Hej

Daniel.Eklund

New Member
Hej, idag kom en quansheng uvk58, den går att modda så att den låser upp mer kanaler/frekvenser men får invänta programeringskabeln på posten, men jag har försökt att slå in amatörradio frekvenser och dylikt som jag hittat på några sidor men hör inget brus eller prat.

Lyssnar man enbart på en specifikt kanal (MHz) eller letar man efter folk som pratar genom att låta radion leta efter signaler mellan vissa frekvenserna?

Var lite mer avancerat än jag trodde, alltid velat ha en polisradio o lyssna på saker (även om man inte kan det längre) så tycker jag det är intressant.

Om någon skulle kunna guida om det absolut enklaste sättet att hitta en radiofrekvens? Tack
 
Hej du

Enklast vet jag inte men min gamla klasskompis från skolan har satt ihop en fin-fin repaterkarta.


Man sätter sej snart in i den. Man kan välja vilka frekvensband man vill att den skall visa och lite så.
Mkt trafik idag på de band din radio kan snappa upp är dock digital.
En del analog FM trafik finns ändå.
Mellan ngt på 145,575-145,7875 finner du repeatrar med 12,5kHz step mellan varje.
Enklast vore o veta var du bor så kunde du få 10st konkreta frekvenser att lägga in manuellt direkt.
Tycker jag föresten går fortare än att bråka med dator. På 10minuter är 10 frekvenser inlagda. Får man ens i programmvara på den tiden?

Sen är det inte bara amatörradio. Det finns ju annan trafik på liknande band…tänker på jaktradio på 155 eller båtradio strax över det på 156MHz osv. Så här års är det mkt trafik på K16, 156,800MHz FM. Den kan du ju ratta in VFO’n på direkt o låta stå o passa resten av dan på..
 
Hej, idag kom en quansheng uvk58, den går att modda så att den låser upp mer kanaler/frekvenser men får invänta programeringskabeln på posten, men jag har försökt att slå in amatörradio frekvenser och dylikt som jag hittat på några sidor men hör inget brus eller prat.

Lyssnar man enbart på en specifikt kanal (MHz) eller letar man efter folk som pratar genom att låta radion leta efter signaler mellan vissa frekvenserna?

Var lite mer avancerat än jag trodde, alltid velat ha en polisradio o lyssna på saker (även om man inte kan det längre) så tycker jag det är intressant.

Om någon skulle kunna guida om det absolut enklaste sättet att hitta en radiofrekvens? Tack
Om vi får reda på vilken kommun du bor i så är det lite lättare att ge frekvenstips.
 
Hej och tack för svar, bor i Alvesta kommun till gränsen på Jönköpings kommun ;) (Agnaryd)

Hör inget på 156.800 just nu, gör ni?

Kanske är att jag måste gå in i menyn och ställa in Hz och dylikt? Eller borde radion sköta det automatiskt bara man klickar i vfo? Tack för tålamodet :)
 

Attachments

  • 20240713_101554.jpg
    20240713_101554.jpg
    937,6 KB · Views: 5
Hej och tack för svar, bor i Alvesta kommun till gränsen på Jönköpings kommun ;) (Agnaryd)

Hör inget på 156.800 just nu, gör ni?

Kanske är att jag måste gå in i menyn och ställa in Hz och dylikt? Eller borde radion sköta det automatiskt bara man klickar i vfo? Tack för tålamodet
156,800 MHz är ju anrops och nödkanal till sjöss och du är mitt inne i landet, man måste nog bo nära Vänern/Vättern för att höra något där.
Idag är det också mycket liten trafik på Marin VHF eftersom alla kör mobiltelefon.
Samma gäller företag på land, förr innan mobilen var allenarådande så hade många företag kommunikationsradio.

Dina närmaste FM amatörradio repeatrar är Moheda på 145,6375 och Växjö på 145,675 , både är kopplade till SVXLINK så det kan höras trafik från andra delar av landet.

Söndagar kl 0900 är det SSA bulletin över SVXLINK så då lär du kunna höra oss.
 
156,800 eller "K16" är den maritima VHF nöd- och anropsfrekvensen.
Sannolikheten att höra något på den frekvensen i Alvesta är väldigt liten.
Närmast VHF-basstation finns i Jönköping eller Karlskrona,

Sedan råder det en stor överetablering av amatörradiorepeatrar i SM, det finns över 200 registrerade och ett stort antal oregistrerade, men det finns väldigt lite trafik på var och en av dem.

I din närhet finns 3, Värnamo, Moheda och Växjö men alla utom Växjö (SK7HW) har låg antennhöjd och då blir täckningsradien liten,
 
Last edited:
Jag fick in några som pratade på 145.675 även om det knastrade ganska mycket så vet jag iaf att det fungerar, tack så mycket för hjälpen :D
 
Jag fick in några som pratade på 145.675 även om det knastrade ganska mycket så vet jag iaf att det fungerar, tack så mycket för hjälpen :D
Ja precis, Växjö repeatern det..enl kartan jag tipsa om.
Där ser man även en i Moheda enl. bild.
Det ser ut som att det är en amatör som har en slags ’repeater’ hemma med relativt blygsam effekt på 18W men den kan du ev få in också. 145,6375MHz FM.
 

Attachments

  • IMG_7531.jpeg
    IMG_7531.jpeg
    346,8 KB · Views: 8
Back
Top