HB9CV....eller?

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag behövde en liten antenn för 2m och kom ihåg en antenn som jag tillverkade på 80-talet, en HB9CV.
Sökte lite och hittade denna DL1DOW - Selbstbau-HB9CV
Denna antenn kallas tydligen också för HB9CV men den liknar inte min gamla antenn som var dubbelt gammamatad.

Kanske ska vi kalla den en "phased array dipol"
Är det någon annan här på forumet som har byggt denna antenn?

.....lite bilder.

my_HB9CV_0.jpg
my_HB9CV_2.jpg
my_HB9CV_3.jpg
my_HB9CV_4.jpg
my_HB9CV_5.jpg

Funkar gör den men jag vet inte hur bra, lite lite trafik på 2m att testa mot:(

/Micke

Last edited:
Jag skulle kalla den för 2 elements LPDA. HB9CV kan också betraktas som en 2 elements LPDA med en annan matningsmetod.

/Arne

HB9CV är ingen LPDA.
En sådan har strålningsegenskaper som bestäms av vinklar, och det finns inte tillräckligt många element för att få till något sådant.
I stället tillhör HB9CV den stora familjen av "två fasade dipoler" där "ZL-special" och "W8JK-beamen" också är framträdande representanter.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Sorry :o Karl-Arne, då viker jag mig.

Jag lät mig luras av Wikipedia (Log-periodic antenna - Wikipedia, the free encyclopedia) där det står att HB9CV "can be considered as a log-periodic dipole array". Svårt att vara källkritisk mot det man läser på Internet när man inte är tillräckligt kunnig.

Det är överhuvudtaget svårt (åtminstone för mig) med namngivning av antenner. Antennen på bilden påminner mycket om den 2-elements antenn för 144 MHz som är beskriven i min utgåva av "ARRL antenna handbook" i kapitlet om "log periodic arrays", och det var därför jag gjorde ett inlägg.

Jag lovar att ha dumstruten på mig resten av dagen :)

/Arne

Antennen har samma mått som en klassisk HB9CV för 2m men uppbyggnaden påminner mycket om en Log-periodic antenn.

DL1DOW kallar antennen "Wetterfest" men jag undrar vad som händer om nedre aluminiumprofilen blir vattenfylld.

my_HB9CV_on tripod.jpg
Här provar jag antennen monterat på ett kamerastativ.

/Micke

Back