Hemgjord fulbalun till dipol.

SA7AZQ

Well-Known Member
Min mittisolator till min dipol för 80m håller på att gå i bitar så jag fick ett ryck under julen att göra en ny och jag har inte lust att betala en bra bit för femhundralappen för en balun :eek:. Jag köpte ett skarvstycke till ett 50mm avloppsrör samt två ändpluggar som passar till röret. I min verkstad hittade jag ett par öglebultar och efter en snabb titt i junkboxen hittade jag en hel näve med ferriter och valde ut en stav som är ca 80-90 mm lång och ca 10mm i diameter. Jag hittade även en bit tunn coax som är sa 3mm tjock som jag lindade runt ferriten, tog så många varv det fick plats (Minns inte antal varv nu). Borrade sedan hål i röret på sidorna så jag kunde ansluta antennen till två korta koppartrådar som löddes på skärm respektive mittledare på min ferritbalun. Jag monterade även öglorna och fäste med mutter både på in och utsida. Jag har flera små boxar med noggrant sorterade muttrar och bultar men det fanns inga låsmuttrar kvar, det fick bli att köra en nödlösning med snabblim som gänglåsning men det har fungerat bra tidigare. Lödkolven användes sedan fär att löda fast den tunna coaxen till RG 58:an som ska gå ner till skåpet ute vid masten där det går RG 213 in till huset.I bottenpluggen borrade jag ut för en förskruvning för att låsa coaxen och få en vattentät anslutning för coaxen. För att vara på säkra sidan med dragavlastning satte jag även en kaus och ett buntband som extra låsning. För att vara idiotsäker på att pluggen på ovansidan inte lossar från röret då det även finns en skruvögla allt hänger i så satte jag lim i röret innan jag satte fast locket, För att vara ännu med idiotsäker så satte jag två A4 syrafasta skruv för att hålla kvar locket :rolleyes: Likadant med nederlocket där coaxen går ut. Jag har inte hunnit testa den men jag är stolt över mitt lilla bygge men det bör fungera för jag har byggt nästan identiska i eldosor :)
 

Attachments

  • balun1.jpg
    balun1.jpg
    30,1 KB · Views: 141
  • balun2.jpg
    balun2.jpg
    55,4 KB · Views: 131
Skriv en rad när du testat fulbalunen Kristoffer. Tänk på att inte köra med för hög effekt då värmer du upp ferriten, fast det har du säkert redan kollat...;)
 
Den klarar nog uppemot 1 kW PEP Bjarne. Hänger mest på koaxen vad den tåler. Om 3 mm koaxen har dielektrikum av teflon och innerledarens isolation sticker ut mer än 10-15 mm eller så från skärmen så är det inga problem med överslag. Koaxen kan bli lite ljummen beroende på tunn innerledare och att strömmen blir hög. Men smälter gör den inte för SSB/CW.

Ferriten värms ju enbart i det fall det flyter mycket stora obalansströmmar. Kan inte tänka mig att sådana strömmar i en vanlig någorlunda symmetrisk dipol kan ge särskilt mycket värme.

Jag har testat många liknade små kompakta strömdrosslar med höga effekter och händer något så är det spänningsöverslag mellan innerledare och skärm. Alltså saker som kan undvikas genom en väl genomtänkt mekanisk konstruktion.

C:a 25-27 varv som får plats på den längden räcker nog precis till även om fler varv på 3,5 MHz vore önskvärt. Men rent funktionellt så gör säkert strömbalunen jobbet som tänkt.
 
Har ikväll satt upp allt och det verkar fungera bra. Dock blev det inga ben för 80 m på den men det ska sättas dit, istället ändrade jag mig och satte dit ben för 20 och 40 m (min gamla fan dipol). Den dippar lika fint på banden som innan jag bytte till min fulbalun. Nu återstår att se hur den klarar mitt slutsteg men det borde inte vara några problem så länge SWR inte är hög.
 
Back
Top