Hej

Hans49

Hej igen. Har alltid haft ett brinnande intresse för radioteknik som började av ren nyfikenhet. Har vikt mitt radioliv till civila flygnavigeringssystem. Här blandas digitaltekniken med den analogavärlden och spänner över mer än 60 år av elektronik. Kul att få läsa om inläggen av alla kunniga radioamatörer med olika bakgrund. Här finns mycken kunskap om praktisk radioteknik. Har ingen egen bakgrund som sändaramatör utan mest lyssnat av amatörbanden.:)
 
Hans49 said:
Har vikt mitt radioliv till civila flygnavigeringssystem. Här blandas digitaltekniken med den analogavärlden och spänner över mer än 60 år av elektronik.
Hej Hans!

"civila flygnavigeringssystem", det låter ungefär som min bana, "RMS" i Skellefteå i MÅNGA år. Som sagt, tekniken där spänner över många år. Det senaste tillskottet var en Lorenz DVOR som stått i Småland i 25 år, gammal fin teknik baserad på tysk grundlighet! Samtidigt som andra system är toppmoderna, men det gör tillvaron lite mer omväxlande! (Vår expert på Lorenz DVOR heter f ö Hans...) Jag är numera pensionär efter nästan 40 år i Tvt-R/Mobitel/Mobile/Swedia...

Kul att du hittat till Ham.se, fick inte klart för mig om du är sändaramatör eller om du är DX:are!?

Själv "skruvar" jag mer än kör radio, sköter bl a om 4 st repeatar i vår radioklubb. http://sk2au.skelleftea.org/tekniks.html
 
En till

sm2dla said:
Hej Hans!

"civila flygnavigeringssystem", det låter ungefär som min bana, "RMS" i Skellefteå i MÅNGA år.

Hej Hans!
Då är vi tre.
Jag är Sundsvalls-kollega med Sören men inte riktigt lika mångårig.

/Lars
 
Back
Top