Hembyggd mastsläde Vårgårda M38W

Precis som IKR är jag inte heller proffs, men med tanke på att man kyler preampar i extremt lågbrusiga sammanhang
borde det ju vara kontraproduktivt med tillförd värme?
 
Ok. Tack bägge för respons.

Det är mest kondens jag oroar mig för. Det får bli ett rör med insektsstopp nedåt. Sitter en passande förskruvning där.
 
Skruvade ihop stacknings-rörmokeriet ikväll :) 3X3 meter
20180507_191554.jpg

Varför blir bilderna vridna 90 grader då de inte är det i utforskaren?
 
Skruvade ihop stacknings-rörmokeriet ikväll :) 3X3 meter
View attachment 5434

Varför blir bilderna vridna 90 grader då de inte är det i utforskaren?

Snyggt!
Öppnar du bilderna i paint så visas det "sanna läget" och där kan du också rotera de rätt om så krävs.
Bildrotationen styrs av vad kameran lagrar i bildens Exif-data, i ditt fall står det förmodligen "right bottom" som är referenspunkten för den aktuella bilden.
 
Förhoppningen är att vara QRV till 1a tisdagen i juli. Kvar är hål i vägg o mark, form, armeringar, betongblandande, mastresning och kabling. Plus skaffa btg-grus, cement och järn...

Och lite mer effekt. Får kanske låna lite wattar av XUN.
 
Det beror nog på hur forummotorn hanterar uppladdade bilder,
det finns script som anonymiserar och strippar bilder på exifinnehåll och då kanske auto-rotate inte fungerar längre.
Edit: din bild saknar det mesta i Exif-väg medans min bild har kvar delar av infon, kolla kamerans (anonymitets-)inställningar...

Jag har aldrig märkt några problem med rotationen :)
 

Attachments

  • DSC_1214-01.jpg
    DSC_1214-01.jpg
    133,4 KB · Views: 21
Last edited:
Förhoppningen är att vara QRV till 1a tisdagen i juli. Kvar är hål i vägg o mark, form, armeringar, betongblandande, mastresning och kabling. Plus skaffa btg-grus, cement och järn...

Och lite mer effekt. Får kanske låna lite wattar av XUN.

QSL

Då har du en del pyssel kvar, men det fixar du!

Gl de VTZ/Kricke
 
Funderat lite.
Fundamentet blir 60*65 cm och 100 cm djupt och nederst en 10 cm utstickande 15 cm hög sockel runt om. Stagfundamenten 50*50*20 cm nedgrävda ca 50 cm tänkte jag mig. Staghöjd 11 m (underst på släden) och stagfundamenten 7 meter ut. Några korrigerande tillrop från byggkunniga rörande dimensioneringen/lösningen?

Det går där åt 450 liter färdig betong K40 i fundamentet samt 3 ggr 50 liter i stagfundamenten. In alles 600 liter.
Köpa 14 säck/350 kg cement och 700 kg gjutgrus 0-8 (som enligt Byggmax landar på 800 kr plus ca 2000 kr för hemkört grus som tillsammans kommer att ge mina 600 liter färdig mängd betong, 2700 kr.
Jämför med färdigblandad torr grovbetong på 1000kg storsäck (Bauhaus, de säger i sin QA att det blir 600 liter av den) som kostar 3395 hemtransporterad, varav 2000kr frakt, så känns det knappt värt jobbet att köpa själv cement å grus för att transportera själv.
Men nu medans jag skriver detta inser jag att gruset nog redan ligger i marken där jag ska gräva för fundamentet. Bor på en grusås med troligen "rätt innehåll" - så saken är kanske biff...
Får gräva ur gropen och analysera materialet innan jag bestämmer mig om det är läge att försöka spara runt 3 papp på gruset.
 
Hej
Ett stagankare av betong är normalt runt 30-35cm i diameter och cirka 6cm tjocka. Sett från detta känns dina stagfundament lite stora och tunga, runt 100kg /st. Hur ska du förresten göra med staglänkar?

Det går även att tänka utanför det vanliga spåret. Parasollfötter av betong finns till överkomliga priser, om man inte vill köpa färdiga stagankare.
Frågan är om det rent utav skulle kunna räcka med en färdig betongplint för husgrunder, färdig med armering och med ingjutna fästen?

Ditt fundament kommer att räcka till med råge, då det bara behöver jobba när masten reses och när antennerna är nere för service. Kommer jag ihåg rätt klarar masten 9 meter ostagat med 1 kvadratmeter antennyta i toppen.

Det är jobbigt att blanda betong och du tänker nu handblanda drygt ett ton.
Du får normalt 12-13 liter färdig betong av 25kg torr grovbetong. Så 1000kg i storsäck räcker med knapp marginal till fundamentet men det blir lite väl lite över till dina tänkta stagfundament.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tack för feedback Lorentz.
Ok på överdimensioneringen av stagfundamenten. Jag tolkar att det räcker att gräva ned parasollfötter. Som staglänkar (obekant med begreppet men antar här att du syftar på delen mellan stagfundament/platta och stagvajer) tänkte jag använda 8mm armeringsjärn som ovan mark bocka s i ögla och svetsas. Tänkt livslängd 10år.

Angående mastfundamentet så kanske det är väl stort. Avsikten är att permanent fästa en mindre piedestal för spelet på "toppen" invid masten.
Vid närmare eftertanke så är det nog så att det fungerar att fästa spelet direkt på rambenen och därmed kunna minimera fundamentet. Det minskar fundamentets topp till 50X50 cm.
Tar man bort gjutning av stagfundament och minskar mastfundamentet till 50X55 cm och minskning av dess "fot" till 70*75 cm så halverades just totalmängden betong från ca 600 l till 300.

Bra med lite diskussion/rådgivning så här över nätet. :)

Nå. Med "bara" 300 l betong i fundamentet i stället för 430 så ser det ändå tungt ut. Det blir ca 0,8 ton i fundamentet om jag räknat rätt på vikten.
Är då det, med de måtten, tillräckligt för 4X7@144 och kanske en del mindre grejjor uppe vid 12 m?
Antar att svaret är JA - särskilt om man undviker upp och nedhissning i kraftig vind.
 
Last edited:
Hej
Staglänk är den stålstång som går från stagankaret nere i marken upp till fästet för stagsträckaren som spänner staglinan.

Grovt räknat ger det första fundamentet cirka 19kNm i böjmotstånd och det andra fundamentet cirka 15kNm (räknat med samma bottenyta).

Med 1 kvadratmeter antenner i toppen av 12 meter mast ger det runt 10kNm vilket båda fundamenten och masten tål. ( Masten tål runt 22kNm).

Nyss sökte jag på antennerna och hittade att vindlasten anges till 30N per antenn det vill säga 120N totalt för antennerna. Lägger vi till vindlast för monteringsrör och rotor så bör du ändå ha en god marginal till de 700 N jag gjorde överslaget med.

Så undviker du att hissa ned och upp antennerna i snöstorm borde det gå bra.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hej,

När jag satte upp mitt Versatower, så använde jag draggar inköpta på Biltema (te x artikel 251105) och några meter galvad kätting som "stagfundament". Jag har grovt grus + sten i marken
och grävde drygt 1 meter djupa hål. Stagfundamenten har inte rört sig alls sedan jag gjorde det för 17 år sedan och har klarat av både stormar och fallande träd.

73 Classe SM3GSK
 
Tombolan snurrade idag. Platta gjuten i hålet. Armeringen och bultar på plats. Formsatt ikväll för nästa etapp i morgon.
12-13 blandningar i morgon så är fundamentet klart :). Svettigt.
 
Du är en äkta amatör!

Årets varmaste helg och du startar upp med att gjuta mastfundament, som de säger i vissa förorter - respekt :)
 
Haha. Enda tillgängliga dagarna på flera veckor. Sen tjänsteresor...
Tyvärr dock ingen norrut. Jag har rotorkabel på väg från Sundsvall/SI9AM.

Någon som kör söderut?
 
Back
Top