Hej på er, finns det någon mer här som har lite ADS-B grejor igång?

SM7SJR

Administrator
Staff member
Jag har ganska nyligen fepplat upp en ADS-B antenn och en mottagare. Jag använder en radarbox USB dongel och en Raspberry PI. Installationen här är att bedöma som temporär. Jag har funderingar på att utöka med fler mottagare/antenner. Någon annan här som grejar lite med detta?

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag har provat lite med en billig RTL-dongle kopplad till datorn.
Hemma i stan anväder jag en double-quad antenn riktad mot huset mittemot.
Jag kan då se vissa flygplan "bakom ryggen" troligtvis pga reflektioner mot husen. För övrigt har jag dålig täckning då de flesta husen skymmer sikten. Den lilla "julgranen" fungerar annars väldigt bra om man har fri sikt.
Bifogar en bild på mina L-band antenner.

Jag har lite funderingar, vet inte hur andra brukar göra.
Bör man ha bandpassfilter och preamp?
Ska man placera dongle på taket med antenn och dra ner lång usb-kabel?

Attachments

• ADS-B ant_s.jpg
    ADS-B ant_s.jpg
    518.4 KB · Views: 17

sm5pnp

Well-Known Member
Jag har testat lite med en QFH antenn, bandpassfilter och en LNA till en SDRplay rx, allt står i fönsterkarmen på andra våningen :) hör ungefär 20mil.
Det blev betydligt bättra än första försöket som var med en GP direkt på mottagaren.

SM0GLD

Vänsterhänt
Radarbox kännde jag inte till tidigare.
Har endast haft koll på Flightradar24.
Ser att Radarbox har både bandpassfilter och LNA i sin dongle Rx.

Jag har testat lite med en QFH antenn
Det kanske är en fördel med cirkulärpolariserat om man måste ta emot lite reflexer från olika håll.

SM7SJR

Administrator
Staff member
Det verkar som att radarbox dongeln tar så pass mycket ström så hallonpajen bangade ur sådär var 5e-7e dag. Sen jag satte dit en USB hub så är det lugnt. Så jag flyttar nog till en vanlig rtlsdr dongel sen, för att slippa hubben.
Funderar på att utöka med mer än en hallonpaj/dongel, tycker det verkar lite kuligt att greja med det där. Jag matar radarbox (airnav), opensky, filghtradar 24 och adsbexchange, från en och samma hallonpaj. Fick flytta om lite bland portarna och fila lite configgarna, sen tuffade allt igång.

SM7SJR

Administrator
Staff member
Jag blev "tvungen" att kika på att skapa flera instanser under Linux. Så det blir att testa med en Intel nuc istället, och kanske flera stickor. Tycker det verkar lite lattjo, får se sen när det kommer upp ngn antenn i en av masterna, hur mycket flyg man kan få in. Sicken nörd man är... :)