Hembyggd mastsläde Vårgårda M38W

Lars.
Utsliten Ham 4 tror jag inte mycket på, kanske bromskilen inte låser på grund av stelnat fett. En komplett avfettning med fotogen följd av sparsam infettning (fast inte av bromskilen) rekommenderas och reservdelar finns fortfarande att köpa från Norm´s Rotor Parts i USA.
Det var kul att höra både Bengt och dig igång samma kväll.

Lennart

Nej - där har du fel Lennart.
Rotorn glappar i axialled där den sitter. Bromsen funkar ua. Dessutom är den redan komplett avfettad i fotogen och nyinfettad - fast inte bromskilen. Men jag missade att kolla glappet. Den, rotorns roterande överdel, rör sig alltså flera mm i sidled (INTE roterar) gentemot den fasta underdelen. Shit oxo. Men jag ska ha en till i gömmorna ärvd från min mentor Eskil SM3BCS (SK). annars blir det att skaffa nytt.
Återigen skönt med spel i masten för hissen. Bara att kroka i vajern i spirans topp lyfta litet och hålla stacken stilla medan rotorn byts ut.

/Lars
 
Stormeffekter i stacken...
Inte lika drastiska som för HFI.

Här gick hävarmen för elevationen av så nu blev det tvunget med nedhissning av korg för reparation.
Då hade såklart vajertrumman på vinschen fastnat och måste bytas ut. Orsaken sannolikt att det stått med statisk last för länge då jag hittills har använt den dragkraften för att spänna stahen som sitter i hisskorgens nedre hörn. Här får jag tänka om.
Upptäckt även varför az-givaren inte funkat. Fastrostat kullager trots att jag använt gummitätad variant. Kvalitetslager från jula...
Nu funkar allt igen och har idag verifierat az/el medelst att köra en solföljning skuggorna ligger bakom elementen. De skuggas av framförvarande element och på de nedre bommarnas bakre halvor kan tydligt ses skuggan från vertikala stackningsröret. Jag kan faktiskt gå bakom masten upp på höjden bakom och hamna på en något högre nivå. Tyvärr. Har inte nån takeoff norrut alls. Men har fritt söderut så att säga mellan 90 till 260 grader. Norr om detta är det elevation 25 grader som gäller.
 
Befinner mig den situationen att en släde behövs. En bekant kapade en bit av sin M38,
"Expanderade" strukturen och byggde en släde med svarvade nylonhjul.
Tyvärr vill han inte skiljas från ytterligare delar så jag får vackert försöka
bygga något liknande.

Det som skall upp är en 1.8 meters parabol vägandes ca 25 kilo. En del som behövs
är "lokaliserat" men slädkonstruktionen återstår.

Någon som kan tipsa om var man får tag på 60-graders aluminiumprofiler?

Nu är det ju antennväder och allt!
 
Back
Top