Hembygge från förr till nu

Kul bygge Bengt!
En idé - varför inte lägga oscillatorn på en lägre startfrekvens, t ex 7 MHz och lägga på ett tripplarsteg efter. Då borde du få ännu bättre frekvensstabilitet?
Eller blir grejorna för stora då?
// Åke
 
Det kan väl diskuteras om stabiliteten blir bättre för att man tripplar.
Frekvensdriften tripplas ju också.
 
Det kan väl diskuteras om stabiliteten blir bättre för att man tripplar.
Frekvensdriften tripplas ju också.
Jo men en liten variation i t ex kapacitans ger ju mindre skillnad vid lägre frekvens och det är inte proportionellt (1/SQRT(LC))
// Åke
 
Till Åke,

Jo visst går det att lägga oscillatorn på lägre frekvens och multiplicera sig upp. Det var den vanligaste metoden förr i tiden. Man vinner i stabilitet på det sättet jämfört med att lägga oscillatorn på slutfrekvensen som jag gjort. Både i hembyggda amatörsändare och kommersiella kristallstyrda fartygssändare användes multiplicering. Nästan undantagslöst vad jag vet.

Ett annat sätt är att välja en låg VFO-frekvens och sedan blanda sig upp till önskad slutfrekvens med hjälp av en kristallstyrd oscillator. Så gjorde man i många mottagare och transceivers förr. T ex Drake T4XB/C etc.

Att jag valde 21 MHz direkt beror mest på att jag ville se hur pass stabil en VFO kan bli och vilka krav man måste ställa på mekaniken och annat. Syftet med bygget är inte att VFO:n skall användas utan den byggs snarare som ett kul experiment där elektronik och mekanik kan kombineras och där det är tillåtet att tänka out of the box. De flesta mer normala amatörbyggda VFO:er är uppbyggda med små spolar med lågt Q-värde och en del driver mer än andra där massor av jobb lagts på temperaturkompensering innan de blivit tillräckligt bra.

DFF, jag behöver inte tvunget ha buffern på samma chassie så den låga utnivån är egentligen inget problem. E80CF har jag inte provat med. Skall se om jag finner något utförligt datablad på det. Tack för tips!

/Bengt
 
Just for fun

2012-05-11


I senaste numret av Practical Wireless beskrivs en CW-sändare som byggs på ett batteri så att minuspolen används som nyckel. Detta tyckte jag var så kul (just for fun kallades sändaren i tidningen) så jag gick till Clas Ohlson och köpte ett batteri idag på lunchen. Nu ikväll byggde jag ihop den och förvånande nog fungerade den på första försöket. Här är en bild och Youtube-klipp.
Tydligen kommer schemat från en svensk: SM7UCZ. Telegrafi är något jag försöker lära mig, så denna har bara testats i konstlast än så länge.

Just for fun cw transmitter - YouTube

Eric
 
"just 4 fun" kostar allt mellan $2 och SEK18000..

Jag gillar $2 sändarna i kombination med SEK 18000 mottagarna :)
 
Back
Top