Hembyggt rörsteg utan schema eller uppmärkning.

Man brukar tala om "krypavstånd" i samband med högspänningstålighet.
Vanligen är denna tålighet mycket mindre än motsvarande genomslagsspänning i dielektrikat, eftersom det är luft som spänningsgradienten uppstår över,

En siffra jag har i huvudet från "elfältteorin" är att man ska sträva efter att ha minst 10-dubbla krypavstånd jämfört med isolationstjockleken.

RG-58 är definitivt för klent för att lägga 3 kV över, det räcker med en liten skada på isolationen för att få till en fältförträngning som kan leda till överslag, RG-59 är bättre, men
helst ska man använda speciell högspänningskabel. Det finns/fanns silikongummiisolerade sådana med minst 10 kV tillåten arbetsspänning.

Krypavståndet är också det som dimensionerar ett kontaktdon för högspänning.

@SA0KEF

Imponerande Tesla-spole.

"I love the smell of ozone in the morning..."
 
Steget har tidigare varit i tre delar enligt den enkla skiss som följde med.
Slutsteg, nätdel och troligen en apparatlåda men huvudbrytare samt säkringar vilken inte följde med.
Nu vill jag ha huvudbrytare och säkringar i samma låda som nätdelen.
Hur ska jag säkra av så det blir så bra som möjligt, en för glöd och en för primär till högspänningstrafon vilket väl är vanligast?
Jag har även sett steg där anodspänningen varit avsäkrad trafons sekundärsida, är det en bra idé också?
Vad för typ av säkringar blir bra?
73 de SM6POP
 
Vill man skydda varje krets för sig är separata säkringar bäst,
säg 2 AT för glöd+ev. fläkt och 6 AT för anodkraftaggregatet,
förutsatt att kärnan är "normalstor".

Att sätta säkringar på sekundärsidan av en HSP-transformator eller DC-sidan är besvärligt,
det kräver speciella långa sandfyllda säkringar som säkert bryter kretsen.

Vanliga finsäkringar klarar inte högre spänningar än 400-500 V.
 
Last edited:
Back
Top