Hemmabygge från scratch

sm3uae

Member
Hej allihop.....
Sitter och funderar......
Har ett par radiokompisar som jag brukar ha kontakt med varje ledig dag.
Vi har mer o mer kommit in på detta med sommarens aktiviteter.
Då vill man gärna sitta ute i hammocken o köra radio......
men med vad ?
Att släpa ut en stor station känns lite klumpigt....

Vi funderar så här...
Eftersom vissa band "släcks ut" dagtid på sommaren har vi fått för oss att en monobandare vore lämpligt.
En för t.ex 40m bandet.
Vi har funderat på att helt enkelt bygga en station/tranceiver
En enkel men ändå bra. På det gamla sättet utan IC-kretsar.
Finns det någon i församlingen som byggt ngt i den vägen ?
Någon som har ritningar, byggbeskrivningar ?
det fanns ju många byggsatser på 70-talet men idag verkar den verksamheten/utbudet ha försvunnit.
Med vänlig hälsning
SM3UAE/Janne
 
Minima ?
Tja det kan tänkas fast det va nu inte den jag tänkte på i första hand utan "gamla" 60-70-tals byggen:
Men varför inte ?
Har du mer info att delge SM0GLD ?
 
"Den händige" bygger sig en SM5EY SSB-transceiver från 1964.

I sitt ursprungsutförande var den en trebandstransceiver, men kan enkelt skalas ner till en monobandare.

SM5EY_schema.jpg
SM5EY_uppbyggnad.jpg

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för svaret SM0AOM men har inte tänkt mig en rörbestyckad.
Blir så "krångligt" med glödströmmar o div spänningar då.....
 
Konstruktioner för hembyggda SSB-transceivrar med något annat än rör från 60- och 70-talen är ganska lätt räknade...

Den som har ett Collins mekaniskt filter liggande i junkboxen kan dock bygga konstruktionen som fanns i ARRL:s "Single Sideband for the Radio Amateur" från andra halvan av 70-talet. Har för mig att den var på 5 W PEP och monoband.

Ett annat uppslag är G4CLF-konstruktionen med Plessey-kretsarna från tidigt 80-tal. Det förutsätter dock att ett XF-9B eller motsvarande kan letas fram ur samlingarna. Annars finns det ett stort antal av tillämpliga SSB-transceiverkonstruktioner att utgå från i UKW-Berichte från samma tid.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det finns alla dessa permutationer på BITX, den är konstruerad med diskreta transistorer förutom
LF förstärkaren som är en LM-386 (IC).

Det finns beskrivningar för 40m versioner oxå. BITX ger ca 5W och har endast SSB i orginal.

BITX är föregångaren till Minima som nämts tidigare i tråden.
 
Satt och tittade på ritningen till till Bitx och funderade på om det var något som man skulle kunna våga ge sig på
så jag har läst lite av texten men det finns två spolar som är trifiliär lindade och en som är bifiliär tror jag två
har samma nummer och så står det något om att man ska linda några spolar på någon slaggs nylonbricka men jag fattar inte riktigt
hur.
Jag har några flak med dubbelsidiga laminat och en oanvänd vridkondensator på 365 pF med inbyggd
planetväxel som grundsten till ssb trancievern

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Helt rätt, två st T3 och väldigt många spolar lindade på "nylon tap washer" lite förvillande minst sagt.
T3 till modulatorn/detektorn borde heta T2.
Övriga induktorer kan du linda hur du vill bara du får rätt induktans vilket anges i beskrivningen.
 
Nu är Farhans beskrivning den ursprungliga, det finns flera versioner att
hitta på nätet - lite förbättrade eller utvecklade för andra band ...

Du kanske ska titta runt lite på nätet innan du bestämmer dig för en version.
Slutsteget med IRF510 är tydligen ett problem att få till, därför har
Farhan utvecklat JBOT. JBOT är det slutsteg som används till Minima, bl.a.
 
Last edited:
Helt underbart med alla dessa akronymer :)

JBOT - Just a Bunch Of Transistors

Lysande !
 
Last edited:
Helt underbart med alla dessa akronymer :)

JBOT - Just a Bunch Of Transistors

Lysande !

Lånat i från dator världen där man ofta talar om diskkabinett som antingen kör med RAID eller inte.
I en RAID låda så samarbetar alla hårddiskarna om lagringen på ett sätt som gör att enstaka diskar kan gå sönder utan lagringen för den delen slutar att fungera.
Men om den här smarta lösningen saknas och det bara är en låda med en massa hårddiskar som inte samarbetar så kallar man istället en sådan låda för JBOD - Just a Bunch Of Disks.

//Harry
 
Back
Top