Tack för feedback Lorentz.
Ok på överdimensioneringen av stagfundamenten. Jag tolkar att det räcker att gräva ned parasollfötter. Som staglänkar (obekant med begreppet men antar här att du syftar på delen mellan stagfundament/platta och stagvajer) tänkte jag använda 8mm armeringsjärn som ovan mark bocka s i ögla och svetsas. Tänkt livslängd 10år.
Angående mastfundamentet så kanske det är väl stort. Avsikten är att permanent fästa en mindre piedestal för spelet på "toppen" invid masten.
Vid närmare eftertanke så är det nog så att det fungerar att fästa spelet direkt på rambenen och därmed kunna minimera fundamentet. Det minskar fundamentets topp till 50X50 cm.
Tar man bort gjutning av stagfundament och minskar mastfundamentet till 50X55 cm och minskning av dess "fot" till 70*75 cm så halverades just totalmängden betong från ca 600 l till 300.
Bra med lite diskussion/rådgivning så här över nätet.
Nå. Med "bara" 300 l betong i fundamentet i stället för 430 så ser det ändå tungt ut. Det blir ca 0,8 ton i fundamentet om jag räknat rätt på vikten.
Är då det, med de måtten, tillräckligt för 4X7@144 och kanske en del mindre grejjor uppe vid 12 m?
Antar att svaret är JA - särskilt om man undviker upp och nedhissning i kraftig vind.