Hemmabyggd öppen stege

Dom där svarta bobinerna som du lindar upp antenntråden på ser ut att komma ifrån Rusta eller ?

sm0ydo
 
Jag har åxå ett par sådanna rullar liggandes som jag har köpt på Rusta för att det kan vara användbart
 
Angående de där repen som rullarna normalt har upplindade på sig kan sägas att den blå varianten har väsentligt sämre uv-tålighet jämfört med den vita. Har långtidsprovat.
 
Vitt snöre kan vara flagglina och den tål UV i många år, lätt 10 15 år.
De billiga förggranna linorna på Jula Biltema Rusta, saknar någon form av specifikationer, och bör därför ligga kvar i affären. (tycker jag)
Den allmänna frånvarorn av specifiktioner på saker som säljs är kanske något man bör tänka på.
Rep eller linor är ju ofta avsedda att sitta ute, och därmed borde de vara specade för livslängd.
Inte kul att se sin mödosamt uppsatta antenn ramla ner pga av at linan ruttnar i solen.
Läg en slnt på bra linor, med specifikationer.

Eller varför inte fråga personalen hur aktuell lina klaar UV-strålning, ha ha.....

de
Roy SM4FPD
 
Det är materialet i linan som bestämmer dess tålighet.
Billigt material = skit = ruttnar av solen.
Lite dyrare material = bra = tål solens farliga UV stålning läääänge.
Annars är det ju så att infärgad plast tål mer UV än ofärgad.
Men det finns ju olika sorters fiberer som man gör rep av.

Minns ni hur populära helt vita utemöbler var en tid.
Efter två år på altanen kunde det bara säga pang när man satt isg i en sådan stol.
Upplevde detta vid besök hos någon, jag satt mig, inte hårt utan mjukt som jag ahr för vana att slå mig ner, inte heler någon övervikt, och det kändes förstås inte så kul att råka förstöra deras möbel.
Men sen small det en gång till och en annan stol gick samma öde till mötes.
Nu kändes det som man var ganska oksyldig ändå....

Plast är en hel vetenskap, och olika sorter heter olika saker och är bra eller obra.


SM4FPD
 
I dag var det tydligen tillräckligt dåligt väder för nu är antenn hissad.
Under ljusets sista minuter fick jag upp sista dipolbenet.
I morgon när det blir ljust ska jag dubbelkolla alla rep och fästpunkter.

Antennen är resonant på 160m, 80m och 17m. Resonanserna ligger väldigt nära simulerade frekvenser.
40m kräver lite extra anpassning och 20m lyckades min ATU fånga in.

Nu sitter jag klistrad vid radion och jämför antenner, tydligen nån sorts contest......igen:(
 
Var hänger antennen(QTH), några störningar av oönskad signal och vilket klister använder du vid radion? :rolleyes:
1: Antennen hänger i mitt sommar-qth i simpnäs, 59°52.319'N 19°3.238'E
2: Inga störningar. Lägre grundbrus jämfört med min OCFD men med samma eller bättre signalstyrka.
3: superlim men funkar även med Konrads kalasklister:D
 
Hmmm - månntro detta visar att alla ännu inte insett fördelen med stegar:

kacke-auf-der-huhnerleiter-fur-milla-und-theo.jpg


:D/Jan
 
Back
Top