Hemmabygge trådantenner

Richline

Member
Vilka erfarenheter har ni av hemgjorda trådantenner vs köpta trådantenner, typ G5RV etc?
Har byggt en fembands dipol för 80,40,20,15 & 10 meter, helt enligt beskrivning från ARRL antenna handbook. Byggd med distansrör för att separera trådarna från varandra.
Antennen är uppsatt som ett inverterat V med en höjd på 12 meter ovanför marken.
Fungerar mycket bra på 80,40 & 20 meter.
Där har jag ett SWR på 1:1 – 1:2, alltså helt OK. Har kört en hel del stationer med goda signalrapporter från Italien, England, Danmark, Tyskland, Holland m.fl.

Däremot har jag haft 0 QSO:n på 15 & 10 meter. Helt dött! Har trimmat in antennen så att SWR ligger på 1:1,5 - 1:1,7 på 15 & 10 meter, så det fungerar! Men jag hör endast hört 1 QSO på 15, och det var från DL land. Är det dåliga konditioner på dessa band just nu eller…..

Hade läst någonstans (på nätet) att en del som hade byggt egna trådantenner för just dessa band 15 & 10 meter upplevde en otrolig skillnad med en köpt antenn istället, typ G5RV, m.fl.
Läste på en Amerikansk hemsida att på ett band hördes ingenting annat än svaga stationer runt S 2-4 i signalstyrka med ett hemmabygge, så när man då satte upp en köpes med dito längd på tråden så hördes samma stationer helt klart med en S 7-9+! (jag kom inte ihåg märket på antennen, och jag hittade inte heller igen sidan på nätet trots sökande..grr…)
Är det sådan skillnad på eget bygge (intrimmad till max, naturligtvis) och köpes trådantenner.

Vad har ni för erfarenheter av egenbygge och av köpes dito?
Och om det nu är sådan skillnad på mottagning på 80 – 10 meter, vilken trådantenn rekommenderar ni då, Och från vilken tillverkare? Skulle vara intressant att veta.

Jag har tänkt bygga en ny antenn för 15 & 10 meter från en mycket intressant artikel jag hittat på nätet. Kanske den fungerar bättre? Vem vet??

Med vänlig hälsning

Richard – SM2TOS
 
Det är säkert kondsen som är dåliga! Bara att vänta...
Ska inte ha någon betydelse att din antenn är hemgjord! :)
73!
/ Ingvar
 
Vilka erfarenheter har ni av hemgjorda trådantenner vs köpta trådantenner...................

min köpta multibandstrådantenn går alltid sämre än mina hembyggda monobandsantenner, däremot kan det vara lite tyst på 15 och 10m under perioder, så man får ta en titt på nåt kluster och se när det öppnar på 15/10 på dina breddgrader och även jämföra med stationer i sin omgivning.

när jag köpte min första KV transceiver som nybörjare trodde jag det var nåt fel på mottagaren på 15m - med det var bara långvarigt uteblivna konditioner.....
 
Vilka erfarenheter har ni av hemgjorda trådantenner vs köpta trådantenner, typ G5RV etc?


Det är nog bara konditionerna som spökar ..

Men rent funktionsmässigt kan hembyggda antenner fungera minst lika bra, jag bygger hellre egen antenn för en liten rimlig slant än att köpa en dyr tråddito.

Skillnaden är egentligen det rent mekaniska, köpe-antennerna är oftast bättre konstruerade och tåliga men lägger man lite tid och energi så kan man få ihop en lika bra antenn själv.

Sen är det ju alltid glädjen och tillfredsställelsen över att ha gjort något själv och fått göra egna experiment m.m. och ser att antennen fungerar.. Den glädjen kan ingen köpe-antenn ge...
 
Last edited:
Tack för era kommentarer!

Det låter ju glädjande att mina hembyggen inte verkar vara alldeles helt uppåt väggarna.
Jag tycker också att det är betydligt roligare att bygga själv och att det fungerar!
Tillfredställelsen kan nog inte bli större än med egenbyggen som funkar bättre än köpes!:)

Jag hade nog i åtanke att konditionerna för 15/10 meter var dåliga, speciellt här uppe i norr just nu. Men inte att det var så dåliga konditioner så att man inte skulle höra ett skvatt!:D

Nåja, men om då konditionerna är på uppgång så kanske jag kan vara beredd.
Har precis satt igång mitt nya antenn bygge: en 3 el Yagi för 15 meter.......
Jag får väl avlägga en testrapport när den är klar!:)

Intressant följdfråga är vilka konditioner har ni nere i södra sverige på 15/10 meter?
Hör ni lika mycket på 15/10 som på 80/40?

Tack än en gång för alla era svar & tips!

MVH

Richard - SM2TOS
 
Jag har själv en mycket provisorisk trådantenn uppe just nu. Den går i alla fall hyfsat bra så att man kan köra lite. 10 och 15 meter har jag inte kollat på länge, men jag skulle bli förvånad om jag hörde något överhuvudtaget på 10. Där är det ju i princip tvärdött just nu.
På 15 har jag hört några stationer när det varit test.
Du kommer att märka när 10 meter öppnar. Det blir som att slå om en strömbrytare. Helt plötsligt myllrar det av stationer.
När jag fick mitt C-cert (våren -90) så var 10 meter öppet dygnet runt.) Jag hade inte riktigt kläm på saker och ting och trodde att det var "normaltillståndet". När det en dag plötsöigt var tvärtyst på 10 så trodde jag att det var något fel på mina grejor. Efter lite felsökning kunde jag konstatera att allt var OK och det började så smått gå upp för mig vilket makt solen har över oss....
 
protest, your honor!

Sitter nere i SP5 / Warszawa med polsk dator, daarav min "konftika stafnink" :)

Daa ska jag be att faa goera SM7TJC foervaanad.
Nedan ett utdrag ur sommarens loggbok haer i Warszawatrakten!

0724 HB9CVQ 55/55 Andy Zurich 1kW 3 el YU
DL3UP 56/57 Gert Schwartzwald 100W 3 el YU

0726 F5AD/mm 55/55 Andre 5 distans utanfoer Mont Pellie
ES4BG/2 59/59 Tiit Kerry isl. GP-2000
DG7MAQ/p 51/55 Dieter S:t Engelmar

0730 IW7DKS 55/? Gil Lecce (italienska klacken)

0731 SV9CVY 55/58 Mike Kreta 200W 7 el YU (!)

0812 PA3FAO 55/57 Jaan Zuidfeldt 80W 4 el YU

0813 G4YER 55/55 David Yorkshire - " -
G0BKD 54/55 Barry 200W Beam
F4DXX 51/57 Bruno QSB laerorikt diskution - " -
DK5EC 57/54 Karl Koenigswinter/Bonn 500W 3 el YU
UT/D5BB 54/51 Alex ??? (!)

0914 UR9MC 57/59 Alexis IC7?? 100W 5 el YU E Ural
DO4DX 54/59 Mark Muenchen
DB1BAN 56/59 Anton utanfoer Muenchen FT-2000 200W

Notera att detta koerdes med en President HR2510 och hempulad brant GP,
Z75 ohm(?), och med hela 20W.
Listan bevisar att man ska nog inte bara lyssna helgtid.

73 de SP5/SM0ETT / Hans
 
Man kan ju försöka vetenskapligt klura ut vad som kan skilja på olika trådantenner, hemgjorda eller fabriksgjorda.
En sak jag har sett är anslutnigarna, det förekommer att maa som hembyggare gör en knut av isolerad antenntråd, exvis FK1,5 eller 2,5 mm2. Knuten i sig blir ju då en spole, och en spole vid balunen på båda antennben gör inte den som vet att en spole här är obra. Dvs se till att ansluta trådarna till balunenen utan att göra spole på tråden, eller löd knuten så den blir kortsluten. Denna spole har nog större betydles över 10 MHz.
Andra skillander kan vara isolationsmaterial, men här menar jag att skillnande mellan plastyper är försumbar.
Vidare gäller trådtyp då. Fabriksbyggda förekommer med allt från galvad stålina med eller utan plast, spunnen kopparlina med eller utan plastiolsaion. Hembyggen använder DL-1000 tråd FK, eller RK. Jag tror att det kan skilja mycket lite mellan trådtyper på HF frekvenser.
Ändisolatorer då? Här kan det bli höga spänningar, men vilken plastbit som helst bör duga.
Använd balun då den gör att dipolen blir antennen och inte i kombination med koaxen. Det är skilland på dipoler där matarledningen utgör en del av antennen, och de med riktig balun där själva dipolen är den aktiva delen.

Bygg själv trådanenner är mitt råd!!!!
Men gör inte en spole vid baluen dvs en knut....
 
Vilka hiskeliga knutar gör du Roy? Mina har försumbar induktans. Jag använder tvättlina som dragavlastning förbi balunen och knyter fast antenntrådarna och använder även tvättlina i ändarna på dipolen.

73, Roland SM0BRF
 
Jasså Roland, du använder tvättlina du.
Skämt åsido. Läste i någon annan tråd förmodligen också i ett annat forum, angående UV-känslighet och allmän hållbarhet när det gällde val av lina.
Kanske någon tunn segelbåtslina är mer optimal?
Dipoländarna brukar jag avsluta med ett wirelås. Det brukar räcka.
Vi radioamatörer har ju alltid levt med solfläckarnas vara eller inte.
Men, 10 meter kan ju öppna upp när man minst anar det.
Enda rådet är att lyssna, lyssna och åter..... Speciellt fyrarna.
 
27,555MHz är bättre som indikation när det öppnar. Brukar passa den frekvensen när jag känner för att köra 10m och ändå sitter i schacket.
 
Läste i någon annan tråd förmodligen också i ett annat forum, angående UV-känslighet och allmän hållbarhet när det gällde val av lina.
Prexis! Det var jag som varnade för att använda tvättlinan från ICA (Maxi). Den är bevisat helkass som tvättlina utomhus, och givetvis inte ett dugg bättre att förtöja antenner med!
73 / Göstha
 
Det var dom första linorna efter det man gick ifrån PVC som var kass. De jag provat de senaste åren har varit OK med avseende på UV-resistens, men inte lika smidiga som de gamla PVC-linorna. Jag har en sådan som varit uppspänd mellan två träd ca 13 meter från varandra sedan 1973 och den används fortfarande för att hänga blöta täcken och mattor på.

73, Roland SM0BRF
 
Vi använder mycket persiennlina på jobbet, så jag provade sådan när jag satte upp en trådantenn senast. Linan verkade lite väl tunn, men den är gjord av polyester så den är ganska stark. När jag plockade ner antennen efter 3 år (40 meter lång 1kvmm) så gick det inte att se några spår av slitage på linan.

Beträffande 10 meter så var jag med om en trevlig händelse vid förra solfläcksminimat. Jag rattade över banden en eftermiddag och till min stora förvåning var det full aktivitet på 10 meter. Det var vidöppet västerut. Jag körde stationer från både Nord- och Sydamerika. Efter ungefär tre timmar tog det slut och bandet återgick till att vara tvärdött, vilket ju är normaltillståndet i dessa tider.....
 
Vi använder mycket persiennlina på jobbet, så jag provade sådan när jag satte upp en trådantenn senast. Linan verkade lite väl tunn, men den är gjord av polyester så den är ganska stark. När jag plockade ner antennen efter 3 år (40 meter lång 1kvmm) så gick det inte att se några spår av slitage på linan..

Just! Biltema har en 2-3 mm:s lina med brottgräns på 75 kilo eller nåt ditåt. Funkar utmärkt i flera år hos mig. Använder det som hisslinor i de höga asparna (på kyrkans mark strax brevid tomten:))

/M
 
sporadiskt = saellan intraeffande ?

Min foerra inlaegg till SM7TJC var om det hade hoerts naagot paa bandet!

Angaaende "sporadiskt E' saa innebaer det enligt mitt laxikon "saellan intraeffande".

Jag har naestan dagligen hoert den lilla grekiska 4W-fyren SV4AQR paa 28.1825.
Den har naestan varit mitt "foermiddagspass' naer jag stiger upp och baeddar.
SVAG, men den fanns daer, vanligtvis S1, men ibland starkare.

Tack, sm7CZR foer de fina laenkarna, intressant laesning.

Sporadisk vaagutbredning, jo, foer c:a 14 dar sedan saa kom N Nigeria sakta upp ur
bruset. Tyvaer saa var op. en I, Saa han koerde bara I med rapporter paa 59+,
sjaelv hoerda jag honom "bara 54, saa mig ville han inte hoera. Tyvaerr!
Saa jag laag tydligen i "2:a skippet".

Tach SM7FBJ for tipset om HF-ers QRG 27.555, daer tyx UK bubbla foer fullt idag.

73 de SP5/SM0ETT / Hans
 
Nej jag gör inga hiskeliga knutar, SM0BRF, I mitt inlägg försökte jag berätta att jag sett knutar på antennlinan i hembygda antenner som mycket väl kan vara en spole.
En nybörjare som bygger trådantenner tänker kanske inte på detta.
Om man lägger antelltråden fyra varv genom isolatorn, knuter den med dubbla kärringknutar och sedan ansluter till balunen, kan inträffa fenomen.
En fabriksgjord antenn har aldrig mer än ett varv, en slinga genom isolatorn och ett linlås som gör att tråden inte kan glida. Därmed har man gjort anslutningen draghållfast, billig, och med låg induktans.
Låt oss kalla knutar på antenntråden för onödiga ströinduktanser då....
 
.....Intressant följdfråga är vilka konditioner har ni nere i södra sverige på 15/10 meter?
Hör ni lika mycket på 15/10 som på 80/40?

Tack än en gång för alla era svar & tips!

MVH

Richard - SM2TOS

på 10m och uppåt i frekvens är det skillnad mellan södra SM7 och SM0, det borde vara samma skillnad mellan SM0 och SM2, trögare för kondsen ju högre upp man kommer i landet. De gånger jag kört från SM2 har det varit knäpptyst på 10m under långa perioder.

För Sporadiskt E: DM0ING, DL0IGI, DK0TEN - dessa tre 10m fyrarna hör man oftast i SM0,
sen finns det kanske yterligare 30st 10m fyrar i Europa, dock är det tunt med fyrar rakt österut förbi finland, där hör man oftast FM signaler mellan 28.000 och 28.400 från taxibasstationer. När Es lägger sig för dagen hör man ofta LA och OH fyrarna en stund.

För Aurora: 10m fyrarna LA?TEN och OH?TEN borde du höra, om än svagt, vid normal Au.
 
Back
Top