Hej!

tippe66

New Member
Är en "gubbe" på 38 år och bor i Färgelanda och har blivit biten av detta med Cw, tränar så mycket jag orkar varje dag, fast ska nog försöka att komma med i en klubb!

Av vissa inlägg här förstår jag att både CW och SSA "suger" :D som min grabb skulle säga, men jag vill i alla fall försöka att ta både cert och lära mig cw (är uppe/bara i 20-takt ännu)

En fråga: letar febrilt efter en morse-nyckel men vet inte vad man ska börja med nyckel/paddel?
För övrigt tar jag tacksamt emot "Råd&Rön" från alla som kan ha tips om främst Cw/kortvåg
(du har kanske utrustning du vill sälja :rolleyes: eller upplysa om )

Annars så är det data..data...data som gäller här sedan snart 20 år tillbaka, främst programering (C++) eller webutveckling/suport för främst Linux

Mer? fiske/jakt!

MVH Heimo
 
Last edited:
tippe66 said:
En fråga: letar febrilt efter en morse-nyckel men vet inte vad man ska börja med nyckel/paddel?

Det är alltid bäst att börja med handpump tycker jag. Att börja med en paddel känns som att lära sig skriva utan att kunna alla bokstäver, men det är ju en smaksak =)

//73 de SM6VAO
 
Som VAO säger är det nog mycket en smaksak om man börjar med handpump eller paddel.

Kanske det i alla fall är bäst att börja med handpump för att i alla fall få in den grundläggande tekniken så att du kan sända för hand om det skulle behövas. Väl man har den kan du ju sedan snabbt övergå till paddel.

Sedan är det ju inte heller utan att det är en åldersfråga; det går inte att komma ifrån att det är lättare att sända för hand när man är ung och fortfarande har kvar spänsten i handen/handleden. Har man blivit av med den är det nog lika bra att satsa på paddel direkt.

Ute på banden är det bara en sak som gäller: att du sänder så att andra kan läsa dig och utan att irriteras av din dåliga CW antingen det nu sker för hand eller med paddel...
 
nyckel vs manipulator

Är en "gubbe" på 38 år och bor i Färgelanda och har blivit biten av detta med Cw, tränar så mycket jag orkar varje dag, fast ska nog försöka att komma med i en klubb!
......
En fråga: letar febrilt efter en morse-nyckel men vet inte vad man ska börja med nyckel/paddel?
......
För övrigt tar jag tacksamt emot "Råd&Rön" från alla som kan ha tips om främst Cw/kortvåg
......


Lärde mig telegrafi utan kurs eller klubb, klarade 60 tecken per minut vid första provet.

Att köra långsamt telegrafi 20-40 takt med manipulator upplever jag som en plåga.
Majoriteten av CW-eleverna börjar med telegrafinyckel.
Här är en telegrafinyckeln som har ganksa bra "känsla" för ett bra pris:http://www.ssa.se/hamshop/laesmer.php?varPID=278

Visar det sig att man kör mycket och snabbare telegrafi hamnar telegrafinyckel troligen på hyllan i förmån för en manipulator.

/Christer
 
Nu sker väl den mesta "vanliga" CW-trafiken mellan 80- och 100-takt ute på banden så jag antar att även du så småningom kommer att övergå till paddel....

Vill dock göra dig uppmärksam på valet av "Iambic A-mode" eller "Iambic B-mode" när du börjar lära dig köra mera automatiserat. Har man väl fått in den ena eller den andra moden i reflexerna är det så gott som omöjligt att ändra om till den andra. Här är en bra länk som förklarar skillnaden: http://home.att.net/~jacksonharbor/modeab.pdf

Här är lite urval av olika varianter:
http://www.wsplc.com/acatalog/Morse_keys.html
http://www.wsplc.com/acatalog/Paddle_keys.html

Schurr anses vara bra
http://home.datacomm.ch/rolf.lessert/schurr/keys.htm

men den som väl numera anses göra världens bästa nycklar och paddlar är väl Begali
http://www.i2rtf.com/
 
En av de någonsin bästa telegrafister jag hört var Allan SM5BQB (nu tyvärrr SK) som i många herrans år bodde på Fiji. Han lärde sig telegrafi genom att knacka med en matsked i bordet, när han skrev upp för sin licens hade han inte ens sett en nyckel! Det berycktas att han körde skiten ur provförrättaren ;-)

Jag skulle nog rekommendera dig att börja med nyckel eller "handpump" så att du får in rytmen, CW är precis som musik. När den sitter kam man börja paddla upp i takt, det är inte alls så svårt att lära sig.
 
Hej

Jag håller med föregående inlägg om att det nog är bäst att börja med handpump dels för att få in "rytmen" och dels för att jag upplever det svårt att köra riktigt sakta med paddel.

Man lär så länge man lever... tackar EQO för inlägget om IAMIC A och IAMIC B det förklarar varför jag hade så svårt med att få med avslutande DIT eller DAH när jag la ACCUKEYERN på hyllan :)

Lycka till med CW-Övningarna Heimo, hoppas vi snart hörs på banden

73
Tobbe/SM7EOI (Dalslänning i "förskingringen")
 
TACK ALLA!..för era inlägg, nu ska bara kärring??? :eek: "Min kära Ros" övertalas(lätt) Sedan ska det köpas grejor !
även där behövs lite "knowhow! har kollat lite på en IC-718 och sedan en lämplig mast :rolleyes: m.m m m osv!

kom igen...skriv och berätta!!!!!

fast.. :confused: kanske inte just här, f´låt! tänkte inte på att detta skulle ju bara vara en kort PRESENTATION! :(

PS!
Hoppas bara min CW blir bättre än min Engelska:

That idea crossed my brain - Den tanken krossade min hjärna.
The colonel had a soldier hanged for deserting - Översten lät hänga en soldat till desserten.
Several men of war were riding anchor off Portsmouth - En del krigsmän voro ridande på ankor från Portsmouth.
He sat at the window and looked at the star - Han satt på vinden och lockade på staren.
A murder has taken place in the same house - En mördare hade tagit platsen i samma hus.
The single married man had a magic influence - Den enkle enarmade mannen hade influensa i magen.
The doctrine is strange for modern policy - Doktorinnan är sträng mot polisens moder.
She was enchanted by a dragon - Hon var förtjust i en dragon.
A charming gift for a lady - Ett förtjusande gift för en dam.
He helped the girl into a car - Han hjälpte flickan in till en karl.
I like to skate - Jag liknar två skator.
He went into the kitchen to look at the pidgeons - Han gick ut i köket för att titta på pigorna.
The farmer killed his fat pig. - Farmaren killade sin feta piga.
Mvh Heimo
 
Last edited:
Back
Top