Hemmabyggda variometrar

SA2CLC

Well-Known Member
Fick infall att bygga en liten variometer. Ritade upp en i 3d, och printade ut i 3d skrivaren.
Proof of concept. Gjorde 2 varianter, en rund och en cylindrisk. Den runda har ett spann om 11-50uh, den cylindriska 17-50uh.
Lindar man med emaljerad koppartråd får man upp induktansen.
Frågan är nu vad man ska ha dom till....
Tänkte mig en förkortningsspole till en portabelantenn, med snöravstämning, men spannet blir för lite för att kunna nyttja den vettigt annat än till 40m på ett 6m metspö.
 

Attachments

  • 20220303_185324.jpg
    20220303_185324.jpg
    920,6 KB · Views: 35
  • 20220303_185328.jpg
    20220303_185328.jpg
    767,4 KB · Views: 35
  • 20220303_185338.jpg
    20220303_185338.jpg
    891,6 KB · Views: 38
  • 20220303_185355.jpg
    20220303_185355.jpg
    1,2 MB · Views: 36
  • 20220303_185406.jpg
    20220303_185406.jpg
    918,7 KB · Views: 36
  • 20220303_185421.jpg
    20220303_185421.jpg
    992 KB · Views: 33
Det vore ju kanske nåt. Enkelt göra drev istället för linhjul som rattar, för att synka ihop, med nedväxling.

Eller som frekvensbestämmande del i en till 3d printad rörsändare.

Kom på att jag måste testa med en liten ferritstav i inre kulan och se hur induktansen ändras.
 
Ja kul byggen.
Att bygga balanserad antennavstämmare , ja och det behövs knappast växlar etc, bara att axeln går genom två variometrar.
Och kanske en omkopplare för kapacistanserna.
Jag har ju den till SET-19 liggande, tänkte testa den någon gång.
Den är byggd för att sitta i taket på ett fordon och mata ett spröt på taket. 2 - 8 MHz .
Jag har nog sett variometrar som är byggda för högre delen av HF, men mest är de för låg frekvenser.
Jag byggde en jättestor när jag labbade med 137 kHz bandet. Stor som en papperskorg. funkade bra.

Som ersättning till en rullspole kanske för nedre halvan av HF.
För 1,8 - 2 MHz är de flesta spolar i de vanliga avstämmarna för små, ofta bara 30 uH.

En fråga till trådstartaren och övriga forumet: är det nödvändigt att göra innespolen som en glob, ger det bättre prestanda, kanske lite större område? Alternativ bara en rörformad spole.

Googlar man "DIY Variometer", ja då får man träffar på flyginstrument, som har det namnet. Mätare för stig, resp. sjunkhastighet.
Men även en massa byggprojekt.
Jag roade mig med en flygvariometer en gång, mäter +- 2 till 5 m stig eller sjunk.
Genom att trimma om den till en tiondel kunde jag se hur jag åkte uppför eller nedför med bilen..... jo ibland känns det inte som uppför eller nedför. Särsklit om man kör en väg på Särnafjället, kallas spökvägen eller nåt sånt. En skylt säger åt dig att stanna bilen, släpp bromsen , så rullar bilen framåt, trots att man tror att man kör uppför fjället.
Magiskt som en varioemter.

SM4FPD
 
En fråga till trådstartaren och övriga forumet: är det nödvändigt att göra innespolen som en glob, ger det bättre prestanda, kanske lite större område? Alternativ bara en rörformad spole.
Var det inte du som sålde en sådan för en tid sedan?

variometer1.JPG
 
Nej den känner jag inte igen.
Men för många år sen sålde jag en mindre och smalare och lång liten variometer tillsammans med två vridkondingar.

SM4FPD
 
En fråga till trådstartaren och övriga forumet: är det nödvändigt att göra innespolen som en glob, ger det bättre prestanda, kanske lite större område? Alternativ bara en rörformad spole

jag gjorde klotformiga för att få så stor spole som möjligt i en relativt liten innerdiameter.

Den cylindriska ytterspolen uppvisade ca 10uh per lindning, den klotformade ca 9,5uh.

Provade göra de klotformiga ytterspolarna för att öka kopplingen mellan inner och ytterlindning, blev lite förvånad att minimuminduktansen sjönk medans maximum var samma.
En bonus med kloten var att utskriftstiden var drygt en fjärdedel mot cylindern.

Micke, en balanserad atu är på G :)
20220305_113703.jpg
 
Last edited:
blev lite förvånad att minimuminduktansen sjönk medans maximum var samma.
Minimuminduktansen är samma som läckinduktansen i en transformator.
Ju bättre koppling man får mellan inner och ytterlager desto lägre min-induktans får man.
Idealt är ju att inner och ytter har samma induktans och lika stor yta vilket är omöjligt i en glob om inte tjockleken är oändligt tunn.

Är kloten printade utan lätthål?
Bara en fundering om man vill spara på filament.
Vilken diameter har dom?
 
Är kloten printade utan lätthål?
Bara en fundering om man vill spara på filament.
Vilken diameter har dom?
Innerglob printad med ganska låg infill, behöver ju ingen vidare styrka. 10-20%.
Ytterglobarna gick fint printa utan stöd, med 1.5mm materialtjocklek och 20% infill.
 
Du använder plastisolerad kopplingstråd ser jag, är det flertrådig eller enkeltrådig sådan?
Färger gör den snygg! Och allt behöver ju ine vara lacktråd.
Många äldre variometrar är lindade med Lita, den är ju ofta textilisolerad, men sån är nog svår att få tag på, dessutom ingen finess med Lita på HF.

Jag har gjort en del spolar för antennexperiment med vanlig FK elelr RK. Funkar fint.
Lade nog in bilder å spolar jag gjort på plastburkar, med polskruvar för en tid sen.

Lockande att skaffa en 3D printer.....

SM4FPD
 
Lindad med 0.75 fk.

Nu köper man en Creality Ender 3 för mellan 2-2500kr. 100% funktion "out of the box".
Min är uppdaterad med sk. automatic bed leveling, rekommenderas.

Filament finns på classe, deras PLA tycker jag funkar bra. För tåligare utskrifter har jag använt ett filament som heter PETG easyprint. Har printat helix-kon och lnb-fäste till min kommande QO-100 stn i det materialet. Spännande se hur det klarar solens påverkan.

I övrigt är det bara fantasin som sätter stopp. Behövde ett fäste till ett kretskort i en apparatlåda. Ritade upp i fusion 360, printa ut.
Behövde en kontakt till mina luftwaffe FUG10 apparater. Istället för att gräva efter nedskjutna JU-87: or, så ritade jag upp kontakter i fusion, och printade ut.
En liten låda för en preamp och batteri är också snabbt realiserbara grejor.
20220307_100109.jpg20220307_100136.jpg20220307_100204.jpg
20220307_100325.jpg
20220307_100218.jpg
 
Back
Top