Hemmabyggd vridkondensator

sm6wjm

Member
Hej hemmabyggare,

Tänkte jag skulle dra igång ett litet projekt för hemmabyggda vridkondensatorer. De har som bekant blivit rätt svåra att få tag på, speciellt om de skall klara högre spänningar. Man kan ju ganska lätt få tag på ryska vakuum kondensatorer på ebay men de är rätt dyra, speciellt efter frakt och avgifter.

Idén är följande:

Jag tänker mig ett slags "meccano" för att bygga vridkondensatorer, med några standardiserade delar, så att man själv kan bygga den kapacitans man behöver.

Man kan med modern tillverkningsteknik laserskära rotor och stator plattor ur aluminium förhållandevis billigt. Ändplattor kan fräsar ut med CNC ur t.ex. teflon eller akryl.

Jag tänker att man så lång som möjligt använder standardkomponenter för att hålla kostnaden nere. T.ex. skulle man kunna använda 608 kullager som sitter i alla skateboards/rullskridskor/enklare 3d skrivare, och är otroligt billiga.

Jag tänker vidare att man designar allt som Open Source hårdvara. D.vs. att alla CAD ritningar är tillgängliga på internet om man vill göra ändringar eller beställa delar från annan leverantör.

Om det låter intressant så skulle jag behöva lite hjälp! Hör gärna av dig till albin.stigo@gmail.com om du har:

* Idéer i största allmänhet
* Förslag på materialval
* Jobbar med laserskärning i metall eller känner någon som gör.


Väl mött, 73,
SM6WJM Albin
 
Hej titta på Hans Gatus hemsida om HeathKit om antennanpassnings enheten som
Har en variabel kondensator som är gjord av två kylflänsar som går i varann så
Där har du ett tips.

Järlåsa Teknik skär och märker med laser i olika material det finns flera videor på
Deras hemsida som visar hur det fungerar i praktiken


Mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Det finns tre olika tekniker som skulle kunna passa för att tillverka plattorna.

* Laserskärning
* Vattenskärning
* Etsning

Jag vet inte vilken teknik som är kostnadseffektivast men etsning är ju attraktivt då man lätt etsar ut många plattor på en gång.
Skär man med laser eller vatten blir väl antalet plattor som kan skäras samtidigt väldigt begränsat antar jag men där kan jag givetvis ha helt fel.
 
Firman Auto Cut i Frihamnen i Värtan skär ut detaljer med hjälp av vatten med höggt tryck sk
Vatterjet

Sm0ydo
 
En annan grej som slog mig var att man kunde klä ett par hushållspappersrullar av olika diameter (om det finns...) i aluminiumfolie och sedan skjuta ihop eller dra isär dessa för att ändra ytan som kopplar.
 
Om öppen sås för gör-det-självare är ett av målen, så är det kanske mer kostnadseffektivt att designa plattorna i någon kretskorts-CAD (dubbelsidigt med många vior) och sedan beställa billiga kort över nätet. Plattorna blir förstås tjockare än 1 mm aluminium, men man slipper investera i en egen mekanisk verkstad. För att undvika krångel med ändstopp kan man göra butterflyplattor. Då går det kontinuerligt mellan max och min kapacitans varvet runt.
 
Hej!

Tack för alla svar! Jag jobbar vidare på det! Skriver här när jag kommit längre med det!


--Albin SM6WJM
 
Ja det är en kul konstruktion också. Speciellt nu när linjära stegmotorer har blivit förhållandevis billiga eftersom alla bygger en CNC/3d skrivare.

Mitt mål var något man kunde meka ihop utan att han tillgång till en mekanisk verkstad... Man skulle ev kunna svara vill några bussningar i teflon för vanliga rördimensioner.
 
Man kan fråga sig varför han har "jordplan" under magloopen. Kondingen ser fin ut.
 
Enligt dokumentet:

"The small loop with its doughnut shaped pattern exhibits a typical gain of 1.5 dBi over average ground and a gain of 5 dBi when deployed with either short radials (the length of each radial need only be twice the loop diameter) or mounted over a conductive ground plane surface. By comparison a large ½ λ horizontal dipole mounted ¼ λ above average ground has a gain of 5.12 dBi and a ¼ λ Vertical with 120 radials each ¼ λ long has a gain of 2 dBi over average ground. The front to side ratio of a well balanced loop is typically 20 to 25 dB when care is taken to suppress spurious feeder radiation due to common-mode currents flowing on the coax braid."

Kanhända att jordplanet "drar" ned lobberna lite grann med, här krävs simuleringar för att få svar - var är simulanterna när man behöver dem? :)
 
WJM skrev; "Tänkte jag skulle dra igång ett litet projekt för hemmabyggda vridkondensatorer. De har som bekant blivit rätt svåra att få tag på, speciellt om de skall klara högre spänningar."
----

Att tillverka egna vridkondensatorer är ett trevligt projekt som innehåller en hel del mycket svåra utmaningar. Stora vridkondensatorer förekommer annars från tid till annan på loppisar. Efterfrågan nuförtiden är ganska låg så priserna blir därefter. Ibland kan man hitta någon utrangerad fartygssändare eller militär dito för en spottstyver. Tunga åbäken är svårsålda. Innehåller i regel många fina elektromekaniska komponenter. Keramiska spolstommar och omkopplare med rejäla isolationsavstånd. Bäst kvalitet finns i utrustning som tillverkats under 50- och 60-talen då meningen var att komponenterna skulle vara outslitliga och aldrig behöva bytas. Alltså tvärt om dagens filosofi som bygger på klenast möjliga konstruktioner där merparten gärna skall hålla garantitiden ut men absolut inte längre.

Du skriver inte hur höga "högre spänningar" är men gissar att du funderar på vridkondensatorer i den storleksordningen som behövs för en 1-2 kW ATU eller ett Pi-L-filter i en rörsändare/slutsteg. Är syftet att anpassa antenner med höga impedanser så krävs det stort plattavstånd även vid betydligt lägre effekter.

Små magnetiska Loop-antenner i kombination med högre effekter är ett specialfall som kräver kondensatorer som tål extrema spänningar samtidigt som resistansen i kontaktövergångar och anslutningar måste hållas på milliohms-nivån. Mycket svårt och det gör släpkontakter till rotorn helt olämpliga.

Ett sätt att skaffa sig erfarenhet är att dissekera någon kvalitetskondensator t ex från någon av Standard Radio fartygssändare. Alltså reverse engineering. Där kan du se hur man löst de mekaniska problemen. I sak är en vridkondensator ganska enkel att bygga men det finns ändå många detaljer att klura på hur de enklast kan tillverkas utan allt för komplicerade metoder.

Kikar man på de äldre vridkondensatorerna från 40- och 50-talen, t ex av fabrikat Jonson i USA, så ser man att plattornas skarpkanter rundats av på några av modellerna. Detta för att minska risken för överslag. Plattor som skärs ut med laser/vatten eller stansas får i regel skarpkanter. Som alternativ till filning kanske du skall överväga trumling - roterande tunna (tänk cementblandare) med sågspån blandat med slipmedel och vatten. Resultatet blir enastående blänkande fint och alla skarpkanter försvinner som genom ett trollslag.

Som sagt, kul projekt Albin. Du får gärna berätta om du skall ha vridkondensatorerna till något specifikt byggprojekt eller om det handlar mer om att bygga själv bara för att det går och är lärorikt och spännande. Det sistnämnda är ju sånt som jag mest pysslar med och tycker är kul. Det mesta jag bygger är "onödigt" och byggs inte alltid för att användas utan mer för att det är inspirerande att göra något själv med sina egna händer. Vägen fram till målet är alltid roligast. När projektet är klart kan de ställas på hyllan ett tag, skrotas igen eller förpassas till junkboxen. Att köpa färdigt kan ju alla - men hur kul är det? :)
 
Små magnetiska Loop-antenner i kombination med högre effekter är ett specialfall som kräver kondensatorer som tål extrema spänningar samtidigt som resistansen i kontaktövergångar och anslutningar måste hållas på milliohms-nivån. Mycket svårt och det gör släpkontakter till rotorn helt olämpliga.

Just den anledningen gör att den så kallade trombonkondensatorn är tilltalande då den inte behöver några
släpkontakter eller dylikt och därmed får man ett högt Q-värde i loopen
 
WA4MNT:s dokument ovan visar en liten loop med relativt stor trombonkonding inuti. Hur påverkas antennens egenskaper av så mycket metall innanför loopen? Jag inbillar mig att de idealiska dimensionerna är en loop med "oändligt liten" kondensator. Rätt, fel eller spelar det ingen roll?
 
Back
Top