Hemmabyggd rörhållare

SM0GLD

Vänsterhänt
Vad är ett rör utan sin rörhållare? ensam och bortglömd:(

Jag planerade för länge sedan att bygga ett slutsteg men vet inte om det någonsin blir av.
Tänkte att man i alla fall behöver en hållare till att börja med.

Så här blev min variant på hållare till GI7B bestående av lite olika dimensioner av mässingrör och glasfiberlaminat.

GI7B and socket_s.jpg
Jag har kvar att fästa kopparfingrarna på nåt vis.

GI7B and socket_s2.jpg

Tanken är att man delar hållaren på mitten och monterar galleranslutningen på ena sidan av en chassiplåt och katodanslutningen på andra sidan.
 
Snyggt jobbat!
Är lite nyfiken på vilket frekvensområde du ska bygga steget för? Hur blir det med värmen på katodsidan med en så tät sockel?

// Janne


If you can't stand the heat, get out of my beam direction!
 
Jag tror nog det kommer att fungera ypperligt som det är.
Däremot är jag inte imponerad av de anod/kyltoppar som kommer ihop med dessa rören från öster.
Jag labbade tidigare med ju GI7B och slogs av hur dålig effektivitet dessa kylare har.
Genomströmningen är ju i praktiken noll då fenorna går mot en solid kropp i ena änden och ingen
genomströmning kan ske.
Har sett anod/kyltoppar för transversal kylning och tycker att det ser mycket vettigare ut.
Var dessa kom ifrån förtäljde dock inte historien.
 
Däremot är jag inte imponerad av de anod/kyltoppar som kommer ihop med dessa rören från öster.
Borde gå bra att bearbeta bort den "feta" ringen i ytterkant det är ju 20grader mellan flänsarna så det tar man med delningsapparaten.
Kanske enklare att byta kylare:)
Har sett anod/kyltoppar för transversal kylning och tycker att det ser mycket vettigare ut.
Troligtvis från tyristorer eller likriktardioder.
 
Finns en video på youtube där man använt sig av en pentium4 kylfläns, kan ju kanske vara något att utvärdera?
//Tommy, SA2CLC
 
Jo, här var ju bilden jag hade i minnet. Det var från PA0FRI:s hemsida;

Tillägg: jag fick skrota mina planer på Gi7B då mitt PA hade ca 2,5cm för "lågt i tak"
rent fysiskt. Det blev en annan lösning, men fick bygga om kabinettet ändå (se QTC-artikel HÄR)

gi7btestf2.jpg
 
Finns en video på youtube där man använt sig av en pentium4 kylfläns, kan ju kanske vara något att utvärdera?
Jo det finns flera P4 kylare med många tunna flänsar och en kopparplugg i mitten, dom är nog bättre än orginalet.
Alla kylare med feta glesa flänsar är avsedda för självkonvektion i första hand och dom tunna tätt packade är avsedda för forcerad kylning.
 
Back
Top