Hembyggd handsfree

SM7NTJ

Well-Known Member
Hej
Handsfree har nu blivit ett påtvingat måste. Jag har sparat de gamla svanhalsmikrofonerna från tidigare mobilhandsfree med tanken på att de säkert kommer till användning någon gång i framtiden så det borde vara enkelt att montera in det i den nya bilen men...

Tyvärr har krockkuddar och annat gjort det svårare att montera mikrofoner på lämpliga platser i bilen och efter en stunds blängande på varningsskyltar för sidokrockkuddar och annat elände fick jag tänka om.

Jag hittade beskrivningen hur M0MTJ byggt en förstärkare för handsfree och fick ny inspiration.
Beskrivningen finns på den här webbplatsen.
http://www.mds975.co.uk/Content/amateur_radio_projects_05.html
M0MTJ_mikrofonförstärkare_med_filter.jpg
Bilden visar förstärkaren med filterkoppling för Yaesu och ett tillägg av ett extra filtersteg som skär bort lite mera av de lågfrekventa billjuden.

Förstärkaren byggdes på ett litet hålkretskort som monterades under en plåt som håller radions manöverpanel på plats i bilen. Som förstärkarkrets plockade jag fram en TL071 ur bra ha lådan och zenerdioden som stabiliserar spänningen till elektretkapseln fick värdet 3,3V i min variant.

Det finns en finess med att filtrera bort lite överlagrade störningar från bilen elsystem på mikrofonelementets spänningsmatning, därav zenerstabben som är standard i de Yaesu mikrofoner jag har till mina riggar.

radio_med manöver.jpg

Aluminiumplåten har bockats ner i ett fack mellan växelspak och handbroms och fästs där med dubbelhäftande tejp. PTT sker med en tvåpolig vippomkopplare där den ena polen skiftar mellan mikrofonerna och den andra polen används för PTT.

Plåten har klätts med plastfilm för att inte blänka för mycket. Nere till höger skymtar RJ12 kontakten där den vanliga mikrofonen är ansluten och till vänster om PTT omkopplaren syns hålet för reglering av mikrofonförstärkning.
mikrofoner.jpg

Jag letade reda på en gammal handfree mikrofon (fabrikat Eriksson) som tillsammans med en egentillverkad mikrofonhållare fästs på plasten vid takbelysningen.

Jag har ännu inte hunnit testa vilken mikrofon som är bäst men började för säkerhets skull att använda den fabrikstillverkade.

Hållaren till den hembyggda mikrofon är en bit av en RCA-kontakt och kabeln en slaktad RCA-RCA förlängning. Elektretkapseln valdes till den kapsel hos ELFA som hade högst utsignal med storleken 9,7mm. Det är möjligt att jag hade klarat mig utan förstärkarkretsen men jag ville ha filterfunktionen.

Efter lite initialt komponenttrassel fungerar det nu helt ok och jag har ännu inte glömt att vippa tillbaka PTT-omkopplaren till mottagning (eller lyckats slå om den till sändning när jag sätter mig i bilen:)).

Så även om mikrofonanvändning sitter i ryggmärgen går det nog att vänja sig med handsfree när jag själv kör.

Lycka till med era egna byggen.
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag har funderat mycket på den nya lagen. EJ ok att "hålla i kommunikationsutrustning". Är en Mikrofon en kommunikationsutrustning? Ja(eller oklart) om den är ansluten till en sändare, nej om den inte är ansluten till en sändare. Godtyckligt, svar JA!

Det går också bra att hålla en macka eller en kaffemugg som man sett många pendlare gör på väg in till jobbet på morgonen. Godtyckligt, svar JA!

Men om man skall "tolka" lagen säger den ju explicit att man inte får "hålla i" kommunikationsutrusning, jag måste då göra tolkningen att det är ok att sätta fast en mikrofon/monofon på jackan med clipset som ofta finns på baksidan, och att sedan trycka på PTT under färd är tillåtet. Så länge man inte "håller i" mikrofonen. Så vill man fortsätta köra mobilt känns detta som KISS metoden.

73 de Teemu SM0W
 
Stod det inte nåt om GPS grejer oxo??
Dvs då är det en fast sak med bildskärm som man måste titta på och knappa på.
Likställt med en mobiltelefon i handen som man måste titta på och knappa på, och sen hålla dikt mot örat.

Till amatörradio finns ju mikrofoner med knappsats, då är vi där igen, man måste hålla den flytta blicken från vägen och knappa med tummen. Då må det ju vara förbjudet....

Ptt knappen kan man ju ha på ratten, liksom en flygare har den på styrspaken.

En mikrofon för annat bruk, exvis PA-anläggningen i en buss är inte en kommunikationsanläggning och skulle då få hanteras under körning, eller är det kommunikation då fast utan radiovågor???

Konstigt att det trots så många superexperter (akademins utbildade) som skriver lagar, att det är så svårt att utforma en text om är entydig.
Eller är det med vilja man skriver så?

En annan fråga är om lagen kommer att tillämpas genom att polisen står vid trottoaren och "plockar" folk som håller radiotelefon i näven vid körning.
Eller skall lagen tillämpas efter att en olycka har hänt? Exvis olyckan skedde pga att föraren ägnade sig åt sin kommunikationsanläggning och inte såg cyklisten...

Jag tänker oxo på nyare bilar som instället för en lampa som lyser vid ett fel, har en bildskärm som författar ett meddelande som man måste läsa och kvittera, ofta under körning.

Ett vanligt enörigt headset är oxo en bra lösning för amatörradio i bilen, med PTT-knapp på sladden eller på ratten, en PTT som kan låsas i TX, så att man vid sändning kan hålla händerna på ratten.

SM4FPD
 
Ptt knappen kan man ju ha på ratten, liksom en flygare har den på styrspaken. SM4FPD
Ratten är i en modern bil ingen bra plats för en PTT-knapp.
Krockkudden kan skicka iväg knappen med hög fart genom kupén vid en olycka. Vem vill ha ett spegelvänt tillverkarmärke instansat i pannan?
Jag har en rattstångs-PTT liggande, men det är redan fullt av manöverspakar för allt annat runt ratten så det blev en annan lösning.
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Till amatörradio finns ju mikrofoner med knappsats, då är vi där igen, man måste hålla den flytta blicken från vägen och knappa med tummen. Då må det ju vara förbjudet....

Det är ju det som är så knäppt med nya lagen, eller godtyckligt om man så önskar. Det är inte förbjudet att förflytta blicken från vägen, och titta på sin bilstereo, ham-radio eller snygga (hen) som går på trottoaren bredvid vägen. Men att just "hålla" i kommunikationsutrustning är inte godkänt. Syftet med lagen må ha varit gott, har sett en hel del exempel på vägarna med rattsurfning med mera, men lagstiftaren har inte tänkt till den här gången utan det var viktigare att bara "göra nåt" för att visa handlingskraft.

Skall också som brassklapp till Lorentz flygande PTT knappar säga att man ser många förare som sitter och kör med raka armar mot ratten. Vid en krock tar man spjärn mot ratten och när det smäller ploppar axlarna ut led direkt. Man skall alltid ha vinklade armar när man kör så man inte kan ta spjärn mot ratten vid kollision.. Lite off topic =)

73 de Teemu SM0W
 
Jo du har rätt Lorentz, ratten ingen bra plats för extra knappt, men jag tänkte lite på alla knappar bilradio hade på ratten, men det är väl historia.
Så en lös sladd-PTT liggande i knät kanske är en bra lösning. Med håll så man trycker en gång för TX och en till gng för RX.

Ja Teemu, bilradio kan vara knölig att hantera under färd.
Fick lov at byta bilradio i husbilen, för den var ologiskt och hade så små texter vid knapparna att det inte gick att läsa utan att böja sig ner, och då förlora synen mot vägen för länge. En bil radio skall ha en vridkran för volymen som man känner.
Fick tag på en original till Volvo S70 stor med rejäla knappar, hur jag hittade koden till den är en annan story....

Jo det där med körstil, jättelågt ryggstöd och raka armar, jobbigt, men var en gång i tiden tufft, för så statt ju rallyförarna och formel-1 förarna. Ett mode som snabbt försvann men som många håller kvar än i privatbilarna.

Man tycker att sunt förnuft borde räcka för en bilförare, men så är knappast fallet. Det behövs entydiga regler.
Tyvärr blir regler tvetydiga och trots tolkningsförsök blir det bara svårare att förstå vad som gäller.

Lyssnade lite på lastbilarna, åkeriradiokanalerna, och Skanskas komradio i stenbrottet i grannskapet här, man hör lastbilsförarna med sin komradio på 80 MHz-bandet precis som förr, så för dom gäller tydligen inte nya lagen.

SM4FotPeDahl
 
Skall också som brassklapp till Lorentz flygande PTT knappar säga att man ser många förare som sitter och kör med raka armar mot ratten. Vid en krock tar man spjärn mot ratten och när det smäller ploppar axlarna ut led direkt. Man skall alltid ha vinklade armar när man kör så man inte kan ta spjärn mot ratten vid kollision.. Lite off topic =) 73 de Teemu SM0W
Jo det kan bli lite besvärligt.
Jag pratade om "tio i två" med en körskolelärare för ett tag sedan. Han berättade att körskolorna på grund av krockkuddarna sedan länge inte lär ut den ratthållningen längre.
Alla körkortsaspiranter får lära sig att i hålla i rattens nedre del motsvarande "20 över 20 i" för att minska risken vid olyckor.

En modern bil är som Roy säger full av manöverspakar runt ratten så det kan vara svårt att lösa en placering av PTT i dess närhet.

Dessutom är ratten i många bilar numera justerbar både i höjd- och djupled. Därav föll alternativet med mikrofon på instrumentbrädans nedre del:(.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Man tycker att sunt förnuft borde räcka för en bilförare, men så är knappast fallet. Det behövs entydiga regler.

Det var en bra formulering Roy, här i en tappning som skulle passa bra i en annan tråd i forumet:
"Man tycker att sunt förnuft borde räcka för en radioamatör, men så är knappast fallet. Det behövs entydiga regler."

Apropå sunt förnuft så är det bra om man tänker sig för när man monterar in sin duobandare bland övrig elektronik i en modern bil.
Det går säkerligen finfint i en Volvo 740 men i 2018 års modell av (valfri bilmodell) så kan man ställa till det något alldeles fruktansvärt för bilelektroniken,
biltillverkare idag tar inte särskild hänsyn till radioamatörer och våra "behov" av tålighet mot elektromagnetiska fält och strömuttag för den delen.
Trist om krockgardinen vänster bak plötsligt skjuts ned när du trycker 1750 för att öppna en repeater ;)
 
Jo visst är det så XUN.
Felaktig installation kan orsaka saker i nyare bilar.
Men biltillverkarna har en ganska omfattande EMC test även för påstrålad RF.
De amatörradiostationer som är tänka för installation i bilar har faktiskt E-mark. Och är därmed tillåtna att installeras i blir. Tillåtna av bilbranchen skall vi väl tillägga då, som E-mark betyder.
IC-706MKIIG var en sådan radio som satt normen för saken. Och dess effekt var norm för E-mark. 100 W HF, 50 W VHF och 25 W UHF.
Men då måste installationen var enligt biltillverkaren.
Men även här krävs sunt förnuft. Något(sunt förnuft) som kan tolkas på alla tänkbara sätt av folk. Och de sätt som är fel blir ofta myter och någon sorts "rätt".
Ströförsörjning av 706:an via cig-jacken är ett sådant (dåligt) exempel.

Nå när det gäller bilens utstrålning så lär den väl stopp tanken på mobil amatörradio i framtiden. Inte mint när självkörande bilar blir verklighet. Den kräver ju mycket stor datorkraft = mycket störningar.

PTT på vx spaken var vanligt i Japan minns jag redan på 80 talet och det såldes väldigt mycket sådana satser där. Dock inget vi försökte importera till SRS på den tiden.

SM4FPD
 
Hej
I bruksanvisningen till min Ford finns anvisningar för var på bilen antenner kan placeras och vilken maximala effekt som rekommenderas på olika frekvenser.
Genom att följa dessa anvisningar minskas risken för explosiva överraskningar när man använder sin radio.

Strömmen till radion (både plus och minus) tas i min bil via 10 mm2 mångtrådig kopparledare direkt från batteriet. Avsäkrad vid batteriet och vid radion.

Plus och minusledaren ligger i ett gemensamt isolerande hölje vilket minimerar obalans och magnetfält runt ledarna.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag köpte färdigt från Hongkong i december och så har ser det ut med dubbel PTT en tryck kontakt och en vipp brytare så jag kan ha händerna på ratten.
För övrigt så har jag många olika headset men fördel fot PTT men jag kan välja det fritt.
73 de Urban
 

Attachments

  • IMG_20180105_112208.jpg
    IMG_20180105_112208.jpg
    5,4 MB · Views: 44
  • IMG_20180105_112740 (2).jpg
    IMG_20180105_112740 (2).jpg
    1,5 MB · Views: 43
Back
Top