Heliga Frekvenser

Status
Not open for further replies.

SM6VVG

Well-Known Member
Med anledning av söndagens "bulle" i smx-området så är det faktiskt så att det finns inga "heliga" frekvenser.

Är en frekvens upptagen, oavsett vem som har den så gäller +-QRM för nästkommande. Det kvittar om det är "bullen" eller vanligt QSO som ska sändas eller att frekvensen finns listad i bulletinschema.

Alltså, är 3755 upptagen tar man lämpligtvis 3750 eller 3760.

Tycker att herr bulletinoperatör borde tänka på detta framöver.

Jan
 
Last edited:
Lyssnade en del på disskussionen som föregick bulletinsändning på 3755 i söndags. Som sagt är frekvensen upptagen så är den. Att det sen är bulletinsändning så får väl bulletinen gå på närliggande frekvens, vill man som bullentinoperatör vara säker på att få frekvensen kan man ju fråga om den blir ledig för bulletinsändning vid utsatt klockslag. Alternativt att ta frekvensen innan någon annan ligger där men det kan ju kosta ett långt QSO.
Märkligt att flera behövde stämma av för att lyssna på bullen.

Tröttnade på barnsligheterna och lyssnade på SK7SSA via RV48 i Kalmar, mycket trevligare.
 
Skrevs ursprungligen av SM7USY
Lyssnade en del på disskussionen som föregick bulletinsändning på 3755 i söndags. Som sagt är frekvensen upptagen så är den. Att det sen är bulletinsändning så får väl bulletinen gå på närliggande frekvens, vill man som bullentinoperatör vara säker på att få frekvensen kan man ju fråga om den blir ledig för bulletinsändning vid utsatt klockslag. Alternativt att ta frekvensen innan någon annan ligger där men det kan ju kosta ett långt QSO.
Märkligt att flera behövde stämma av för att lyssna på bullen.

Tröttnade på barnsligheterna och lyssnade på SK7SSA via RV48 i Kalmar, mycket trevligare.


Vet man om vad barnsligheterna handlar om, så förstår man bättre.
 
Skrevs ursprungligen av SM6WXA/Janne
Vet man om vad barnsligheterna handlar om, så förstår man bättre.

Då kanske du kan upplysa övriga vad det hela handlade om utan att komma med ett dylikt onödigt svävande uttalande.

OM en frekvens är upptagen så är den det. När frekvensen är ledig så är den ledig. Svårare är det inte. Att sedan 27 maffian ligger och stämmer av slutsteg i akt och mening att förstöra ett QSO betecknar bara den allmänna låga standard dom har. Att sedan bulle-uppläsaren, som borde veta bättre inte bryr sig om att han tränger sig på betecknar också den okunskap som finns i rikt mått bland somliga.

Nej det hela mynnar i att det var Hugo och Hasse som låg där och pratade och när inte ordets makt visade rättvisan så kom avstämningarna, övertagandet av frekvensen utan att vara Master samt allmän incheckning i akt och mening att störa förbindelsen.
 
Last edited:
Skrevs ursprungligen av SM6WXA/Janne
Vet man om vad barnsligheterna handlar om, så förstår man bättre.

Vad är det du håller på med nu ? Jag trodde att smutskastandet
skulle ta slut. Är det så att du vill börja om från början så säg
bara till.

Hasse B
 
Skrevs ursprungligen av SM6WXA/Janne
Vet man om vad barnsligheterna handlar om, så förstår man bättre.

Kanske bättre om bulletinoperatören i så fall kan ge en bättre upplysning än den som du kom med.
I min radio lät det som om frekvensen var upptagen med ett annat QSO. Och att flera lägger sig och stämmer av tycker jag är en barnslighet men det kanske inte du tycker?

/Peder
 
Skrevs ursprungligen av SM7USY
Kanske bättre om bulletinoperatören i så fall kan ge en bättre upplysning än den som du kom med.
I min radio lät det som om frekvensen var upptagen med ett annat QSO. Och att flera lägger sig och stämmer av tycker jag är en barnslighet men det kanske inte du tycker?

/Peder

Det är inte första gången som SK6SSA (op. Sm6XNO ?) helt brutalt avbryter ett QSO på 3755 med motiveringen "här ska vi köra bulle och vill alla andra då sluta upp med att prata". Han är inte mottaglig för argument utan upprepar enbart "jag argumenterar inte. Jag ska köra bulletin".

Personligen anser jag hans beteende helt förkastligt. Han visar upp en attityd som jag trodde enbart förekom i diktat-brev från SSA:s ordf till olika DL.

Hans uppförande är numera ett fall för DL6. Minst två radioamatörer har anmält saken och vi får se hur man handlägger det hela från SSA:s sida.

Hasse B
 
Enligt SSA:s egna "Goda råd för Amatörradio" på Sektion Utbildning hemsida så är lösningen en kombination av §1 och några punkter i §4 och möjligtvis mittpunkten i §5 i den mån den nu är tillämpbar.


Jag citerar:


GODA RÅD FÖR AMATÖRRADIO

1) Uppmuntra till hög standard för trafikteknik och
uppträdande på banden.


2) Respektera licensreglerna och IARU bandplaner.


3) Visa hänsyn mot andra radioamatörer genom att:

· se till att din sändning håller god teknisk standard,

· undvika interferens för andra, genom korta
avstämningar och rimlig uteffekt,

· inte bryta ett pågående QSO utan anledning.


4) Var ett gott föredöme genom att:

· sända med en CW-hastighet som är anpassad till
motstationen,

· ge uppriktiga signalrapporter,

· förvissa dig om att en frekvens är ledig innan du sänder,

· lämna frekvensen efter ett QSO om det inte är ”din”
frekvens,

· följa DX-stationens anvisningar för anrop vid pile-up,

· komma ihåg att många lyssnar på dina kontakter,
undvik dåligt språk och nedlåtande kommentarer.


5) Skydda framtiden för amatörradio genom att:

· vara aktiv på banden,

· ge stöd till nybörjare,

· stödja den egna amatörradioföreningen.

-----

Bengt EQL
 
Man behöver nog inte stolpa upp några direktiv för är en kanal/frekvens upptagen så får man finna sig i det genom att vänta tills att den blir ledig eller att leta upp en ny.Det hade varigt sin sak om det hade varigt frågan om något akut eller någon/något ifara..här var det väl frågan om en betydelselös SSA bulletin
 
Det är skillnad på goda råd och tvingande direktiv.


Sunt förnuft fungerar för det mesta bra och huvudregeln är att först lyssna om frekvensen är ledig, därefter fråga en eller två gånger.

Om ingen svarar så är frekvensen bevisligen ledig och det är fritt fram att köra radio så länge man orkar eller till konditionerna dör ut.

Om någon annan sedan bestämt sked eller om frekvensen normalt används för en viss aktivitet, t ex bulletinsändning som är utannonserad på en specifik frekvens, veckodag och tid så hör det enligt min uppfostran till god ton att lämna plats för bulletinen, om jag får frågan, eller om jag redan känner till att en bulletin skall köras.

Dock är det inte svensk lag eller något direktiv, utan helt upp till de personer som först gjorde anspråk på frekvensen att bedöma vad de anser vara rätt och bäst för alla parter.

Ibland anges skedfrekvenser eller bullefrekvenser som t ex 3705 kHz +/- QRM. Detta betyder att bulletinoperatören förstått och inser att frekvensen han vill använda ibland kan vara upptagen av någon annan, t ex av några tyskar som kanske inte har en aning om SSA:s bulletinsändningar.


Om frekvensen är upptagen har bulletinoperatören två alternativ. Fråga tyskarna om han får använda frekvensen eller leta reda på en ny "egen" frekvens som inte är upptagen. Den egna frekvensen kan han sedan använda så länge han vill. Kanske kommer någon annan och frågar om han får använda frekvensen för ett sked?

När det gäller SSB-trafik så är närmaste möjliga lediga frekvens c:a + 3 kHz eller - 3 kHz. Närmare än så bör man inte lägga sig om man vill vara säker på att inte störa och bli störd. Då blir det rabalder igen.

73
Bengt EQL
 
Skrevs ursprungligen av sm7dlz
Vad är det du håller på med nu ? Jag trodde att smutskastandet
skulle ta slut. Är det så att du vill börja om från början så säg
bara till.

Hasse B

Hej Hasse vad du hugger hårt, du tar egna ord i din mun "smutskastandet" vad menar du med det?
Vem smutskastar jag? Nämn någon.

Janne A
 
Skrevs ursprungligen av SM6WXA/Janne
Hej Hasse vad du hugger hårt, du tar egna ord i din mun "smutskastandet" vad menar du med det?
Vem smutskastar jag? Nämn någon.

Janne A

Citat från tidigare WXA inlägg:

Vet man om vad barnsligheterna handlar om, så förstår man bättre.


Jag känner dig vid det här laget. Du är ute efter att
trakassera dem som du och dina kära vänner i den
kära klubben SK6SJ på förhand dömt ut som gubbstruttar och
allmänt otrevliga individer.

Ditt senaste inlägg visar bara på att du fortfarande vill spy galla omkring dig.

Så typiskt dig Janne att komma med halvskumma insinuationer för att sedan med en mycket lätt geomskådad "oskyldig" min fråga "Vad har jag gjort".

Sluta nu innan det är försent. Vill du ställa till ett elände så gör det men för jisse namn gör det du som fullvuxen. Ta ansvar för dina påhopp. Tala nu om vad du anser vara "barnsligheter". Sen skall det bli mig ett stort nöja att "valsa" runt med dig.

Hasse DLZ
 
Skrevs ursprungligen av sm7vvg
Med anledning av söndagens "bulle" i smx-området så är det faktiskt så att det finns inga "heliga" frekvenser.

Är en frekvens upptagen, oavsett vem som har den så gäller +-QRM för nästkommande. Det kvittar om det är "bullen" eller vanligt QSO som ska sändas eller att frekvensen finns listad i bulletinschema.

Alltså, är 3755 upptagen tar man lämpligtvis 3750 eller 3760.

Tycker att herr bulletinoperatör borde tänka på detta framöver.

Jan


" Detta är ett internetforum som vänder sig till trevliga människor som är intresserade av amatörradio."

Jag reggade mig just nu och kunde lästa ovanstående vid Reg..
Jag kan säga till er alla här, att Jag har kommigt överens med DL6
Att flytta tillbaka SSA Bullen till 3750.. Jag hoppas att detta kan ge
tillback "Ham Spirit" Om jag hade vetat att just 3755 var en frq som användes på morgonen av några som träffpunkt hade jag
ALDRIG flyttat till just denna Frq.. Jag kan försäkra att varken jag eller DL6 visste om detta !! Den ända anledning till bytet var att vi
ville unvika att köra på samma frq som sk3ssa gör bara 1 timma efter.. Vid ett tillfälle var det just QRM på 3750 och flyttade då upp
5 Khz och märkte att 3755 var tyst ... DET VAR ALLTSÅ INTE FÖR ATT BRÅKA MED NÅGON !!! Men jag frågade just sm7vg om han trodde detta och det var just så.. Enligt lagen som man känner sig själv så känner man andra :D :confused:

Jag fick höra om denna debatt och gick in för att själv läsa detta hela.. Jag tycker vidare att man kan använda sin tid man lever här
på jorden till något bättre.. Att mäniskor som borde vara bra på kommunikation inte kan förstå varandra eller tala med varandra på ett civiliserat sätt förvånar mig mycket.. Jag kan inte nog uttrycka
min glädje över att min vänskaps krets inte består av folk ?? :p
av kaliber sm7vg, sm7dlz. Och kanske någon mer..

Att kasta sten i glashus pilsnerflaskor i stenhus eller skit i forum brukar alltid medföra tråkiga konskvenser..

Till slut Jag kommer inte att tala mer om detta distruktiva utan använder min tid till något mer nyttigare.. Kan kanske vara till efterlevnad.. Ha det så göööt nu så hörs vi av på banden
73 51 88 De SM6XNO Leif Pettersson..
 
Last edited:
Skrevs ursprungligen av sm6xno
" Detta är ett internetforum som vänder sig till trevliga människor som är intresserade av amatörradio."

Jag reggade mig just nu och kunde lästa ovanstående vid Reg..
Jag kan säga till er alla här, att Jag har kommigt överens med DL6
Att flytta tillbaka SSA Bullen till 3750.. Jag hoppas att detta kan ge
tillback "Ham Spirit" Om jag hade vetat att just 3755 var en frq som användes på morgonen av några som träffpunkt hade jag
ALDRIG flyttat till just denna Frq.. Jag kan försäkra att varken jag eller DL6 visste om detta !! Den ända anledning till bytet var att vi
ville unvika att köra på samma frq som sk3ssa gör bara 1 timma efter.. Vid ett tillfälle var det just QRM på 3750 och flyttade då upp
5 Khz och märkte att 3755 var tyst ... DET VAR ALLTSÅ INTE FÖR ATT BRÅKA MED NÅGON !!! Men jag frågade just sm7vg om han trodde detta och det var just så.. Enligt lagen som man känner sig själv så känner man andra :D :confused:

Jag fick höra om denna debatt och gick in för att själv läsa detta hela.. Jag tycker vidare att man kan använda sin tid man lever här
på jorden till något bättre.. Att mäniskor som borde vara bra på kommunikation inte kan förstå varandra eller tala med varandra på ett civiliserat sätt förvånar mig mycket.. Jag kan inte nog uttrycka
min glädje över att min vänskaps krets inte består av folk ?? :p
av kaliber sm7vg, sm7wne, sm7dlz. Och kanske någon mer..

Att kasta sten i glashus pilsnerflaskor i stenhus eller skit i forum brukar alltid medföra tråkiga konskvenser..

Till slut Jag kommer inte att tala mer om detta distruktiva utan använder min tid till något mer nyttigare.. Kan kanske vara till efterlevnad.. Ha det så göööt nu så hörs vi av på banden
73 51 88 De SM6XNO Leif Pettersson..

Med ett mycket livligt minne av hur du behandlat balnd annat
SM7VG och SM6XKU på 3755 får jag livligt instämma i det där med vänskapen.

Nå, den här sorglustiga situationen hade lätt kunnat lösas om
du en enda sekund lyssnat på vad bland annat SM7VG vid
upprepade tillfällen försökt förklara för dig. Nämligen att frekvensen redan var upptagen när du kommer åkande med din bulletin. Istället väljer du att helt nonchalera detta genom att som du säger "inte vilja diskutera". Diskussionen med DL6 har tydligen givit resultat. Mycket bra.

"Att kasta skit i forum brukar alltid medföra tråkiga konsekvenser" skriver du. Tänka sig ... Ändå kan du inte avhålla dig själv från att knappa ner ett antal hånfulla, nedvärderande tillika fula kommentarer rörande ett antal radioamatörer tillika människor. Du går så långt att du undrar om det är "folk" du har att göra med. Tror du verkligen att ditt beteende förbättrar förståelsen för ditt agerande? Knappast!

Hasse B

Hasse DLZ
 
Rätt vanligt förekommande idag om man lyssnar på ett qso att person nummer tre stövlar rätt in.Utan att många gånger ha något att tillföra ämnet som berörs.
 
Skrevs ursprungligen av SM7USY
Kanske bättre om bulletinoperatören i så fall kan ge en bättre upplysning än den som du kom med.
I min radio lät det som om frekvensen var upptagen med ett annat QSO. Och att flera lägger sig och stämmer av tycker jag är en barnslighet men det kanske inte du tycker?

/Peder

Hej Peder och alla andra i detta Forum ..

Jag skulle bara vilja klarlägga en del saker här.. Vi talar om Söndag 04-01-11 !! Ok 3755 Var upptagen av SM7VG Och SM7X??
Kommer inte ihåg hans signal just nu !! Jag "BREAKad" in med att säga God Morgon !! Hugo släpte in mig och det hela blev en ring !!
Klockan var då lite över 8 Och Hugo sa att han skulle släppa Frq.
Till mig vid 9.00 OK Tack sa jag och vi fortsatte me ringen där jag Frågand om det finns fler som vill vara med i Ringen... Och det var det.. Till sak hör att

JAG SKALL MEDDELA MIN NÄRVARO i alla fall 10 minuter före Bullen !!! Hugo sa Att bullen skulle starta KL09.00 !! Helt klart är allt detta.. Där vid lag är vi helt överens..

Jag uppfattar inte det som om jag gick in i ett QSO UTAN JAG BLEV
MED I ETT RING QSO !!!

Låt mig berätta om ett mycket märkligt QSO på 80 Meter I April 2003 för er.. Jag hade just satt upp en W3DZZ På Arken i Göteborg Vi Skulle ju har SSAs Årsmöte och SHV !! Jag gick runt
på bandet för att söka efter någon att testa med.. Jag hörde då
SM7VG Och ville ha ett Förbindelse Prov Och en Rapport...
SM7VG sa "VI HAR INTE TID MED NÅGRA GÖTEBORGARE VI HAR ETT
SAMTAL SOM ÄR MYCKET VIKTIGT" Vad samtalet handlade om, vill jag faktiskt inte änns nämna MEN Det hör inte till God Amatörradio
Anda Det kan jag försäkra !! Jag har fått lära mig att man kan tala
om allt och inget MEN Man skall inte tala om Politik Relion E.t.c...
Allt detta Brytts Hela tiden av SM7VG !! Att sedan säge "ERA JÄVLA ASSLEN" På 3760 !! Det har det mintsakt inte alls talas om HÄR... Att Hugo Ringer upp mig Och öser ur sig en massa och jag lyssnar på honom.. Här han är fördig så säger han att han inte har
tid med mig KALLAR mig För En det ena och en det andra..

Jag har alltid en dörr öppen för att tala på ett CIVILISERAT SÄTT...
Alla är välkomna att riga upp mig och tala om detta..
Men JAG VILL INTE HAR EN JÄVLA POLSK RIKSDAG PÅ RADION !!
Jag vill inte uppföra mig som ovenstående Amatör...
Här är skillnaden...

Hoppas att ni nu kan få en klarare bild av det hela...

Till sist !! Det var JAG och DL6 Som i samråd kom överens att flytta till backa !! Många har ring till mig och beklagat att Bullen blivigt störd .. Dom tycker att "Vi skall inte ge oss för de där"
"Vi skall inte kappitulera" E.t.c Jag känner att jag har mer stöd för
den Oavlönade och idiella verksamhet jag håller på med Nämligen Att ge Information Till RadioAmatörer Av RadioAmatörer I SSA Bullen.. Det gäller MAX 2 Timmar varje Söndag !!

73 DE SM6XNO Leif Pettersson Göteborg Tele 031-7080608
 
Last edited:
Skrevs ursprungligen av sm6xno


Kommer inte ihåg hans signal just nu !! Jag "BREAKad" in med att säga God Morgon !!

Klockan var då lite över 8 Och Hugo sa att han skulle släppa Frq.
Till mig vid 9.00 OK Tack sa jag och vi fortsatte me ringen där jag Frågand om det finns fler som vill vara med i Ringen...

JAG SKALL MEDDELA MIN NÄRVARO i alla fall 10 minuter före Bullen !!! Hugo sa Att bullen skulle starta KL09.00 !! Helt klart är allt detta.. Där vid lag är vi helt överens..

Jag uppfattar inte det som om jag gick in i ett QSO UTAN JAG BLEV
MED I ETT RING QSO !!!

Jag har alltid en dörr öppen för att tala på ett CIVILISERAT SÄTT...
Alla är välkomna att riga upp mig och tala om detta..
Men JAG VILL INTE HAR EN JÄVLA POLSK RIKSDAG PÅ RADION !!
Jag vill inte uppföra mig som ovenstående Amatör...
Här är skillnaden...

Hoppas att ni nu kan få en klarare bild av det hela...

Många har ring till mig och beklagat att Bullen blivigt störd .. Dom tycker att "Vi skall inte ge oss för de där"
"Vi skall inte kappitulera" E.t.c

73 DE SM6XNO Leif Pettersson Göteborg Tele 031-7080608

Märkligt hur vi minns olika. När du anlände till fq pågick redan ett qso. Strax efter det att du som du säger "anslöt dig till ringen" togs det hela över av herr bulletinoperatören och det blev en repris på vad som allmänt föregås av en bulletinsändning nämligen det riksviktiga agerandet hos ett antal amatörer som anser att det viktigaste som finns på söndagen är att "hålla frekvensen". Njae kanske inte riktigt det viktigaste - det är, som alla vet, att CHECKA IN EFTER BULLEN.

Vill du kanske vara vänlig att definiera för mig hur man talar på "ett civiliserat sätt" ?? Det du anser vara civiliserat kanske andra tycker låter tillgjort och konstlat. Med tanke på att du använder svordomar i detta forum undrar jag om du är en person på radion och någon helt annan i det privata? Isåfall, är det inte jobbigt att byta skepnad varje gång du närmar dig en mikrofon ? Personligen skulle jag känna det mycket väsensfrämmande att uppföra mig som du gör på bandet, så här har vi samma uppfattning.

De senaste dagarna har en ström av amatörer uttalat sin uppfattning om hur du agerat på 3755. Dessa amatörer känner ingen olust över att offentligt meddela sin åsikt. De har gjort det på 3755. Många av dessa brukar inte själva göra sina röster hörda på denna frekvens men lyssnar gör dom! Tydligen är det så att dina telefonörer inte på något sätt representerar någon huvudfora i denna sak.

"Vi ska inte ge oss för dom där - Vi ska inte kapitulera" påstår du att dina påhejare har framfört. Trevligt gäng du umgås med. Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att misstänka en plan bakom försöket att "ta över" 3755. "Dom där" ska sättas åt. Vi tar över frekvensen och visar "dom där" vilka det är som bestämmer. Vilka det är som är "civiliserade.

Jag minns ett uttalande av Peter Bratt som var med och avslöjade IB för länge sedan. Han gjorde ett stort nummer av sitt eget agerande i den tidning, DN, han var anställd hos. Mycket av det han skrev i den tidning var kraftiga överdrifter. Hans kommentar inför några andra kolleger var "Grejen sprack, fan så dystert".

Nä, jag måste nypa mig i armen för att vara säker på att jag inte drömmer.

Hasse DLZ
 
Ja då var det väl slut med allt det tråkiga som hänt på 3755, SSA-bullen återgår till 3750. Nu kommer allt att bli lugnt igen och det är på tiden. För vi har ju vår hobby för att ha det trevligt.

Väl möt på banden!!!!

Janne A
 
Tänk va skönt att det inte bara i stockholm det är problem utan även i andra distrikt. jag tycker att det är synd att ni gubbar små ska bråk om en sån här skitsak vafan det är väl bara att man får sätta en tid då man ska köra sk6ssa,s bulletin ja då vet alla att 3755 khz är upptagen och då får ju var och en respektera detta.vad det gäller janne sm6wxa så tycker nog jag att han har rätt i det han säger ang bullen som var sist då sm6xno körde den det är väl klart att man måste påpeka att ( nu ska sk6ssa köra bulletinsändning här på den frq men man måste vara lite tålmodig om det är pågånde qso som pågår just då då får man vara lite ödmjuk mot gubbarna som ligger dä. jag körde själv skØssa bullen för här i stockholm på visseligen på 2.m men då var det i bland folk som inte kunde ge fan 1750.hz tonen utan dom duttade mellan åt ptt knappen skit tråkigt.

// Thomas
medlem i sk6sj
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top