Heathkit IG-52

kl@s

Active Member
Hej på er
Var på eskilstuna mässan i lördags och fick med mig lite grejor hem
bla. en Heathkit IG-52 Television Alignment Generator

Gav inte mycket för den har nu testa den och den verkar inte funka
som den ska så jag undrar om någon har nån manual/schema till en
sån, det finns inte på nätet längre dom säljer dom i stället för samma pris
som apparaten.
 
Jag har föregångaren Heathkit TS-4A. Det är i princip samma, bara kosmetiska skillnader med avseende på lådans färg, m.m.
Schemat till TS-4A har jag bifogat.
 

Attachments

  • TS-4A_schematic.gif
    TS-4A_schematic.gif
    84,5 KB · Views: 878
Jag har föregångaren Heathkit TS-4A. Det är i princip samma, bara kosmetiska skillnader med avseende på lådans färg, m.m.
Schemat till TS-4A har jag bifogat.

ok tack så mycket för det det är nämligen så att marker fungerar inte
får ingen sån signal, sen kanske du vet hur det fingerar med markern det är ju 2 skalor på den ratten hur byter man mellan dom ? kan det vara olika kristaller
man byter mellan
det sitter 5,5 i nu

Normalt sett använder man en sån här ihop med ett oscilloskop men den borde väl gå att använda på annat sätt tex svepa ett filter och en spectrumanalysator efter ?
 
Faktum är att jag köpte min TS-4A för ett par år sedan. Provade den lite just då och vill minnas att den fungerade (d.v.s. den var inte död men om den fungerade så som den skulle, det vet jag inte) men har inte rört den sedan dess. Jag har ingen manual till den, utan bara schemat.
Mycket mer än så vet jag inte om den.
 
ok tack så mycket för det det är nämligen så att marker fungerar inte
får ingen sån signal, sen kanske du vet hur det fingerar med markern det är ju 2 skalor på den ratten hur byter man mellan dom ? kan det vara olika kristaller
man byter mellan
det sitter 5,5 i nu

Normalt sett använder man en sån här ihop med ett oscilloskop men den borde väl gå att använda på annat sätt tex svepa ett filter och en spectrumanalysator efter ?

Det du fått tag i är en synnerligen primitiv svepgenerator.

Den består av en avstämbar oscillator med 4 områden som sveps i frekvens med en mättad induktans vilken får sin 50 Hz svepspänning från nättrafons primärsida. Ganska farligt alltså.

Dessutom finns det en avstämbar oscillator
som kan generera en markering inom frekvensområdet 19 - 60 MHz grundton och 60 - 180 MHz 3:dje överton.
Kristalloscillatorn ger en ytterligare kristallstyrd kalibreringspunkt vid 5,5 MHz för att kunna justera ljud-MF noggrannt.

Sådana här generatorer användes förr när man trimmade kanalväljare och MF-förstärkare i rörbestyckade TV-apparater. Användningen försvann nästan helt när TV-apparaterna blev transistoriserade.

Om man vet vad man gör går det att trimma filter med inte alltför smal bandbredd och t.ex. 50 och 144 MHz konvertrar med generatorn.

Beträffande felsökning skulle jag börja med att verifiera alla matningsspänningar och sedan skifta röret 12AT7/ECC81 till markeringsoscillatorn.
Det kan också vara så enkelt att det är oxid i rörhållaren eller i vridkondensatorn.

Rucka på röret och prova med att lyssna efter markeringsoscillatorn i en 50 MHz eller 144 MHz mottagare.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tackar så mycket för svaren
Jag gav 125:- och det är den ju värd bara för att stå på hyllan och se nostalgisk ut.
Jag tänkte annars jag kunde använda den ihop med spectrum analiysatorn i stället för en enklare noicegenerator bygd på zenerdiod men den kanske inte passar bra till det.

Trodde att signalen från sweep g var bättre lämpade för svepning av filter än en nocie g.

Eller om man ska impedance mäta en antenn tex. med en coupler och en SA skulle den kunna fungera då som en en bredbandig signal källa ?
 
Back
Top