Heliga Frekvenser

Status
Not open for further replies.
Skrevs ursprungligen av SM6WXA/Janne
Komplexfigur.

Isses! Så verbal vi har blivit. Håller Du på med en avhandling?
Annars kan jag ge dig ett uppslag: Hur jag ixade en licens för amatörradio genom att avlägga ett 100% godkänt särskilt prov.

Allt enligt din egen beskrivning på hur du grejade till det så att din väna stämma skall kunna höras över hela 80 metersbandet.

Hasse DLZ

Ps. Vad är egentligen ett 100% särskilt prov? Vad innehåller det? Innehåller det CW? En annan fråga. Om du avlagt ett 90% särskilt prov hade du blivit underkänd då?
 
Denna diskussion är under all kritik och hör inte hemma på ett vuxet forum som ham.se. Jag har stängt av sm6wxa tills vidare och raderar inlägg som inte för diskussionen framåt.

/Martin
 
Skrevs ursprungligen av SMØWQT
VARFÖR ? såfall stäng av dom bäge i såfall inte enbart janne det är inte rätt.


/ Thomas

Kan Du peka på något som jag skrivit som skulle rendera
i ett avstängande? Jag har reagerat ordentligt på att WXA har kallat VVG för ett svin. I min värld är ingen människa ett svin.
Vi kan ha olika åsikter om händelser men att för den skull sjunka till nivåer djupt under mänsklig värdighet det kan jag inte låta få stå obesvarat.

Att jag understundom hittar "eleganta formuleringar" och använder mig av dem, ska de också vara skäl till att jag skall avstängas?

Thomas, om någon medvetet förnedrar dig inför en större allmänhet, blir inte du arg då? Vill inte du i ett sådant läge försvara dig. Likaså, om en nära vän till dig blir offentligt utskälld på ett sätt som är rent vidrigt, vill du då inte hjälpa din kamrat?

Hasse DLZ
 
hasse !
självklart är det så att man rettar sig på andra hur dom är många gånger men ni har varit med bäge två och jag tar ingens parti men jag tycker nog att det är bra att ni får rensa luften här istället för på 80.m, jo jag skulle bli förbannad om någon förnedrade mig på radion och det finns ett par såna tillfällen faktiskt som det har hänt och det är fel men då sa jag till den amatören att jag tolerade inte en massa skit från honom. och här är det ni som är osams.jag håller inte nån om ryggen men att stänga av janne tycker jag är fel för då kan den som håller sidan stänga av den här tråden i stället.jag förstår att du försvarar hugo om han själv inte har mjölighet att komma in här på ham.se så det är ingen som säger något annat om det.

Thomas WQT
 
Admin Skriver.

> Denna diskussion är under all kritik och hör inte hemma på
> ett vuxet forum som ham.se. Jag har stängt av sm6wxa tills
> vidare och raderar
> inlägg som inte för diskussionen framåt.
>
> /Martin

Om jag hade varigt "Admin" här skulle jag ha låst (inga fler
inlägg) i denna debbat.. Helt rätt gjort fast för länge sedan.


Dlz skriver

> Thomas, om någon medvetet förnedrar dig inför en större
> allmänhet, blir inte du arg då? Vill inte du i ett sådant läge
> försvara dig. Likaså, om en nära vän till dig blir offentligt
> utskälld på ett sätt som är rent vidrigt, vill du då inte hjälpa
> din kamrat?
>
> Hasse DLZ

Helt rätt det var därför jag kom hit. Jag fick höra att det talades om mig UTAN MIN VETSKAP. Jag ville också svara för mig,
men förstår inte varför det skrivs i ett forum när man kan tala via
telefon Alltså inte över radio eller Intenet forums. Där vid lag har vi samma uppfattning.


Jag har tänkt :D :D Det finns så mycket kunskap inom amatörradion, vad man än talar om så finns det alltid någon som har svar på det man undrar över !! En kunskapsbank utan like, kan man inte använda detta till något nyttigt. Här kommer detta forum till pass. Alla är vi radioamatörer här, om man är Polis, präst,
radiotekniker eller vad du vill, är vi alla "Pryl galna" och "radioter".
Det finns mer som förenar oss än som skiler oss..

Tack från mig Jag är lung och fin igen :D :) :p

73 de Den där XNO
 
Last edited:
Seriös Ham-Radio

Hej!

Väldigt vad Gubbagagg det är på forumet...

Jag tycker det är tråkigt att det händer..

Är det ingen som tänker på vad som händer när en Blivande Radioamatör läser detta?

Det finns lättare sätt att skrämma bort folk från vår hobby!

Som det är i dag så är vår hobby utdöende, Är det bra frågas??


En professionell inställing vore ju trevligt..


Följ band planerna, och visa hänsyn på banden!

Det finns direktiv hur man skall uppföra sej på banden!

Vad jag vet så finns där litteratur om det..

Jag vej ej allt, så ingen kan påstå det.. (Men försöker så gott man kan).

Varför inte ta åt sej av kritiken och försöka göra det bästa av situationen?



Vad är det om 27mhz Maffian??

Glöm ej att väldigt många Ham-Radio lovers kommer från det bandet en gång..

Så varför använda det som skällsord??
Finns där ingen bättre formuleing för dessa Licencierade/icke Licensierade "Snillen"?

Synd att det inte finns mer hjälp hoss myndigheterna att få,
Så vi kan bli kvitt dessa "Pirater"
Tyvärr finns det ju många som ej borde inneha en radiosändare.

"Det var bättre förr" Kanske ett litet steg tillbaka med Radiokontrollen...


Denna insändare är inget personangrepp på någon direkt persson,
Utan en allmän fundering till oss alla som är Radiointresserade,
Både Licensierade och icke..


PS reservation för stavingen, Det är inte felstavat utan personligt skrivet...

Väl mött på banden.. SM7XCO /ÖrjanR
 
SM7XCO skrev:
"PS reservation för stavingen, Det är inte felstavat utan personligt skrivet..."

Nej! Inlägget ÄR felstavat (i stor mängd) även om det är personligt skrivet.

Förstår inte, varför du tar upp en tråd som i princip avslutades 2005?
Jag har inte läst denna tidigare.

Förstår inte meningen med att återigen, ta upp de s.k. Ilandsproblemen, som kanske fanns för nästan 5 år sedan inom amatörradion.

Har regelbundet avlyssnat SK7SSA sedan 1975 på 80 metersbandet.
Medhjälpande radioamatörer brukar "hålla frekvensen" en halv timme innan bulletinsändningen. Mest med tanke på ovetande nordtyskar.
Personligen, skulle jag aldrig blockera en bulletinsändning. Så viktigt är nog inte det egna meddelandet. Annat, om det pågick nödtrafik. Men, då hade ju bulletinsändningen sänts senare.

Ett betyg (du skrev 27MHz), är väl alltid individrelaterat, oavsett tidigare "frekvensbandstillhörighet".
 
Mycket plaskande in ankdammen...

Det är med en viss "förvåning" som jag läser den här tråden avseende frekvens etikett.

Jag sitter ju lite avsides i den här debatten i och med att jag normalt kör mina QSO'n från England eller Saudi men ett antal av era inlägg påkallar ett högljutt - " har ni totalt förlorat förståndet?!"

För det första, att såsom varande representant för SSA eller annan klubb läsa "bullen", då borde den personen verkligen vara ett föredöme i frekvens etikett och inte bete' sig som inläggen beskriver. Det luktar rent ut sagt ett översitteri som är speciellt osmakligt eftersom många SM amatörer valt att gå ur SSA och andra SK klubbar. Dessutom borde man nog kunna begära att den som läser bullen har tillräcklig integritet så att han/hon följer vad de egna klubbarna lär ut om frekvens etikett.

Jag har ideligen haft meningsskiljaktigheter med EQL men i detta fallet sert jag Bengt's inlägg som ett av de få ljusen i debatten.

Om det inte passar uppläsaren av bullen att följa de riktlinjer i uppförande som finns hos SSA och andra klubbar, då får vi nog fundera på varför riktlinjerna finns. Om de inte respekteras så skall antingen "be enforced" eller skrotas.

Det har ett antal inlägg besvärats sig över EQL's oförmätenhet att kritisera uppläsaren av bullen för att han avvikit från gällande frekvens etikett - vad menar ni?! Var någonstans har en klubb representant immunitet från den accepterade och i många fall nedskrivna frekvens etiketten.


Inom en "normal" hobbyverksamhet hade den här debatten startats med en diskret anmärkning om att bullen's uppläsare varit lite klumpig... Kan hända oss alla ibland.

Svaret borde då ha blivit - Beklagar att det blev lite osmidigt, skall tänka på det i framtiden och fråga först.

För de som "ägde" frekvensen, visa gärna lite smidighet emellanåt själva. 80m har blivit en gubbhylla men det borde finnas gott om plats för alla så gör gärna plats åt bullen.

//Dan, M0DFI
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top