Heathkit katalog 1963

Bilden är ju helt obetalbar.... Undrar hur en bildtext skulle kunna se ut.

-Den kvinnliga ljudteknikern: "Varför kommer du hem med 4 Ohm högtalare, jag trodde vi hade bestämt oss för att köra 8 Ohm i PA:at!"


Alternativa bildtexter postas i tråden.

Gösta Bäckström var ju lite av en kult kille. Han kallades ofta för "Bästa Gökström" på min arbetsplats..
 
Familjeglädjen började redan i 1961-katalogen.

Heathkit_1.JPG
Här skruvar man tillsammans ihop skivväxlaren med kristallpickup som har alla fyra hastigheterna (är det någon här som någonsin sett en skiva som ska spelas på 16 rpm?).

Och se hur romantiskt det var när förstärkaren som sitter i den gigantiska möbeln monterades samman.
Heathkit_2.JPG

Och bästa forumdeltagare, jag kan förstås inte undanhålla er en bild från min alldeles egna Gökströmmare, en
GM128 med två EL34 på slutet.

GM128.jpg
 
Imponerande bredd på produkterna, allt från garageöppnare till analoga datorer...
Efter lite bläddrande bland de olika katalogerna från olika år ser jag att HW101 hängde med enda till 1983...
 
Last edited:
(är det någon här som någonsin sett en skiva som ska spelas på 16 rpm?).
NEJ!
Men väl 20 varv per minut.

Jag fick låna av en kompis en bunt skivor med 20 rpm, som innehöll en Morse kurs.
Förmodligen något från tidiga försvaret.
Jag körde min skivspelare (obs jag kalla den inte vinylspelare) med en tongenerator, en effektförstärkare, (2 x OC26) samt en vridtrafo bakvänt kopplad för att få upp till 220 V. Jo och ett hemritat stroboskop förstås....
Skivorna spelades sen över till kassettband.
Texten på skivorna verkade vara rätt gammal svenska, och en del 5 ställigt.
Funkade för träning av Morsemottagning

Vore kul om någon vet mer om de här skivorna?

Ja så småningom blev det ett B cert och senare A cert.

SM4FPD
 
20 rpm har jag varken sett skivor eller spelare för någonsin så det är i så fall ett väldigt udda format. 16 2/3 är däremot ganska vanligt för att vara udda.
 
20 rpm har jag varken sett skivor eller spelare för någonsin så det är i så fall ett väldigt udda format. 16 2/3 är däremot ganska vanligt för att vara udda.
Har 16 2/3 något samband med 50 ( hz ) här med?
 
Ja underligt med de där 20 RPM skivorna, ingen som har hört talas om dessa?

Däremot har jag några LP skivor som skall spelas med 45 varv per minut.
I början av 70 talet kom det en period med direktgraverade LP, de var inte av vinyl, och vita, skulle spelas med 45 Varv.
Avsikten var bättre ljudkvalitet och högre dynamik.
Direktgravyr var att man inte använde bandspelare för att göra master och mix. utan direkt mikrofon till graververk.
Artisterna fick spela en hel sida i ett moment.
Jo de låter bra.....

Nå ett litet hopp vid sidan av tråden.
Men nog minns man HEATKIT katalogen.
Mest minns jag alla som kom till mig med byggen som inte funkade.
Att laga sånt är inte kul. Jag föreslog att byggaren skulle gå ett varv till genom byggbeskrivningen och dubbelkolla, ofta slapp jag se byggsatsen igen.

SM4FPD
 
På bandspelare 38 cm, 19 cm, 9,5 cm 4,75 cm 2,4 cm etc. Möjligen är 2,4 cm/s avrundat från 2,375 cm/s. Så många decimaler är ju för svårt annars........
Men hastigheterna på skivspelare verkar kryptiskt, verkar inte finnas något samband mellan hastigheterna eller förhållandet 50 till 60 Hz.
Verkar ha varit lockande med en låg hastighet för att få lång speltid och att spara band...
De första var ju på 78 rpm.

Men man använde ju ofta stroboskop, dvd en platta med svarta och vita fält som belystes med en 50 Hz lampa, för att ställa in eller kontrollera hastigheten.

Roysan
 
På bandspelare 38 cm, 19 cm, 9,5 cm 4,75 cm 2,4 cm etc. Möjligen är 2,4 cm/s avrundat från 2,375 cm/s. Så många decimaler är ju för svårt annars........
Men hastigheterna på skivspelare verkar kryptiskt, verkar inte finnas något samband mellan hastigheterna eller förhållandet 50 till 60 Hz.
Verkar ha varit lockande med en låg hastighet för att få lång speltid och att spara band...
De första var ju på 78 rpm.

Men man använde ju ofta stroboskop, dvd en platta med svarta och vita fält som belystes med en 50 Hz lampa, för att ställa in eller kontrollera hastigheten.

Roysan
Blev nyfiken på grammofon hastigheter och man standardiserade sig på 78,26 rpm i USA 1925
Eftersom en 60 Hz tvåpolsmotor ( 60s*60 Hz = 3600 rpm ) kunde växlas ner med 46 kuggar till 78,26


3600/46 = 78,26 rpm
3600/80 = 45 rpm
3600/108 = 33 1/3 rpm
3600/216 = 16 2/3 rpm

En 50 Hz motor går ju med 3000 rpm så det var andra delningstal i europa.

Kanske så här ?
3000/38 = 78,947
3000/66 = 45,45
3000/90 = 33 1/3
3000/180 = 16 2/3
 
Nej, snarare med att det är hälften av någon etablerad hastighet. De flesta skivor för 16 2/3 rpm finns i USA dessutom.
Aha, tänkte 1/3 av 50 som sagt :) Men är det från US finns det säkert nån "logisk" förklaring :)
 
Och en Heathkit broschyr från 60-tal ? okänd ÅF. Är det någon som har ett HA-14 ?
 

Attachments

  • bros1.jpg
    bros1.jpg
    1,4 MB · Views: 19
  • bros2.jpg
    bros2.jpg
    1,4 MB · Views: 18
  • bros3.jpg
    bros3.jpg
    587,1 KB · Views: 16
  • bros4.jpg
    bros4.jpg
    1,4 MB · Views: 15
  • bros5.jpg
    bros5.jpg
    1,4 MB · Views: 15
  • bros6.jpg
    bros6.jpg
    1,4 MB · Views: 18
Jag har ett HA-14 men det är slaktat... Jag tror att SM7MCD som brukar vara med på RörRingen har ett som funkar.
Det är en lite märklig konstruktion som söker sitt behov....
 
Back
Top