Hemmabygge dipol för 11 meter

SM7I

Well-Known Member
Jag får inte lov för min hyresvärd att placera nån antenn på taket av hyreshuset. Jag bor på våning 3, ca 10 meter ovan mark, av ett 9 våningar högt hus byggt i slutet av 50 talet.

Jag har fönster åt norr, väst och syd. Ingenting mot öster överhuvudtaget. Av praktiska skäl har jag valt att placera min antenn utanför fönstret som vätter åt väster eftersom jag då har täckning både söderut och norrut.

Jag har det så ställt att jag nästan bor vid vattnet och har i princip 'line of sight' över vattnet. Det finns ingenting som skymmer åt väster med andra ord. Åt norr och åt söder finns det, på ca 15 meters avstånd, två stora träd där lövverket hindrar mig från att se igenom träden och vidare.

Jag har byggt en ½ vågs dipolantenn speciellt avstämd för 27.555 MHz, dvs. 5.225 meter som jag delade på två element 2.6125 meter långa vardera.

Antennen är byggd av aluminiumrör, 2 stycken 10 mm i diameter rör och i ytterändarna på dessa rör sitter det 1 styck 8 mm i diameter rör som är justerbart för att kunna stämma av mot andra frekvenser.

Koaxialkabeln är ansluten direkt med kärna och jord till de två elementen. Alltså helt utan balun.

Antennen sitter idag horisontellt ca 50 cm ut från husväggen och ca 10 meter upp. Mitt problem är att jag knappt kan höra stationer, varken på nära håll eller utomlands ifrån. Jag får in stationer långt ner på 80 och 160 meters banden ganska tydligt dock.
Jag vet att jag sänder okej eftersom jag då och då kan uppfatta att folk hör mig hyfsat tydligt, men jag kan knappt höra dem och kan inte köra nåt meningsfullt utbyte med dem.

Vad kan mitt problem vara och hur kan jag åtgärda det ?
 
johanengdahl said:
Antennen sitter idag horisontellt ca 50 cm ut från husväggen och ca 10 meter upp. Mitt problem är att jag knappt kan höra stationer, varken på nära håll eller utomlands ifrån. Jag får in stationer långt ner på 80 och 160 meters banden ganska tydligt dock.
Jag vet att jag sänder okej eftersom jag då och då kan uppfatta att folk hör mig hyfsat tydligt, men jag kan knappt höra dem och kan inte köra nåt meningsfullt utbyte med dem.

Vad kan mitt problem vara och hur kan jag åtgärda det ?


Dels sitter den ganska nära väggen, så den borde komma ut lite längre och om du kan vrid antenen så den sitter vertikalt, de flesta kanske kör sina antenner med vertikalpolarisation.
 
SM6KRI said:
Dels sitter den ganska nära väggen, så den borde komma ut lite längre och om du kan vrid antenen så den sitter vertikalt, de flesta kanske kör sina antenner med vertikalpolarisation.

Problemet är att den just är över 5 meter lång allt som allt så om jag vrider den till vertikalläge kommer den att sticka framför grannarna både över och under mig.

Få den ut från väggen är inga problem. Jag kan nog få ut den åtminstone en meter, men inte mera.

Alternativet är att finna en annan typ av antenn som fyller syftet. Finns det någon antenn som kan rekomenderas ?
 
Ta en disktution med din hyresvärd igen.
Förklara för honom att antennen knappt kommer att synas ifrån backen. Hänvisa till dina grannar som minsann fått sätta upp parabolantenner och hänvisa vid motstånd till EUs dekleration om mänskliga rättigheter.

Du kan också förklara för honom attt om du inte får ha antenn på taket så kommer du att sända innifrån lägenheten och att det då kan ställa till bekymmer med TV-mottagning o att folk kanske kommer att höra dig i sin telefon o steroanläggningar.

73 de Magnus
 
johanengdahl said:
Problemet är att den just är över 5 meter lång allt som allt så om jag vrider den till vertikalläge kommer den att sticka framför grannarna både över och under mig.

Få den ut från väggen är inga problem. Jag kan nog få ut den åtminstone en meter, men inte mera.

Alternativet är att finna en annan typ av antenn som fyller syftet. Finns det någon antenn som kan rekomenderas ?

Gör en 1/4wl antenn, ca. 2.64m, matad i botten, fäst den i golvnivå en bra bit ut från väggen, lutat något utåt, nån form av elektrisk motvikt behövs (1-4st >1/4wl långa trådar) som ligger utefter din fästpunkt. enda nackdelen är lite sämre antennförstärkning, men samtidigt får du vertikal polarisering vilket uppväger något av det du förlorar på en horisontell antenn
 
SM0NCL said:
Gör en 1/4wl antenn, ca. 2.64m, matad i botten, fäst den i golvnivå en bra bit ut från väggen, lutat något utåt, nån form av elektrisk motvikt behövs (1-4st >1/4wl långa trådar) som ligger utefter din fästpunkt. enda nackdelen är lite sämre antennförstärkning, men samtidigt får du vertikal polarisering vilket uppväger något av det du förlorar på en horisontell antenn

Hmm...ja, det ska jag prova. Kan ta det ena elementet från dipolen och experimentera med. Men att få ut motvikter som "ligger utefter fästpunkten" blir svårt då det är på utsidan av huset och hyfsat för långt upp för att ens komma dit med stege på utsidan för att fästa dem. Möjligen kan jag fästa en motvikt någorlunda horisontellt. Vertikalt går inte för då hänger det trådar framför grannens fönster och det blir inte populärt.

Förresten...fungerar det med med 10 mm rör som jag har nu eller jag ska köra tjockare ?
 
Last edited:
johanengdahl said:
Hmm...ja, det ska jag prova. Kan ta det ena elementet från dipolen och experimentera med. Men att få ut motvikter som "ligger utefter fästpunkten" blir svårt då det är på utsidan av huset och hyfsat för långt upp för att ens komma dit med stege på utsidan för att fästa dem. Möjligen kan jag fästa en motvikt någorlunda horisontellt. Vertikalt går inte för då hänger det trådar framför grannens fönster och det blir inte populärt.

Förresten...fungerar det med med 10 mm rör som jag har nu eller jag ska köra tjockare ?

motvikten sätter du horisontellt, dvs. från botten (skärmen på koaxen) på ditt 1/4wl vertikala element och till husets vägg/balkong/fönster - sprid ut dom lite utefter husväggen om det går. om du lyckas vinkla motvikten lite nedåt blir anpassningen i botten på ditt vertikala element närmare 50ohm (åtminstone teoretiskt)
10mm är bra, men kan bli lite gungigt, variera diametern om det går, tjock i botten, tunt i toppen
 
Kanske du kunde montera antennen på ett ställe där det blir möjligt att dra in ett par motvikter inomhus...... bättre än inget....
 
SM7TJC said:
Kanske du kunde montera antennen på ett ställe där det blir möjligt att dra in ett par motvikter inomhus...... bättre än inget....

Hur blir det om jag drar en motvikt runt fönstret ? Det är ett stort fönster ca 2,5 meter brett och 1,5 meter högt.
 
Helst skall du inte dra "motvikter" eller radialer i höjd med den radierande delen av antennen håll dem under matningspunkten.

73 de Magnus
 
SM6WET/8S6T said:
Helst skall du inte dra "motvikter" eller radialer i höjd med den radierande delen av antennen håll dem under matningspunkten.

73 de Magnus

Ja, nu har jag provat vertikalen med motvikt. jag använde ett av elementen från min dipol samt en dryga 2,6 meter lång motvikt som jag provade att flytta runt, men utan märkbara förändringar.
Tyvärr så vart inte vertikalen varken bättre eller sämre än min horisontella dipol.

Jag får gå på min hyresvärd och hävda mitt FRO medlemsskap som tyngd för att få lov att sätta upp en antenn på taket :)
 
Back
Top