Hej
Handsfree har nu blivit ett påtvingat måste. Jag har sparat de gamla svanhalsmikrofonerna från tidigare mobilhandsfree med tanken på att de säkert kommer till användning någon gång i framtiden så det borde vara enkelt att montera in det i den nya bilen men...
Tyvärr har krockkuddar och annat gjort det svårare att montera mikrofoner på lämpliga platser i bilen och efter en stunds blängande på varningsskyltar för sidokrockkuddar och annat elände fick jag tänka om.
Jag hittade beskrivningen hur M0MTJ byggt en förstärkare för handsfree och fick ny inspiration.
Beskrivningen finns på den här webbplatsen.
http://www.mds975.co.uk/Content/amateur_radio_projects_05.html
Bilden visar förstärkaren med filterkoppling för Yaesu och ett tillägg av ett extra filtersteg som skär bort lite mera av de lågfrekventa billjuden.
Förstärkaren byggdes på ett litet hålkretskort som monterades under en plåt som håller radions manöverpanel på plats i bilen. Som förstärkarkrets plockade jag fram en TL071 ur bra ha lådan och zenerdioden som stabiliserar spänningen till elektretkapseln fick värdet 3,3V i min variant.
Det finns en finess med att filtrera bort lite överlagrade störningar från bilen elsystem på mikrofonelementets spänningsmatning, därav zenerstabben som är standard i de Yaesu mikrofoner jag har till mina riggar.
Aluminiumplåten har bockats ner i ett fack mellan växelspak och handbroms och fästs där med dubbelhäftande tejp. PTT sker med en tvåpolig vippomkopplare där den ena polen skiftar mellan mikrofonerna och den andra polen används för PTT.
Plåten har klätts med plastfilm för att inte blänka för mycket. Nere till höger skymtar RJ12 kontakten där den vanliga mikrofonen är ansluten och till vänster om PTT omkopplaren syns hålet för reglering av mikrofonförstärkning.
Jag letade reda på en gammal handfree mikrofon (fabrikat Eriksson) som tillsammans med en egentillverkad mikrofonhållare fästs på plasten vid takbelysningen.
Jag har ännu inte hunnit testa vilken mikrofon som är bäst men började för säkerhets skull att använda den fabrikstillverkade.
Hållaren till den hembyggda mikrofon är en bit av en RCA-kontakt och kabeln en slaktad RCA-RCA förlängning. Elektretkapseln valdes till den kapsel hos ELFA som hade högst utsignal med storleken 9,7mm. Det är möjligt att jag hade klarat mig utan förstärkarkretsen men jag ville ha filterfunktionen.
Efter lite initialt komponenttrassel fungerar det nu helt ok och jag har ännu inte glömt att vippa tillbaka PTT-omkopplaren till mottagning (eller lyckats slå om den till sändning när jag sätter mig i bilen).
Så även om mikrofonanvändning sitter i ryggmärgen går det nog att vänja sig med handsfree när jag själv kör.
Lycka till med era egna byggen.
73 de SM7NTJ Lorentz
Handsfree har nu blivit ett påtvingat måste. Jag har sparat de gamla svanhalsmikrofonerna från tidigare mobilhandsfree med tanken på att de säkert kommer till användning någon gång i framtiden så det borde vara enkelt att montera in det i den nya bilen men...
Tyvärr har krockkuddar och annat gjort det svårare att montera mikrofoner på lämpliga platser i bilen och efter en stunds blängande på varningsskyltar för sidokrockkuddar och annat elände fick jag tänka om.
Jag hittade beskrivningen hur M0MTJ byggt en förstärkare för handsfree och fick ny inspiration.
Beskrivningen finns på den här webbplatsen.
http://www.mds975.co.uk/Content/amateur_radio_projects_05.html
Bilden visar förstärkaren med filterkoppling för Yaesu och ett tillägg av ett extra filtersteg som skär bort lite mera av de lågfrekventa billjuden.
Förstärkaren byggdes på ett litet hålkretskort som monterades under en plåt som håller radions manöverpanel på plats i bilen. Som förstärkarkrets plockade jag fram en TL071 ur bra ha lådan och zenerdioden som stabiliserar spänningen till elektretkapseln fick värdet 3,3V i min variant.
Det finns en finess med att filtrera bort lite överlagrade störningar från bilen elsystem på mikrofonelementets spänningsmatning, därav zenerstabben som är standard i de Yaesu mikrofoner jag har till mina riggar.
Aluminiumplåten har bockats ner i ett fack mellan växelspak och handbroms och fästs där med dubbelhäftande tejp. PTT sker med en tvåpolig vippomkopplare där den ena polen skiftar mellan mikrofonerna och den andra polen används för PTT.
Plåten har klätts med plastfilm för att inte blänka för mycket. Nere till höger skymtar RJ12 kontakten där den vanliga mikrofonen är ansluten och till vänster om PTT omkopplaren syns hålet för reglering av mikrofonförstärkning.
Jag letade reda på en gammal handfree mikrofon (fabrikat Eriksson) som tillsammans med en egentillverkad mikrofonhållare fästs på plasten vid takbelysningen.
Jag har ännu inte hunnit testa vilken mikrofon som är bäst men började för säkerhets skull att använda den fabrikstillverkade.
Hållaren till den hembyggda mikrofon är en bit av en RCA-kontakt och kabeln en slaktad RCA-RCA förlängning. Elektretkapseln valdes till den kapsel hos ELFA som hade högst utsignal med storleken 9,7mm. Det är möjligt att jag hade klarat mig utan förstärkarkretsen men jag ville ha filterfunktionen.
Efter lite initialt komponenttrassel fungerar det nu helt ok och jag har ännu inte glömt att vippa tillbaka PTT-omkopplaren till mottagning (eller lyckats slå om den till sändning när jag sätter mig i bilen).
Så även om mikrofonanvändning sitter i ryggmärgen går det nog att vänja sig med handsfree när jag själv kör.
Lycka till med era egna byggen.
73 de SM7NTJ Lorentz