dekader-styrda VFOn, TXCO, och full modularitet med färdiga remoteinterface baserat på D-sub mm, mm.
I några lägen när jag tagit hem burkar i den här klassen (ex Harris RF-590a) har tullen ringt mig. Sannolikt för att de har fått träffar på gamla exportkontroll spärrlistor. Jag har då vänligt förklarat att detta är vintage gear, yesterdays state-of-the-art, och idag helt passe och ointressant för dagens taktiska (militära) användning som är digitaliserad, krypterad, bygger på ALE, och ses som en integrerad del i nätverkstänkande. De sista avnämarna för dessa fina mottagare blir följdriktigt sådana gamla indianer som oss, dvs en åldrande och glesnande samling radioamatörer och andra afficonados som fortfarande dansar runt kvalitetens totempåle.
Radio Esoterica liksom Toronto Surplus är några aktörer i den här klassen. Loppissar och Ebay är också ställen att kika på.

73 de Fredrik / sa0bli
 
Kan inte riktigt hålla med om RF-550.

I mitten av 90-talet så utvärderade jag olika alternativ för passningsmottagare till HF-flygradio och kustradio.
Frågeställningen gällde ifall existerande mottagare som SRT CR30x och Icom IC-R71E kunde skiftas ut till något annat, helst rimligt prissatta och gärna från "surplusmarknaden".

Någon form av fininställning av frekvensen eller AFC ansågs också vara intressant
när AM med ett sidband eller H3E skulle tas emot med BFO:n aktiverad.

Ett ganska stort antal mottagare av olika slag undersöktes, och jag tog också tillfället i akt att åka över till Toronto och mäta igenom det som Mike Marchand hade att erbjuda.

Lite jämförande mätningar gav vid handen att något "billigt" inte kunde uppbringas som överträffade CR30x när det gällde tvåsignal och tresignalselektivitet.
När det gällde reciprok blandning krävde RF-550 att preselektorn RF-551 skulle sättas framför om prestanda skulle överträffa t.ex Skanti R-5001S.

Pris/prestanda-förhållandet hos RF-550/551 kom att bli en besvikelse jämfört med samma preselektor före en Racal RA-6790/GM vilket också blev det som anskaffades i några exemplar tillsammans med Collins HF-8054A, vilken hade överlägsna egenskaper jämfört med både RF-550 och CR30x.
Nedläggningen av SAG ledde kort därefter till att spelplanen ändrades och många CR30x och R-5001S blev tillgängliga. Något ytterligare inköp av HF-mottagare blev därför inte aktuellt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för repliken Karl-Arne,

Santa Maria använder väl fortfarande ett rack med RF-590 i sin mottagardel för HF passning. Undrar hur de diskuterade i sin inköpsberedning?

73 de Fredrik /sa0bli
 
Tack för repliken Karl-Arne,

Santa Maria använder väl fortfarande ett rack med RF-590 i sin mottagardel för HF passning. Undrar hur de diskuterade i sin inköpsberedning?

73 de Fredrik /sa0bli

Jag har inte pratat med mina portugisiska kollegor i branschen på snart 20 år så deras bevekelsegrunder för att välja Harris är höljda i dunkel. Dock kan man misstänka att Portugals NATO-medlemskap samt att ICAO "står för fiolerna" när faciliteter för ATC på HF anskaffas gjorde att det blev lättare att motivera en uppsättning av 13 mottagare för USD 15000 per st.

Santa Maria Radio är tyvärr den enda NAT HF-station som jag inte besökt. Det talades om att lägga ett ICAO AMCP-möte på Azorerna 1994 men tyvärr tyckte majoriteten av deltagarna att det var för besvärligt att ta sig dit. De andra tre; Gander, Reykjavik och Shanwick (Ballygireen) har jag haft nöjet att besöka.

Vid besöket berättade mina kontakter på Iceland Radio, Reynir Eggertsson och Loftur Jonasson (TF3LJ) om hur det kom sig att JRC fick leverera hela mottagarsystemet inklusive multikopplare. JRC hade, tydligen medvetet, offererat ett rent förlustpris för att få in en fot inom Air-Ground marknaden på västra halvklotet.
Postur og Simi nappade på detta och fick ett helt system för runt halva priset jämfört med vad Collins, Harris och R&S hade begärt.

En av de stora skillnaderna mellan LDOC-verksamheter som Stockholm Radio SDJ och ATC-stationerna är att det inte finns någon som helst anslagsfinansiering inom LDOC.
Varenda krona i investerings- och driftkostnader behöver amorteras från surt förvärvade trafikintäkter.

Under många år hängde ett konstant nedläggningshot över verksamheten. Därför blev det upphöjt till "skön konst" att hitta kostnadseffektiva lösningar, att "trolla med knäna" samt att återanvända. Det var denna kostnadsmedvetenhet, kanske främst personifierad i Rk Leif Lindqvist (SK), vilken räddade SDJ från att läggas ned under "den stora oredans tid". Till skillnad från SAG kunde den operativa och tekniska ledningen inom SDJ peka på att gjorda investeringar höll sig inom budget och gav utlovade resultat.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Inköpsberedningarna i respektive länder är naturligtvis påverkade av vilken resp allians man är medlem i, i detta fall Atlantpakten. Är nog ganska troligt att Portugiserna fick klart för sig att det var Harris som gällde, trots ett pris på 17.000 dollar/st enligt vad jag hört från USA.
RF Communications hade tills nyligen en kundingång på reservdelssidan där det fortfarande fanns fieild repair kits mm för 590A, så ett visst åtagande fanns väl kvar rätt länge, med tanke på åldern.

73 de Fredrik / sa0bli
 
US Coast Guard använder fortfarande RF-590A i stora antal, och NATO-systemet "Cross Fox"
hade ett mycket stort antal sådana inombords, tillsammans med RF-765 10 kW ISB-sändare.
Harris gjorde även en 5 kW heltransistoriserad HF-sändare med RF-1310 styrsändaren.
Ursprungstanken var att den skulle bli "billig" genom att använda den plastkapslade versionen av MRF150 och ett OEM-kraftaggregat.
Olyckligtvis fick man problem med tillförlitligheten hos sluttransistorerna och fick överge denna realisering.
Dagens utbud av HF-materiel i de högre effektklasserna är ganska litet.
Det är nog bara SELEX och Harris kvar sedan Rockwell/Collins upphörde med sitt 4 kW effektsteg.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Har sett en siffra på över 80 Harris mottagare i Cross Fox implementeringen som pilotades från ett Nato-land.
Det har under åren kommit ut en och annan 590A därifrån och detta är nog en av källorna till att de ibland dyker upp på någon loppis.
Den sista jag stötte på kom sannolikt därifrån, från flygbasen X utanför staden Y där de var del av en större implementering.

73 de sa0bli
 
Hej!

Min Harris har nu avverkat ett antal QSO, telegrafi och telefoni. När jag kör LSB får jag inte rätt nivå på utsignalen, antingen har LSB-modulatorn låg utnivå eller så ligger felet i combinern efter modulatorerna. Eftersom LSB inte är prio 1A, så har jag inte mätt nivåer för att undersöka hur det förhåller sig. Det kommer en dag för detta...

Sändaren "låter bra", rapporter från motstationer är positiva eller mycket positiva.

Jag kan kostatera att det är som alltid när man köpt något som skall vara helt ok...
Det är det inte!
Ganska många justeringar var gravt missförstådda, avsiktligt eller ej.
Då jag saknar full dokumentation, eller inte hittat den, så finns det några detaljer kring effektregleringen som justerade på gehör.

Ljudnivåen från sändaren är inte såå illa som de flesta skriver/säger troligtvis på grund av den "fågelholk" som sitter vid luftintaget för slutstegskylningen.
På alla bilder jag sett på nätet så är den fågelholken mindre, så den som sitter på min sändare måste vara för rovfåglar?
Lite ljudabsorbenter bakom sändaren tar bort en del ljud från luftutsläppet.
Men, tyst är den inte!

De nackdelar jag kan se med sändaren är att styrsändaren måste vara i gång 10 minuter innan man går ut i luften, för att vara skapligt frekvensstabil stabil.
3 minuter krävs för att värma effektsteget innan man slår på anodspänningen, vilket jag sällan ser som ett problem.
Till sist, "anläggningen" alstrar en del värme, 2x 8122 i klass A och 2x 4CX1500B i klass AB1 ser till att omgivningen hålls varm...
I somras var det stundtals lagom med "strandklädsel" om det var mycket rag chew...

Till sist, finns det fler RF-110A effektsteg eller kompletta RF-130 anläggningar hos svenska amatörer?
 
Känner till ett system till i Sverige, hos en f.d. kollega från Telemar.
Vet inte ifall detta är komplett och körbart.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top