Hemmabygge trådantenner

Svar till Richard

Det är säkert kondsen som är dåliga! Bara att vänta...
Ska inte ha någon betydelse att din antenn är hemgjord! :)
73!
/ Ingvar

Hejsan.
Vet inte om jag gjort rätt nu som tryckte på citera, men huvudsaken är att Richard får detta från mig.
Håller givetvis med Ingvar om att man mycket väl kan bygga antennen själv.

G5RV lär vara en bra antenn, även om man köper den, beroende på vilken tillverkare den har.
En del är mycket besvikna på den har jag hört oxo.

Enl. ARRL så är den en paradox i stort sett har jag läst, men funkar mkt bra för många ändå.

Antenner är intressanta grejer, teori är mycket bra att ha, men ibland får man prova sig fram ändå.

Har numera själv en hemmabyggd 19.5 + 19.5 tråddipol som jag matar med stege och stämmer av, fungerar mycket bra OM det är någorlunda konds.
Fungerar även att köra DX på faktiskt. Man bör vara "stark i tron" på sitt "snöre" :)

Kört Canada på den och mycket mer med goda signaler från båda håll.

Ha det gôtt. / 73 de Erland SM6KTC
 
Trådantenn

Har man utrymme för trådantenner kan det vara en mycket bra lösning, särskilt om man kan acceptera en antenn som är fast monterad i en riktning.
Skarvar man på Erlands 19,5 meters trådar upp c:a 100+100 meter och vinklar ihop trådarna till 30 grader horisontellt mellan dem får man en V-beam med hög förstärkning på 10 m.
Matad med högohmig stege via matchbox fungerar den på hela kortvågen – med allt sämre riktverkan på lägre frekvenser förstås (ingen riktverkan alls på 80m).

Lite frustrerad blir man ändå över att man hör bra men inte når fram med 100W till de stationer som kör QRO och med en treelementare på 10 m t.ex. de LU-stns som gick in med 56-57 häromveckan.

Här från SM2 hör jag den norska fyren LA4TEN i sydnorge varje morgon.
Även fyrarna i Stockholmstrakten hörs på mornarna och det behövs endast en liten gnutta konds så dånar DL0IGI in även om den och andra fyrar på kontinenten inte ligger i lobens riktning, c:a 235 grader från Umeå.

Tittar man på denna trådantenn med programmet MMANA ligger förstärkningen på osannolika 17Dbi vilket skulle motsvara mer än en handfull 3-el Yagis på 10 m.

Har man alltså utrymme så är en trådantenn ett enkelt och prisvärt alternativ för en fast riktning – två riktningar egentligen, V-beamen fungerar även 180 grader ”bakåt” med samma gain.

Och man kan köra på de övriga banden medan man väntar på att 10 m ska öppna...
 
Back
Top