Hemmabyggd öppen stege

SM0GLD

Vänsterhänt
Allt började i denna tråd av SM6POP https://ham.se/threads/stegmatad-dipol-moeter-ic-7300-kaerlek-eller-skilsmaessa.26140/page-6

Nu har jag köpt lämplig kabel och köpt hem stegpinnar av typen "Rosenclips"
Man kan ju inte bara klämma dit ca 100st stegpinnar med bara tumkraft, man lär få väldigt ont i tummen.

Jag bestämde mig för att tillverka en hjälpreda för att klämma fast pinnarna.
Så här ser "pinnklämmaren" ut.
stegmontering1.jpg

Här med armen uppvikt.
stegmontering2.jpg

Här ser man den första pinnen fastklämd och den andra väntar att bli tilltryckt.
stegmontering3.jpg

Man bara placerar ett nytt Rosenclips i spåret och trycker till.
stegmontering4.jpg

Därefter viker man upp armen och flyttar ner stegpinnen till botten på plankan och fortsätter med nästa.
stegmontering5.jpg

Två rullar med kabel har jag rullat upp där kabellängden inkluderar både stege och dipol.
På detta vis slipper man skarva mellan stege och dipol.
 
Last edited:
Snyggt!

När jag ser ditt tillvägagångssätt kommer jag att tänka på min farfar. När han skulle tillverka något började han med att tillverka verktygen som behövdes.

En gång skulle han blanda färg. Han tillverkade en "propeller" av plåt som han satte på en gängad stång. Stången satte han i borrmaskinen. Detta var för länge sedan innan det var steglöst varvtal på borrmaskiner. Det var bara av/på. När ha stoppat ned "propellern" i färgen och satte på borrmaskinen upptäckte han plötsligt att "propellerbladen" var vridna åt fel håll.

Färgstänken fanns kvar i taket på hans verkstad i alla år.

SM5OCI Per
 
Allt började i denna tråd av SM6POP https://ham.se/threads/stegmatad-dipol-moeter-ic-7300-kaerlek-eller-skilsmaessa.26140/page-6

Nu har jag köpt lämplig kabel och köpt hem stegpinnar av typen "Rosenclips"
Man kan ju inte bara klämma dit ca 100st stegpinnar med bara tumkraft, man lär få väldigt ont i tummen.

Joodå, det går visst. Och joodå man får ont i tummarna :)

För övrigt var det där en vidareutveckling av den jigg jag gjorde. Bara spikar på en bräda så det gick att sträcka och få lagom distans.
 
Äsch, frihand och en spetstång det är allt som en genuin amatör behöver för att göra en stege och inte får man ont i tummarna heller!

Genuin amatör(TM) av en viss skånsk amatör :)
 
Snyggt i bästa EQL-stil. Du har dock inga stenålders verktyg med på bilderna ej heller en "riktig" gammal räknesticka... :)
 
Du har dock inga stenålders verktyg med på bilderna ej heller en "riktig" gammal räknesticka... :)
Nej överfräsen och cirkelsågen med räls har jag plockat bort och räknestickan blev obsolete, det räckte med huvudräkning.:D
 
Last edited:
Det rör på sig....
fixtur med kabel.jpg
Allt riggat för produktion.

stege och dipol.jpg
45m "stege" och min finaste bit blå plexi fick bli centerisolator.
 
Bra det börjar verkligen bli antennuppsättarväder! Satte upp en ny 2x15 "dipol" förra helgen här i stan, fuskade och använde 450 Ohm bandkabel till matningen.
 
Bra det börjar verkligen bli antennuppsättarväder! Satte upp en ny 2x15 "dipol" förra helgen här i stan, fuskade och använde 450 Ohm bandkabel till matningen.

"Här-i-stan" menas kanske Kungsholmen/Sthlm", då får man gratulera!!
- Jag kör själv denna bandkabel till 2x40m, alla band, + avstämmare och en IC706 i sommarbostaden från remote Kista/Sthlm.
 
Nja, sorry var relativt sommarhuset i finnerödja. Korrekt: Förorten Bandhagen, mot parken Bandängen!

Egentligen är det en återuppsättning av en dipol som slets sönder när granen som den var fäst vid blåste ner i sommeras, eller när det nu var.
 
Back
Top