Helgens D-STAR test

Men vad trevligt att icom har en egen test, men vad är det som testas egentligen?

Att man når fram till reapetern eller dataöverföringen?
 
Jag har frågat mig samma sak, särkskilt när alla band är fulla av testkörande radioamatörer som helt blockerar varje form av normal amatörradio.
Vad testar dom?
SSB? Vågutbredning? FM, AM, Radiostationen och masten med fina antennen PA:t?
Nå där gäller betydligt större pengar än för ett nytt trafiksätt i sin linda som DV.

Givetvis finns det mycket att testa med ett nytt trafiksätt.

När SSB och Morse kom på 144 MHz var det många som ville testa sin anläggning, det blev månadstester. Förmodligen har det haft stor betydelse för utvecklingen av nya trafiksätt på VHF och UHF, förståelse för vågutbredning och användandet av banden.

När det gäller DV så vet jag med säkerhet att många tycker det är spännande att prova på något nytt. Det tyckte jag som ny radioamtör i början av 70 talet när FM var på modet. Särkilt viktigt var att vara motvals kärring mot alla gamlingar (= riktiga radioamatörer som kan Morse) som tyckte att Morse är bättre än FM, eller att FM på 145 MHz var PR-radio. Om det hade funnits FM-tester hade man nog hoppat på för att få någon att prata med.

Att myten om att ICOM står som ägare för DV håller i sig är lite speciellt, men känns igen lite från början av FM tiden. Motarbetande av det nya är viktigt....
JARL är mamma till digital modulation för amatörradio.
Många amerikanska företag kommer med D-STAR produkter har jag hört rapporterat. relästationer etc.
Det är ju öppet för vem som helst att bygga tillverkning på.
D-STAR ägs inte av ICOM.
ICOM har dock mycket kort utvecklingstid och kunde få fram apparater inom några få år.

I fallet med D-STAR testen kallar man det ju för "QSO party", ett sätt för de som vill prova det nya att samla fler och få fler QSO och mer erfarnenheter.
Här är det inte blodigt allvar med 100 000 kr anläggningen som ju gäller för HF tester. Där någon test knappst behövs då det ju finns folk i överflöd att få QSO med.

Kanske är det tävlingsinstinkten hos många av oss som gör att man vill vara med i en test.

Någon testintresserad borde kunna förklara mer om mekanismen för att deltaga i en test av något slag????

Själv har jag aldrig varit med i en test, men testar gärna grejer med mätinstrument och öron, samt med hjälp av "vanliga" QSO.

Man kan fråga sig vad en radioamtör gör vid ett helt vanligt QSO, jo testar sin anläggning, sin antenn, aktuell vågutbredning, sin förmåga, teastar om Morsen sitter kvar i hjäncellen, testar om FM stationen går än, testar om det fuinkar med nya filtret, testar om han når relästationen där borta i Antennköping, det är väl själva hobbyn att testa, lära, prova, experimentera. Eller testar hur man står sig som opertör.

Eller är det för att slippa telefonräkningar man kör radio?

För en nybröjare är att testa sina grejer en mycket viktig sak.
De som testat allt blir ofta lite negativa och resignerade....

de
Roy
SM4FPD
 
>För en nybröjare är att testa sina grejer en mycket viktig sak.

Exakt. Och upplyser de som varit med längre sedan nybörjaren om hur det går/låter med avseende på ljud/trafikdisciplin/modulation/motsv. på ett trevligt och konstruktivt sätt så utvecklas alla som deltar :)
 
Back
Top