Hele vardasrummet fullt ǻ H-100

SA7ATO

Well-Known Member
Äntligen börjar paketen rulla in från Kjell & Co... 46 meter H-100 kom idag så nu ska det bannemig köras långväga på 2m och 70cm...

Två H-100 snören ska upp på taket kortast möjliga snygga väg, en till min X-200N och en till min 9 elements beam :D

Jag har ju ändå fått klartecken från hyresvärden att sätta Hilti'n i väggen så :eek:
Blir det kabel över så blir det lugnt H-100 till någon av HF-antennerna också.. En vertikal (CP-6) och en 2x19.5m dipol...

Länge leve radioaktiva amatörer mitt i sammhällena :p

PS/ Ingen som har fetingsteg till salu för 2m eller 70cm??
 
Ett gott råd från en som varit i samma situation och som följde ett råd från en gammal QTC:

Sätt upp antennerna men DRA INGEN KABEL!!!

Vänta tills grannarna klagar och ta då dit värden och visa de oanslutna antennerna.

Så gjorde jag för många år sedan. Så fort antennerna kommit upp klagade grannarna "Det stör. Vi kan inte se TV" och värden ålade mig att ta ner grejorna. Väl ditkallad gick värden och jag upp på taket. Han såg att det inte fanns några kablar. Lade upp ett litet flin och konstaterade att han inte behövde ta någon konflikt. "Kör Du på helt lugnt" var hans kommentar.
 
Smart tanke ;)

Men jag har redan haft både duobandkäppen (X-200N) och wiredipolen uppe på taket snart 2 år utan klagomål :D Dock haft RG-58 hängandes på lösen ut för taket och in genom hål i fönsterkarmen.

Visst kan man göra det rent preventivt men tror ärligt det är lugnt vid det här laget :cool:
 
Back
Top