Hembyggd mastsläde Vårgårda M38W

SM5KYH

Well-Known Member
Efter att ha insett mina ekonomiska förutsättningar för hobbyn beslutade jag mig för att bygga en egenkonstruerad släde till min begagnade Vårgårda M38W mast. Ska börja med (senare hembyggda) 4 X 7 element Dk7ZB stackat för 144 låga delen med elevation.
Tänkte delge hur det hela fortskrider i en byggtråd med lite bilder. Kanske nåt tips ramlar in.
Har ju liksom aldrig gjort en sån där tingest förut men nån gång får man prova.

Först bygge av släden, sen mastmontaget alltså svettig grävning, formsättning och gjutning av fundament.
Tills slut hörs jag första tidagen i månaden vid 19-tiden och då det vankas Aurora.

Nåväl, denna skiss är den enda dokumentationen i förväg av min slädes konstruktionslösning:

skiss.jpg

Den "inre" hörnprofilen med den breda skåran istället för ett hörn föreställer Vårgårdamastens hörnprofil, resten är min slädes princip eller vad vi ska kalla det. Alla hörnen byggdes lika.

Så blev det, min nästan färdiga mastsläde står på golvet i garaget:
Släde.jpg

Maskindelen.se har levererat rostfri skruv/låsmutter/brickor, Delrin/POM och aluminiumprofiler.

Som glidlager, tillsammans 6 stycken, har jag använt Delrin-klossar 125x40x21 mm vars anliggning mot vårgårdaprofilens ytterhörn hyvlats ned i den lutning som motsvarar profilens.

Innehörn i släden:
Hörn_ini.jpg

Ska passa på att presentera två kompisar i garaget som bidragit stort i bygget, den ena min bandsåg i förgrunden som skapar aluminium som om det vore smör och kompis nr 2 till höger där bakom som hjälpt till med håltagning.
Kompis.jpg
Allt för detta inlägg. Kommer mera.

73 de Lars
 
Elevation ska det bli ju. så här med lite U-balk från skrotat radiostativ.
Vanlig kraftiga gångjärn levererade av Bauhaus och inspiration från SM5CUI:S illustrativa webbsida.
Det bruna pappröret i provmontaget är simulering av tvärbommen som roterar vid elevation.

Mockup_AzEl.jpg

I bakgrunden garagekompis nummer tre :). Mycket nyttig individ.
Att plana den sågade sidan på glidlagren nämnda i förra inlägget och måttanpassa för presspassning i U-profilen i hörnen gjordes i 4-backschucken.
En drömplast att bearbeta. Som mjuk ej kladdande metall.

på U-balken är ståndare fastsatta som är tänkta att vara stolpe för en extra bärlina om stackningen blir så tung att röret böjs ned.
Den uppmärksamme kan här identifiera seriöst återbruk av för ändamålet (upphållande linor) avsedda metalldelar. Även det i testupsättningen använda toppröret kommer från samma skrotade torkvinda :)

Mekaniken ger faktiskt downtilt några grader

Elevation_Noll.jpg

och maxelevation blir något mer än 90 grader.
Elevation_Nittio.jpg

Som elevationsmotor var sedan länge en superjack 24" parabol-actuator sparad. Den fick till och med flytta med mej från Sundsvall SM3 till Norrköping...
Ridå! Såklart var den trasig när den nu äntligen plockades fram.

En ny är nu beställd och på väg från Dk-land. Kostnad 38 Euro (inkl DHL leverans vid dörren!) köpt från www.hm-sat.de.

Sen blir det provning av elevation.
 
Ni som har släde till en sån mast (12m) - hur är stagningen utformad?
Fäster man vajrarna nedtill på släden?

En annan fråga är om någon har ide/förslag på säkerhetslåsning av släden då den är upphissad?
 
Hej!
Kul bygge. Jag har en mast med släde. Jag använder stålskenor som är avsedda för hängportar. De sitter på ena sidan av masten. Släden har hjul som löper i skenorna. Släden består av en mastbit på 1 meter. I den sitter rotorn. Antennerna sitter på toppröret som är 3 meter. Staglinorna sitter i toppen av masten. När jag kör upp antennerna kör jag ostagat. Det får alltså inte blåsa så häftigt. När väl antennerna passerat masttoppen så spänner jag staglinorna. Det sitter två linhjul i toppen där vajern till släden löper. Nere vid mastfoten har jag en trefasmotor som drar upp släden. Som extra säkerhet har jag ett kraftigt rep som låser om vajern skulle gå av eller något annat ska krångla. Lycka till med bygget!
73 de Tore SM0T
 
OK, Hej Tore.

Skillnad med den här släden är att den omsluter masten helt och hållet. Jag funderar på att fästa stagvajrarna nederst på släden och hissa upp till de spänns.
 
Ni som har släde till en sån mast (12m) - hur är stagningen utformad?
Fäster man vajrarna nedtill på släden?

En annan fråga är om någon har ide/förslag på säkerhetslåsning av släden då den är upphissad?
Hej!

En bra ide är att montera ett boxlås http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Las-och-Regel/Boxlas-2000018066/ på släden som via ett litet linhjul spänns ut från sitt vilande läge i linje innanför mastens tvärstag. (Manövreras med ett litet tunt snöre)

På så sätt måste man hålla linan sträckt för att släden ska kunna sänkas ned... Blir så att säga en tvåhands säkerhetslösning.

Tycker man ska ha dom kraven på en sådan här installation då det gör ont att få antennparken i huvudet.

Stagwirarna skall mkt riktigt sitta nederst på släden för att sträckas när man drar upp den.

Ett snyggt bygge! Med vänlig hälsning Håkan
 
Hej Håkan och tack för bra tips på boxlås.

Ja principen med säkerhetslås/lina hade jag en bild av och ser som ett måste.
Tror min lösning eventuellt blir lite annan. Tänker mig någon form av fjäderbelastat spärrstag som självmant "glider" förbi diagonaler och fotsteg men av fjädern dras in i masten så snart den passerat en diagonal eller fotsteg. som på skissen som förhoppningsvis är förståelig.
Då slipper jag hålla linan spänd vid upphissning .

Säkspärr skiss.jpg
 
Dagens aktiviteter bestod i att ställa i ordning och montera givarpotentiometern till elevationsindikeringen.
Det blir en 320 grader 1 kOhm linjär pot från elektrokit som får en arm med tyngd som ska hänga vertikalt.
Med 3,2 Volt över potten så ger 90 grader 900mV som får bli 0-90 graders indikering i en liten LCD panelmeter 2000 mV.
450 mV alltså 45 grader elevation.

Bedöms vara tillräckligt noga med en 4X7 H-frame stack. Blir det fråga om smalare lober och/eller måne/satellit-följning senare tänkte jag ta ned actuatorns pulsgivare och kalibrera det hela.

Potte i lådda:
20180120_131344.jpg


Mina aluprofiler gifter sig bra med resterna av den gamla torkvindan, eller hur?
Det är presspassning :)

20180120_131837.jpg


På pottens axel ska en hängande vikt fästas. I plastlådans bortre nedre hörn är ett litet hål 2,5 mm borrat för att släppa ute det onda vattnet.
20180120_132506.jpg

Nu börjar det bli dags för anskaffning av alu till H-frame och antennbygge.
/73 de Lars
 
Antenner beställda. Köper 4 st DK7ZB 7ele 28/50 Ohm från TElTad i Polen. Samma pris som att köpa materialet i Sverige men måste då komplettera med dipolmatning/anpassning/kontakter o.s.v.

Tyvärr höll inte TelTad vad dom lovade, 24 timmar till shipping efter order, och skyllde på att de bara hade 2 st i lager. Det var do ckinga som helst problem att beställa 4 st... Trist men bara att vänta.

I garaget har nu elevations-potten fått en arm med vikt i botten. Ser ut att funka som det ska.

Nästa steg är linhjul för masthissen/släden i masttoppen samt spärren som skissats på några inlägg upp.
 

Om det är VPA systems du tänker på så beställde en antenn däeifrån i somras utan problem.
VPA är medveten om vad som skrivs och har ändrat så att betalning först sker när antennen har packats och skickats, då han har detta som en bisysla och tydligen har nån sjukdom som gör honom oförmögen att jobba vissa veckor så kan det ta upp till 10 dagar innan grejerna går iväg.
 
Hej Håkan. Ajdå. Den hade jag missat. Nu får vi se. Återkommer med resultatet.

VPA Systems har tydligen slutat och hänvisar på sin webbplats till Teltad.
 
Någon som har erfarenhet av den här typen av elevationsgivare alltså potentiometer med vikt?
Brukar det frysa fast vid isbildning?
Är det läge med en kåpa över för att hålla snö å is borta?
 
En vän till mig byggde in potentometer och vikt i en liten apparatlåda som han sedan fäste med en vanlig avgasklammer till bomröret.

Väldigt lätt att justera för rätt elevationsvinkel samt oerhört fint skydd för vind, regn, snö, is....

mvh Håkan

PS: Grattis till fin antennpark på väg.
 
Paket vid ytterdörren! Packat upp 4 st antenner i byggsatsform. :)

God kvalitet på mekanik och alla delar med för en bruksfärdig antenn.
Detta är mer pang för pengarna än att köpa alu själv i Svedala och kapa/borra/bygga själv. Tyvärr.
innehållet ser bra ut. Bilder kommer.
 
Säkerhetslås monterat. Ska vara en kätting i ena hålet upp åt höger, till slädens översta vinkelprofil, som spärrar att hävstångens yttre ände (den blå u-balken) kan vikas ner mer än horisontalläge.
Kättingen simulerad med rött streck på bilden.
20180224_165415.jpg

För att lossa spärren en lina till brythjul på slädens översta vinkelprofil som sedan manövreras från marken då släden ska hissas ned.

Detalj spärrfunktion:
20180224_165314.jpg

Dags att skaffa 3 st 3 m rör till stackning av antennerna.
 
Säkerhetslås monterat. Ska vara en kätting i ena hålet upp åt höger, till slädens översta vinkelprofil, som spärrar att hävstångens yttre ände (den blå u-balken) kan vikas ner mer än horisontalläge.
Kättingen simulerad med rött streck på bilden.
View attachment 5312

För att lossa spärren en lina till brythjul på slädens översta vinkelprofil som sedan manövreras från marken då släden ska hissas ned.

Detalj spärrfunktion:
View attachment 5313
Dags att skaffa 3 st 3 m rör till stackning av antennerna.

EDIT: såklart läste jag in det andra fotot upp-och-ned...
 
Back
Top