HB9CV för 40m

The_one

Well-Known Member
Hej på er alla kollegor!

Skulle behöva era åsikter gällande en HB9CV konstruktion för 40m.
Svebry Electronics AB

Tyvärr så får jag inte plats med en två elements yagi för 40m.
Svebry Electronics AB

Eller vad tror ni om en roterbar dipol t e x Svebry Electronics AB

Det jag är ute efter är en bra antenn för DX på 40m.
Tyvärr så är den längsta element längden som jag får plats med runt 10 meter.
Så min tanke var att sätta upp en HB9 konstruktion.


Tacksam för alla svar.

// Andreas / SA7AUW.com
 
Hej på er!!
Finns det ingen i vårt avlånga land som har någon feedback på dessa antenner??
ECO 258 HB9CV 10+40M 2 ele eller ECO 259 HB9CV 20+40M 2 ele


73´s Andreas
 
Andreas

Den där "ECO 259 HB9CV 20+40M 2 ele" verkar vara ett skämt med de data och dimensioner som uppges. En HB9CV för 40m full size har element som är omkring 21 m. Det går kanske att krympa en sådan antenn lite grann - men att föreställa sig en HB9CV för 40m med elementlängden 150 cm är lika orimligt som att tänka sig en bastuba som är 10 cm lång!

hälsar JanneG

Jag citerar Svebrys data för antennen:

Frequency: 14-7 MHz
Impedance: 52 Ohm
R.O.S.: 20 m. 1:1,2 - 40 m. 1:1,0
Gain: 6 dBI
Boom Length: 87 cm
Longest element: 150 cm
Connector: SO 239
Weight: 1,5 Kg.
 
Enligt vad som framgår av beskrivningen på ECO ANTENNE består antennen av 4 1,5 m långa "mobilspröt" med helixlindade kombinerade förlängningsspolar och radiatorer. När man förkortar antenner så mycket sjunker verkningsgraden dramatiskt, en uppskattning är att den ligger runt enstaka procent på 7 MHz.

Vad man vunnit i små dimensioner har man därmed förlorat i förluster i antennelementen. Den angivna "förstärkningen" kan mycket väl vara 6 dBi direktivitetsvinst, men detta värde måste sedan multipliceras med antennverkningsgraden för att man ska få hela bilden när det gäller utstrålad effekt i maximalriktningen.

Nog är det märkligt att antenner som uppvisar "ofysikaliska" egenskaper i reklamen ska komma just från Italien...


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
... Nog är det märkligt att antenner som uppvisar "ofysikaliska" egenskaper i reklamen ska komma just från Italien...

"Allting går att sälja med mördande reklam!" Månne konserverad gröt härstammar därifrån också? ;)

/ Göstha
 
Specifikationen verkar vara skriven med gröt i pennan oxo.
Vad betyder 14-7 MHz? menar dom 7 till 14 MHz, eller 14 minus 7,
Och varför anger man sedan i m (meter) menas att den någon stans inom 20 meters bandet, 13 - 15 MHz har den anpassningen?
dBi skall det väl vara inte med I.
Vad kan R.O.S. vara förkortningen för?

Vi sålde ett tag de Italienska slutstegen HLA-150 och HLA-300V specade för 300 Watt. det gick att få ut nära 200 Watt. Men när vi frågade tillverkaren varför de inte uppfyllde specen, så var svaret ungefär: "ett så billigt slutsteg kan ni väl inte kräva att det skall uppfylla specen"
Italienare........

de
Roy
SM4FPD
 
Vi sålde ett tag de Italienska slutstegen HLA-150 och HLA-300V specade för 300 Watt. det gick att få ut nära 200 Watt. Men när vi frågade tillverkaren varför de inte uppfyllde specen, så var svaret ungefär: "ett så billigt slutsteg kan ni väl inte kräva att det skall uppfylla specen"
Italienare........

Är Murata också Italienskt?
 
Nej Murata är Japanskt, keramiska filter kondingar, TV komponenter etc
de tycker jag håller hög kvaltiet.
De
Roy
 
Nej Murata är Japanskt, keramiska filter kondingar, TV komponenter etc
de tycker jag håller hög kvaltiet.
De
Roy

Det är möjligt, men som du vet håller de inte spec vad det gäller bandbredd på filter t.ex. CFK och CFJ serierna. Inte de jag mätt upp i varje fall. Jag tycker det är dåligt. Har man en spec så ska man hålla sig till den, annars är det bättre att vara utan. Jag tycker även att att tillverkare som använder deras komponenter har ett ansvar för att slutprodukten inte förses med den felaktiga specen. Det tycker jag gäller oavsett om det är Italienska eller Japanska grejer.

/Anders SM4RNA
 
HB9 konstruktion

Hej på er alla kollegor!

Skulle behöva era åsikter gällande en HB9CV konstruktion för 40m.
Svebry Electronics AB

Tyvärr så får jag inte plats med en två elements yagi för 40m.
Svebry Electronics AB

Eller vad tror ni om en roterbar dipol t e x Svebry Electronics AB

Det jag är ute efter är en bra antenn för DX på 40m.
Tyvärr så är den längsta element längden som jag får plats med runt 10 meter.
Så min tanke var att sätta upp en HB9 konstruktion.


Tacksam för alla svar.

// Andreas / SA7AUW.com


Vad menar du med att du inte får plats?
Oavsett vilken antennkonstruktion du väljer, behöver du minst några meter över närmaste hustak och byggnader! Dessa på minst 50 meters avstånd från antennen.
I annat fall så ändras den tänkta impedancen i antennen och allt blir skit ändå!
Satsa på en vertikal för 40 o 20 meter hissa upp den så högt du kan.
Det blir både billigare och resultatet bättre.

73 de SM7FJW
 
Hej!
Tack för alla era svar ock synpunkter!
Jag förstår ju att en HB9CV konstruktion för 40m inte är så bra.
Vad jag menar med att jag inte får plats är helt enkelt att jag har min mast cirka 5m från tomtgränsen d v s en antenn med längsta elementlängd på 13m skulle hamna på grannens tomt.
En annan aspekt att ta hänsyn till är att masten inte klarar hur mycket som helst.
Jag har bara en liten mast på 10m plus cirka 4m maströr.
Det är vad kommunen tyckte var ok utan att behöva söka bygglov.
Det finns bilder på allt under SA7AUW.com .

Att ha 50m till närmsta byggnad är ju inget som jag har, snarare 1m :)
Så jag kan ju lika väl bara plocka ned allt för då kommer ju inget att fungera….
Skämt åsido jag vet att det som sitter uppe idag fungerar bra.
Men man vill ju alltid ha det som är bättre :)

73´s Andreas
 
Anledningen till att jag vill varna för antenner som är extremt små jämfört med våglängden är att
naturlagarna leder till att den övervägande delen av den inmatade effekten blir till värme i realiserbara sådana.

När man har en antenn med t.ex. 6 dBi antennvinst och en verkningsgrad av 5% och matar den med
100W så kommer man först att förlora 95 W i värme, och sedan vinner man 4 ggr i maximalriktningen,
dvs 20 W ERP.

Ifall man istället hade matat in dessa 100W i en "full-size" dipolantenn så hade man haft
minst 50 - 60W utstrålad effekt. Ett par dipoler hade varit en betydligt bättre investering än en förkortad HB9CV.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tittade på dina bilder på hemsidan
Det ser ju jättefint och proffsigt ut!
Bättre än de flesta amatörer har som bor i tättbebygda område.
Jag förstår inte varför du inte är nöjd med detta??
När jag skrev 50 meter så avsåg jag om du hade hus som var högre än din antennistallation, men det tror jag att du förstod :)

Kör så det ryker.

73 de Lars
 
Hej!
Tackar!
Man försöker att vara proffs fast än man bara är amatör :D
Det som jag har idag fungerar bra, men det jag är ute efter är en antenn för att köra dx på 40m.
Men det lutar nog till att jag försöker hitta en roterbar dipol för 40m….

73´s Andreas
 
Det ser verkligen proffsigt ut!
Av QSL-korten att döma funkar det också som det skall.
Bara o. köra...:cool:

/ Ingvar
 
Hej!
Ja jag har funderat på att mata masten :)
Men vi får se.

Tack alla för era svar!

73´s Andreas
 
Back
Top