Hembyggd mastsläde Vårgårda M38W

Precis som när man planterar blommor... man får vattna lite då och då och vips står där en ståtlig mast :D
 
Status: Kableringen och stagen kvar att göra.

IMG_20180616_192701.jpg

Provhissad. Ser OK ut. Den högra vertikalen i H-stacken aningen tillbakalutad. Får justera för estetiken.
 
Nästan QRV nu. Allt uppe och avprovat. Roterar, eleverar och tar emot. Sk1 VHF S9just nu. Hör SK7VHF med S3-S7 QRK5.
Skönt med elektriskt spel till släden då all förstås inte blir rätt från början. Nästa är litet 19-tum i garaget för PA som verkar bli bra. Et 4cx250. 200 W ut med 5W in. kanske klart på tisdag. :)
 
Tack själv! Kul att du blev premiärqso från detta qth på 144!

NAC såg jag fram emot att få ihop i alla fall kanske 50 qso ikväll. Men nykomponerad rigg med ts700, sequencer, separata feedrar, preamp och två relän i masten samt ett bullrande 4cx250 pa remote i garaget behövde såklart befrias från barnsjukdomarna. Så det blidde bara 12 qson. Med jag hör och hörs. Och nu är det "bara" avstörning av elevationsmotorn samt egenkontroll av modulering medelst lyssning i annan mottagare.
Min begagnade HAM4 är utsliten så jag måste på sikt byta den. Stacken står och vickar i vinden och efter rotering.
Men kul att vara qrv igen!
 
Nypremiär på 2 m här också Lars,

Aktivitetstesten på 2 m i kväll gav 62 QSO i loggen med min pyttelilla förkrympta 8 ele Yagi på 25 m höjd och bara 50 W eller vad nu en IC706 MKIIG ger. Kanske bara 25 W, får kolla i manualen.

Jag slölyssnade mest på de andra fram till kl 20 och körde sedan i några olika fasta riktningar ungefär en timma i taget under kvällen då det där manuella vevandet på rotorn är lite besvärligt. (Har plockat av snäckväxeln och motorn till mastrotorn för renovering)

Loggade med penna i ett kollegieblock så har noll koll på avstånd och längsta distans men det blev kört LA, SM4 och SM0 och SM5 norrut, en handfull av varje sort. Starkast var nog SK0EN med S9-signaler en stor del av kvällen. Hörde en SK3 ganska starkt innan testen men inte senare. Ett antal SM6 fastnade också i loggen liksom en handfull OZ men inte alls så många som förr i tiden. Ner mot sydväst blev det kört ca 25 tyskar och i syd sydost några SP och ett par sydtyskar.

Förvånansvärt stor aktivitet på CW! Tydligen kör man CW i SSB-delen nu också? Det var nytt för mig. En och annan CW-stn hördes förvisso i CW-delen. Ingen ordning längre.

Inga problem med splatter från närbelägna stationer trots att två SM och en OZ var mer än lovligt starka. Det kan bli enorma signalstyrkor när antennerna pekar mot varandra.

Storstationerna här i Skåne och Danmark körde 200 till drygt 250 QSO och någon lyckades kamma hem 16 DXCC varav HB9, F och G nog var de längst bort. En dansk tror jag det var, körde bara 11 DXCC och en handfull G-stationer. Jag får nöja mig med 5 DXCC.

Det finns lite förbättringspotential här. Med större antenner och en pre-amp i masten plus ett 2-3 kW PA så skulle man kunna närma sig storstationerna och möjligen komma upp kring 200 QSO i bästa fall.

Jo, det var faktiskt kul att köra test så där lite lagom på skoj utan att ta ut sig helt som förr i tiden då det oftast satsades järnet på sånt där... :)
 
Lars.
Utsliten Ham 4 tror jag inte mycket på, kanske bromskilen inte låser på grund av stelnat fett. En komplett avfettning med fotogen följd av sparsam infettning (fast inte av bromskilen) rekommenderas och reservdelar finns fortfarande att köpa från Norm´s Rotor Parts i USA.
Det var kul att höra både Bengt och dig igång samma kväll.

Lennart
 
Ja, du var stark DFF, tyvärr lyckades du smita innan jag hann ropa på dig.
KYH gav min S-meter en rejäl motionsrunda :D
 
Back
Top