Hej på er, finns det någon mer här som har lite ADS-B grejor igång?

SM7SJR

Administrator
Staff member
Jag har ganska nyligen fepplat upp en ADS-B antenn och en mottagare. Jag använder en radarbox USB dongel och en Raspberry PI. Installationen här är att bedöma som temporär. Jag har funderingar på att utöka med fler mottagare/antenner. Någon annan här som grejar lite med detta?
 
Jag har provat lite med en billig RTL-dongle kopplad till datorn.
Hemma i stan anväder jag en double-quad antenn riktad mot huset mittemot.
Jag kan då se vissa flygplan "bakom ryggen" troligtvis pga reflektioner mot husen. För övrigt har jag dålig täckning då de flesta husen skymmer sikten. Den lilla "julgranen" fungerar annars väldigt bra om man har fri sikt.
Bifogar en bild på mina L-band antenner.

Jag har lite funderingar, vet inte hur andra brukar göra.
Bör man ha bandpassfilter och preamp?
Ska man placera dongle på taket med antenn och dra ner lång usb-kabel?
 

Attachments

  • ADS-B ant_s.jpg
    ADS-B ant_s.jpg
    518,4 KB · Views: 41
Jag har testat lite med en QFH antenn, bandpassfilter och en LNA till en SDRplay rx, allt står i fönsterkarmen på andra våningen :) hör ungefär 20mil.
Det blev betydligt bättra än första försöket som var med en GP direkt på mottagaren.
 
Radarbox kännde jag inte till tidigare.
Har endast haft koll på Flightradar24.
Ser att Radarbox har både bandpassfilter och LNA i sin dongle Rx.


Jag har testat lite med en QFH antenn
Det kanske är en fördel med cirkulärpolariserat om man måste ta emot lite reflexer från olika håll.
 
Det verkar som att radarbox dongeln tar så pass mycket ström så hallonpajen bangade ur sådär var 5e-7e dag. Sen jag satte dit en USB hub så är det lugnt. Så jag flyttar nog till en vanlig rtlsdr dongel sen, för att slippa hubben.
Funderar på att utöka med mer än en hallonpaj/dongel, tycker det verkar lite kuligt att greja med det där. Jag matar radarbox (airnav), opensky, filghtradar 24 och adsbexchange, från en och samma hallonpaj. Fick flytta om lite bland portarna och fila lite configgarna, sen tuffade allt igång.
 
Sen jag satte dit en USB hub så är det lugnt
Man kan ju fixa en usb-kabel där man matar +5V separat så slipper man hubben.
En RTL-dongle drar rätt mycket också, dom blir väldigt varma.
 
Last edited:
Jag blev "tvungen" att kika på att skapa flera instanser under Linux. Så det blir att testa med en Intel nuc istället, och kanske flera stickor. Tycker det verkar lite lattjo, får se sen när det kommer upp ngn antenn i en av masterna, hur mycket flyg man kan få in. Sicken nörd man är... :)
 
Jag blev "tvungen" att kika på att skapa flera instanser under Linux. Så det blir att testa med en Intel nuc istället, och kanske flera stickor.
Ja du får väl lägga till AIS också så får du koll på både båt och flyg.
 
Jag har införskaffat 3st yagi antenner för ADSB så med vertikalen kommer jag sen att ha 4 olika mottagare igång. Vore inte dumt med lite AIS på toppen på det, men har ingen koll på var/hur man rapporterar å vilken programvara jag ska köra (i Linux), men det får bli sen när allt annat "lugnat" ner sig (vilket det aldrig gör, :) ).
 
Jag blev för intresserad av ADSB, och skaffade en "dongle" med en enkel bordsantenn. Tanken var då att börja ladda upp data till Flightradar24, men det blev inget av med det. För de första bor jag på en plats som redan har bra täckning, och för att få egen bra täckningen skulle jag behövt sätta upp en utomhus/takantenn. Dessutom krävde Flightradar ett ganska dyrt abonnemang. Allt detta gjorde att jag tröttnade. Det är så mycket enklare att logga in på Flightradar24.com. :)
 
Om jag inte missminner mig, vilket jag gör allt oftare... så när jag reggade mig på flightradar och började skyffla data till dom så fick jag ett s.k business konto gratis. Men som sagt, ta det med en nypa salt.

Jag gillar inte hallonpajerna på så sätt att SD kort/USB stickor med mera skrivs sönder till slut och man hamnar lätt i det läget att man har väldigt många sådana hallonpajer snurrandes, så tanken nu är att gå över till att köra på NUCar eller liknande.
 
Basen är 170mm rakt över och sma-kontakten sitter mitt på.
Höjden är 136mm från sma-kontaktens fläns till ihoplödningen i toppen.
Hypotenusan blir då.....ja det ger sig ju när man bockar bitarna men ca 159mm.
Allt tillverkat av 1,5mm oisolerad koppartråd (elfa: 155-50-332)
Mina trådar klipptes ca 2mm längre vid lödningen i toppen.
Ihoplödningen sker bäst stående på spetsen så att lödtennet inte rinner ner längs mittenpinnen.
Därefter filade jag av så mycket jag vågade utan att lödningen brast.
För mycket tenn påverkar resonansfrekvensen då den effektiva trådlängden inte blir riktigt korrekt.
 
Last edited:
Hej alla. Tänkte bara komma med en liten kommentar.
Dubbel-quad-antennen är inte cirkulärpolariserad utan linjärt polariserad.
edit; det var ju QFH'n som var cirkulär.
Se t.ex. http://www.iw5edi.com/ham-radio/4275/simple-double-quad-antenna
Bra antenn o lätt att trixa ihop själv. Med ett "jordplan"/reflektor skapligt gain.

Jag skickar mina data både till FL24 och ADSB-Exchange. Båda bjuder på abonemang.
 
Basen är 170mm rakt över och sma-kontakten sitter mitt på.
Höjden är 136mm från sma-kontaktens fläns till ihoplödningen i toppen.
Hypotenusan blir då.....ja det ger sig ju när man bockar bitarna men ca 159mm.
Allt tillverkat av 1,5mm oisolerad koppartråd (elfa: 155-50-332)
Mina trådar klipptes ca 2mm längre vid lödningen i toppen.
Ihoplödningen sker bäst stående på spetsen så att lödtennet inte rinner ner längs mittenpinnen.
Därefter filade jag av så mycket jag vågade utan att lödningen brast.
För mycket tenn påverkar resonansfrekvensen då den effektiva trådlängden inte blir riktigt korrekt.
Och hur kom du fram till dessa mått?
 
Och hur kom du fram till dessa mått?
En tanke slog mig som jag blev tvungen att prova.
Antennen består av 4st rätvinkliga loopar med 200ohm matningsimpedans.
När alla looparna placeras rygg mot rygg kunde jag låta alla dela på en mittpinne.
Efter simulering i Eznec fick jag justera måtten en aning så det blev några stycken antenner innan jag blev nöjd.
 
Back
Top