Hembyggd mastsläde Vårgårda M38W

Lite bilder på antennleveransen som jag utlovade tidigare.

Bommar skarv. Bara att sätta ihop. De runda rören är förborrade på undersidan och gängade för medföljande rostfri skruv:
Bommar.jpg

Dipol/Balun/Mittfäste. Saknar dräneringshål. Borde jag borra ett eller ej?
Balun.jpg

Detalj DK7ZB balun och anpassning 28 till 50 Ohm
Detalj.jpg

Och elementen då. Färdigborrade, märkta och har ett kompisnummer på bommen...
Elöement.jpg
 

Attachments

  • Detalj.jpg
    Detalj.jpg
    224,8 KB · Views: 9
Spontant tycker jag nog att 200W är konservativt specat, lite mer ser väl balunen ut att klara av, har du lurat ut vilken sorts ptfe-kabel den gjord av?
 
Nope. Men 1 kW delat på 4 minus lite förluster ger ca 200 W. Blir bra. Med tillstånd och allt :D. Perfekt.
 
Förvirrad. Kan endast se en kvartvågstrafo gjord med två parallellkopplade 75Ω-kablar. Var är balunen?
Och ja, dräneringshål bör du allt ha.
 
OK Janne. Vattnet ska få komma ut.
Angående balun. Refererade mina tankar när jag skrev så till DK7ZB. En bit ner på den sidan finns ett resonemang om "The 2-m-28-Ohm-DK7ZB-match in practise" som går ut på att kvartsvågstrafon lindad så där ger en chokeverkan som med TV-koax blir serieresonant på 2m.

Nu är dessa antener jag köpt inte utrustade med kvartsvågstrafo av 7 mm koax men i övrigt erhålls nog lite chokeverkan som följd av lindningen.
 
Hej!

Intressant läsning och kul projekt.

Hur har det gått med antennerna?
Hur känns kvalitén? (rostfria skruvar etc.?)

73 VTZ/Kricke
 
Hej. Antennerna står i garaget ej ihopskruvade. Ja. Det är rostfritt och kvaliteten känns helt ok.
 
Hej. Antennerna står i garaget ej ihopskruvade. Ja. Det är rostfritt och kvaliteten känns helt ok.

UFB!

Har du mätt på dom och kollat return loss?
Funderar själv på att handla av samma återförsäljare/tillverkare.

73 VTZ/Kricke
 
Lite svårt att mäta på sådant som inte är ihopskruvat ännu. Nätverkaren ska få jobba men det tar nog en månad innan du kan få se en bild...
 
de fyra 7-elementarna är nu monterade och väntar.
Montaget gick snabbt och enkelt, väl märkta delar och det enda man ska ta med som att tänka på om man köper dessa är att inte dra åt elementens fästskruv genom element, plasthållare och Bom för hårt. Då spricker plasthållaren under elementet... efter en stund. Monterade i 10 grader värme så plasten var kanske lite spröd.
I morgon får en av dem peka mot himlen så ska vi se hur return loss ser ut.
 
IMG_20180324_142437.jpg Mätresultat med nätverksanalysator HP8552A , bortkalibrerad RG214 och antennen mot skyn.


IMG_20180324_142838.jpg

SWR /RL:
IMG_20180324_142437.jpg

IMG_20180324_142337.jpg

Smith:
IMG_20180324_142533.jpg
 

Attachments

  • IMG_20180324_142256.jpg
    IMG_20180324_142256.jpg
    1,8 MB · Views: 46
Och bästa return loss = -47dB, nästan för bra!
Haha, ja, 10dB bättre än en normal konstlast ju :D

Men, till tillverkarens försvar så korrelerar ju VSWR-kurvan bra med den KYH svepte fram,
och även kanelbullen ser ju sansad ut.
 
Dags för enkel statusuppdatering.

Sponsrad med 1/2-tums koax av god vän - massor med tack!

Eskilstunaloppisen gav en HF- och vattentät box som ska få husera koaxrelän och preamp.

MGF1302 preamp framplockad ur gömmorna.

Det blir +28V upp till den lådan för värme och 12V till preamp och relän.
Även 3.6V till elevationspotten stabbas.

3 st gastäta N hona-hona inborrade i lådan för antenn, RX-feeder och TX-feeder. Det bli RG58 mellan preamp och mottagaren och 1/2-tummen för sändaren.

50×3mm al-rör till H-frame hämtade på handelsstål i Norrköping. Där rök 1500 spänn. Priset på al upp 30% i år sa dom.

Under söndagspromenaden identifierades en ny kompis som stod i sitt garage och svetsade :) - jag behöver få svetsat. Bara att du kommer sa han!
 
Nu ska jag hitta styrkabel till boxen och det lutar åt skärmad ethernet CAT5 eller nåt sånt.
2 par till 28 Volt upp till boxen. Ett par med elevationsindikeringen nedåt och entråd för PTT från sequencern.

Den kabeln söker jag vattentäta kontaktdon till. Cannon 8-pol rund någon?
Även en 3-polig till elevationspotten söks.

Rotorkabel på g, köper från SI9AM.
 
3polig Cannon för Elevationspottens trådar hittad i surpluslådan :).

Funderar på om man kanske ska ha lite värme i lådan.
+28V upp kommer alltid att ligga på alltså H24 365.
En 7812 kommer att ha ca (28-12-säg 3v spänningsfall i kabeln) kring 13V att elda upp effekt för ett CX600 koaxrelä som drar 160mA samt preamp och ett mindre relä på 12-volten. Kring 13*0,2W = 2,5W värmeeffekt från 7812 i lådan sen lite från reläspolen kanske 1 W till inne i lådan. Reläna kommer alltid att ligga dragna i mottagningsläge eftersom jag vill att preampen inte ska ligga mot antenn när jag har strömlöst upp.

Vad säger proffsen här - behövs värme i lådan?
 
Inget proffs men ideer att delge finns ändå.
Varför vill du värma? Inget i lådan behöver värmas. Med den lådan (välkänd modell) så behövs ju en del effekt för att det ska hända något. Det vore annat om hade konverter med LO eller liknande där.
Sätt dit ett rör som ventilerar så slipper du kondens. Osso lyssna mycket så värmer spolen lite.
 
Back
Top