Hembygge från förr till nu

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Under rubriken "Hembygge från förr till nu" är det tänkt att alla som vill, kan presentera sina egna hembyggen, andras hembyggen, udda lösningar eller bara byggplaner, tips och idéer - ställa frågor. Alla får diskutera fritt i ämnet hembygge och om det blir lite off topic ibland så är det väl inte hela världen.

Ladda gärna upp bilder eller länka till din egen sida om det passar bättre.

Antenner, sändare, mottagare, tillbehör m m

Vem blir först att haka på?

/Bengt
 
Eftersom jag är vaken så kan jag börja.. jag experimenterar med en kraftigt förkortad antenn och behövde några förkortningsspolar.
Ikväll tog jag mig tid att tillverka och trimma in dessa två fjuttiga förkortningsspolarna på 233µH:

coils.jpg
 
Kul tråd Bengt! Jag har många gånger undrat vilka projekt andra ham's pysslar med. Här är mitt bidrag till tråden , 2 nya(re) projekt och 1 gammalt:

Salzgitter Zwerg från QTC nr 1 1990. Projektet är påbörjat men är i "halvhalt" just ju pga att jag saknar de BF324 PNP transistorer som skall vara. Har sett att BIHAB har dessa så jag skall beställa.

DSC01996.jpg

Ett annat pågående projekt är en mät/styr-dator baserad på trotjänaren Z80. Att jag valt Z80 istället för en modern mikrokontroller är av nostalgi. Lådan är av "quick-fix-typ" och består av masonit nitad med häftklammer i gavlar av plywood, inte snyggt men enkelt...

DSC02001.jpg

Ett äldre projekt är min frekvensräknare med Intersil 7216B. Egentligen gillar jag inte specialkretsar eftersom de alltid har gått ur produktion när man behöver en ny. Prescalern för 500 megacykler området delar med 1000, och består av en MB501 med 3 st efterföljande 7490 om delar med 2.5 (64x2.5x2.5x2.5=1000), vilket jag tycker är lite "cool"...

DSC01998.jpg
DSC01999.jpg

Hoppas fler vill bidra så det blir en kul tråd.

/Arne
 
80m BPF

Ett litet bidrag; ett bandpassfilter som jag byggde igår. Jag ska testa i helgen om jag med hjälp av det kan slippa höra starka BC-stner på kvällarna...

Eric SA5BKE
 

Attachments

  • 80m-bpf-K99.jpg
    80m-bpf-K99.jpg
    99,6 KB · Views: 152
  • 80m-bpf-mini-vna-pro-K99.jpg
    80m-bpf-mini-vna-pro-K99.jpg
    93,7 KB · Views: 193
Last edited:
För en tid sedan byggde jag en konverter för 18 MHz till en Collins mottagare som saknade WARC-banden. Ett tidstypiskt schema hittades i en gammal QTC. Komponenter letades fram ur junkboxen och placerades ut på en bit papper. Först var tanken att bygga ihop den ungefär som första bilden visar men eftersom jag redan hade en 2 m Elfa-konverter i radiomuseet så bestämde jag mig för att bygga i samma modulmått som denna och använda nätdelen till båda konvertrarna - som skruvades samma till en enhet.

Bilden uppe till höger visar 2 m Elfa-konvertern som användes som förlaga. Bilden nere till vänster är den färdiga 18 MHz-konvertern och i sista bilden är de båda chassina ihopskruvade. Finns det fler rörbyggare här? :cool:

/Bengt
 

Attachments

  • 4.jpg
    4.jpg
    91,5 KB · Views: 144
  • 3.jpg
    3.jpg
    98,3 KB · Views: 148
  • 2.jpg
    2.jpg
    95,1 KB · Views: 132
  • 1.jpg
    1.jpg
    88,4 KB · Views: 151
Mitt senaste rörbygge var en (förhoppningsvis nu preskriberad) AM-sändare på omkring 1100 kHz. Allt uppbyggt på spikplattor, och antennen var ca 10 m tråd ut genom fönstret. Den utstrålade effekten räckte inte till mer än några hundra meters räckvidd, men däremot mer än väl för att lära mig att HF bränns ordentligt om man får det på huden. Tyvärr saknas helt bilder av byggena.

Detta bör ha varit för knappt 30 år sedan, när jag slukade allt av John Schröder och en hel del till.
 
Kul initiativ! Och lustigt nog hade jag tänkt maila om detta förslag :). Motsvarande finns på modelljärnvägsforumet som jag också följer. Där är det mycket roligt att följa andras byggen. Jag tror man kan ha lika kul här. Framför allt kan man få tips och idéer från andra om hur man kan förbättra sitt bygge. Jag skall kolla sen på er som postat hitintills. och sen lägga upp något av mina byggen.
 
Inspirerat av Modelljärnvägsforumet skulle jag dessutom föreslå att den läggs upp som en egen forum-rubrik, t ex "Mitt Hembygge". Då kan man lätt fylla på i sin egen tråd med hur bygget framskrider.
 
För ca 2-3 månader sen fick jag för mig att bygga en trap dipol för 40/80m och här är bild på trapsen (hoppas jag) .
264839_1857872002583_1114354287_31569829
 
Det ser ut som Kristoffers traps är lindade med RG58 kabel. Ser bra ut och kommer säkert att fungera.

Jag passar på att visa hur man kan anordna en testuppställning för produktionstest av traps till Yagi- och vertikalantenner. Mätinstrumentet är en Nätverksanalysator modell dyr men kan lika väl vara en VNA som många amatörer skaffat sig för dryga tusenlappen. Den påkostade jiggen med justerbar släde kan ersättas av en bit kopparlaminat som jordplan och någon typ av kontakter på flyttbara vinklar som har kontakt med jordplanet. Det blir precis lika bra. Kalibrering tillgår så att mätkablarna kopplas samman på vanligt sätt. Därefter ansluts testobjektet som kan vara en trap som den Kristoffer lindat eller en trap med spole och al-hölje från en Yagi-antenn som bilderna nedan visar.

Det vore intressant att höra om någon hembyggare här har några enkla tips om hur man kan säkerställa att resonansen på sina egenbyggda traps hamnar rätt i frekvens när de är belastas med antenntrådarna eller liknande. Det är ju lite lurigt det här.

/Bengt
 

Attachments

  • e1.jpg
    e1.jpg
    67,2 KB · Views: 141
  • e2.jpg
    e2.jpg
    62,2 KB · Views: 137
Jag passar på att visa hur man kan anordna en testuppställning för produktionstest av traps till Yagi- och vertikalantenner. Mätinstrumentet är en Nätverksanalysator modell dyr men kan lika väl vara en VNA som många amatörer skaffat sig för dryga tusenlappen.

Jag fick betala drygt 3 och 1 halv sådana lappar.

Eric SA5BKE
 
Snyggt Plåtarbete!


För en tid sedan byggde jag en konverter för 18 MHz till en Collins mottagare som saknade WARC-banden. Ett tidstypiskt schema hittades i en gammal QTC. Komponenter letades fram ur junkboxen och placerades ut på en bit papper. Först var tanken att bygga ihop den ungefär som första bilden visar men eftersom jag redan hade en 2 m Elfa-konverter i radiomuseet så bestämde jag mig för att bygga i samma modulmått som denna och använda nätdelen till båda konvertrarna - som skruvades samma till en enhet.

Bilden uppe till höger visar 2 m Elfa-konvertern som användes som förlaga. Bilden nere till vänster är den färdiga 18 MHz-konvertern och i sista bilden är de båda chassina ihopskruvade. Finns det fler rörbyggare här? :cool:

/Bengt
 
Nostalgi-bygge. 4x811A

Har aldrig byggt PA förut, så det kändes tryggt att starta med enkla beprövade rör. 75% junk-boxprylar.


Fler bilder finns på:

MobileMe Gallery

Verkar inte som länken van funkar. Lägger till några bilder här i stället.
 

Attachments

  • DSC_2909.jpg
    DSC_2909.jpg
    94,1 KB · Views: 143
  • DSC_2902.jpg
    DSC_2902.jpg
    86,2 KB · Views: 134
  • DSC_2917.jpg
    DSC_2917.jpg
    97,3 KB · Views: 141
  • DSC_2924.jpg
    DSC_2924.jpg
    96 KB · Views: 138
  • DSC_2871.jpg
    DSC_2871.jpg
    93,6 KB · Views: 121
Last edited:
jag experimenterar med en kraftigt förkortad antenn och behövde några förkortningsspolar. Ikväll tog jag mig tid att tillverka och trimma in dessa två fjuttiga förkortningsspolarna på 233µH:

Berätta lite om den korta antennen. Det är ju inga små spolar precis.

I väntan på att fler vaknar till liv och bjussar på vad de håller på med så kan jag fylla på med ett nytt och ett gammalt projekt till:

Byggde relativt nyligen VK5JST's antennanalysator. En praktisk funktion är att man även kan mäta induktanser/kapacitanser med den. Kommer troligen att modda den lite så att det går att köra på extern strömkälla för den är ganska glad i batterier. En nackdel med den är att den flyttar sig lite i frekvens när man tar i den. Kanske en huff/puff stabilisering kan vara något?

DSC02010.JPG

Ett äldre projekt som jag har grävt fram är en PLL för 2 meter. Digitaldelen är från den 2m transmittter som var beskriven i QST september 1980 och består enbart av TTL-kretsar och en 11C90. Minns att ECL-kreten var svindyr och den snälla farbrorn på ELFA frågade om jag "verkligen skulle ha en sådan". Jag medger att kretsarna hamnade lite väl glest, men kortet är "handgnuggat".

VCO och bufferkortet kommer från den 2m station som var beskriven i tidningen "Bygg själv" som Radio & television gav ut i slutet av sjuttiotalet.

DSC02009.jpg

/Arne
 
Snyggt!

Ja, handgnuggningen minns jag. Först på rasterpapper med blyerts och sen gnuggisar till OH-film. Byggde en komplett trebands audioprocessor med den tekniken på sent 80-tal. Typ 50 OP-ampar. Det var en himla massa gnuggande. :)


Berätta lite om den korta antennen. Det är ju inga små spolar precis.

I väntan på att fler vaknar till liv och bjussar på vad de håller på med så kan jag fylla på med ett nytt och ett gammalt projekt till:

Byggde relativt nyligen VK5JST's antennanalysator. En praktisk funktion är att man även kan mäta induktanser/kapacitanser med den. Kommer troligen att modda den lite så att det går att köra på extern strömkälla för den är ganska glad i batterier. En nackdel med den är att den flyttar sig lite i frekvens när man tar i den. Kanske en huff/puff stabilisering kan vara något?

View attachment 923

Ett äldre projekt som jag har grävt fram är en PLL för 2 meter. Digitaldelen är från den 2m transmittter som var beskriven i QST september 1980 och består enbart av TTL-kretsar och en 11C90. Minns att ECL-kreten var svindyr och den snälla farbrorn på ELFA frågade om jag "verkligen skulle ha en sådan". Jag medger att kretsarna hamnade lite väl glest, men kortet är "handgnuggat".

VCO och bufferkortet kommer från den 2m station som var beskriven i tidningen "Bygg själv" som Radio & television gav ut i slutet av sjuttiotalet.

View attachment 924

/Arne
 
Nostalgi-bygge. 4x811A

Måste posta de här bilderna också. Hittade ingen snygg topp-plåt med utsläpp för varmluften. Övervägde att slitsa själv. Men kombinerade istället vanlig AL-plåt med tunn slits-plåt från Bauhaus. Efter spackel och lackning, så blev det helt OK. Men det vette 17 om jag skulle göra det igen.... det tog lååååång tid :)
 

Attachments

  • DSC_2934.jpg
    DSC_2934.jpg
    72,5 KB · Views: 180
  • DSC_2930.jpg
    DSC_2930.jpg
    94 KB · Views: 134
  • DSC_2927.jpg
    DSC_2927.jpg
    94,5 KB · Views: 149
  • DSC_2928.jpg
    DSC_2928.jpg
    92,1 KB · Views: 165
Verkar inte som länken van funkar. Lägger till några bilder här i stället.

Länken funkar för mig i alla fall. Snyggt bygge! Kommer det att gå på alla KV-banden inkl 10m? Uppdatera med nya bilder när du fått glöd i rören.

/Arne
 
Kan denna lilla radiosändare för 80 m bandet inspirera någon lödkolvsinnehavare månne?

Sändaren är kristallstyrd och uppbyggd kring en BC547B NPN-transistor. Kristallen utgör "knoppen" på telegrafinyckeln som är en bit lagom fjädrande mässingsplåt. Transistorn, två motstånd och en kondensator är monterade under kristallen och när nyckeln trycks ned så sluts kretsen och sändaren får minus 9 V från ett externt batteri. Ansluts till de lättrade skruvarna till höger på plattan.

Sändaren väger 30 gram. Basplattans mått är 12x30x94 mm. Masthöjd 47 mm. Antennlängd c:a 130 mm inklusive "förlängningsspolen".

Den lilla antennen uppspänd mellan två tandpetare är tillräckligt stor för att kommunicera c:a 20-30 meter vilket gör sändaren perfekt som övningssändare eller bara en kul grej att visa upp i samband med rekryteringsaktiviteter. Nycklingen är perfekt utan kipp och knäppar.

Uteffekten är uppmätt till c:a 7 mW mätt i 50 ohm och med 9 V batteri. Förutom några lokala SM-stationer på 1 mils avstånd så har både Tyskland och Holland körts på 80 m med min ordinarie dipolantenn.

Det behövs sannerligen inte mycket effekt för att nå långt. En motsvarande sändare med en 14 MHz kristall och 1/2-vågs dipol c:a 10 m över marken når utan vidare över till USA när konditionerna är bra.

/Bengt
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    94 KB · Views: 162
  • 2.jpg
    2.jpg
    92,8 KB · Views: 150
Back
Top