Intressant att titta i och Heathkit såldes på den tiden av AB Champion Radio Rörstrandsgatan 37 (stämplat på baksidan). Champion blev sedan Gösta Bäckström, intressant artikel här https://radiomuseet.se/champion-radio-och-gosta-backstrom/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja verkligen. orgel,Tv, transistor tändsystem, tändnings analysator, ekolod mm.Imponerande bredd på produkterna
NEJ!(är det någon här som någonsin sett en skiva som ska spelas på 16 rpm?).
Har 16 2/3 något samband med 50 ( hz ) här med?20 rpm har jag varken sett skivor eller spelare för någonsin så det är i så fall ett väldigt udda format. 16 2/3 är däremot ganska vanligt för att vara udda.
Har 16 2/3 något samband med 50 ( hz ) här med?
Blev nyfiken på grammofon hastigheter och man standardiserade sig på 78,26 rpm i USA 1925På bandspelare 38 cm, 19 cm, 9,5 cm 4,75 cm 2,4 cm etc. Möjligen är 2,4 cm/s avrundat från 2,375 cm/s. Så många decimaler är ju för svårt annars........
Men hastigheterna på skivspelare verkar kryptiskt, verkar inte finnas något samband mellan hastigheterna eller förhållandet 50 till 60 Hz.
Verkar ha varit lockande med en låg hastighet för att få lång speltid och att spara band...
De första var ju på 78 rpm.
Men man använde ju ofta stroboskop, dvd en platta med svarta och vita fält som belystes med en 50 Hz lampa, för att ställa in eller kontrollera hastigheten.
Roysan
Aha, tänkte 1/3 av 50 som sagt Men är det från US finns det säkert nån "logisk" förklaringNej, snarare med att det är hälften av någon etablerad hastighet. De flesta skivor för 16 2/3 rpm finns i USA dessutom.
Jovisst har jag ett par HA-14, ett slutsteg som är ett SB200 i två delar. Lite udda är att det har fast "Load-justering", vilket gör att du får en väldigt enkel justering, bara "Band" och "Tune". Jag har skrivit lite om renoveringen i denna tråd...Är det någon som har ett HA-14 ?
Ok ja det verkar vara ovanligt. Väldigt litet och i broschyren finns transistoromvandlaren HP-14 för mobildriftJovisst har jag ett par HA-14