Hemmabyggen?

SM7TJC

Well-Known Member
Jag kollade lite på SSA:s hemsida och hittade till avdelningen för radioteknik. Sektionsledaren SM0JZT hade gjort en imponerande sida med en mängd artiklar och projekt. Det kunde ju vara en mindre guldgruva för hembyggaren.

Men när jag kollar närmre på artiklarna så hittar jag i stort sett ingenting. Enbart en massa artiklar om hopmontering av byggsatser. Inga tips överhuvudtaget.

Ingen skugga skall falla över SM0JZT som gjort ett imponerande arbete, men jag blir i alla fall fundersam. Är det ingen som experimenterar inom hobbyn längre? Att plocka ihop en byggsats är ju inte speciellt utvecklande.

Däremot har jag ofta använt byggsatser som grund för hemmabyggen. Ofta hittar man majoriteten av de erfoderliga komponenterna i en byggsats, vilken sedan anpassas till de önskade behovet.

Är man bara en underlig kuf när man sitter och klurar över egna konstruktioner och kretslösningar?
 
Trenden idag har gått mot allt mer modulariserade byggsatser. T.ex. så kombinerar man en MCU-byggsats som PIC eller Arduino och andra projekt för att få till önskad funktionalitet. Det är trots allt inte ett självändamål att etsa sina egna kretskort osv. Konsten idag kan vara att få till bra programmeringar eller att integrera utrustningen så att det blir ergonomiskt enkelt att handha. Visst kan man luftkoppla komponenter och hoppas på det bästa, men det kan lika gärna bli mer fel än rätt.

Dessutom har dagens kretsar i regel väldigt bra application notes, som har de flesta komponentval färdiga, eller till och med referensdesigns med BOM (Bill Of Materials) klara. Då blir det ganska svårt att motivera allt för mycket eget meckande.

Jag skulle misstänka att det fortfarande finns en del "black-magic" inom UHF/SHF om man vill vara i utvecklingens framkant. Däremot så tror jag att upp till 70cm så finns det standardlösningar som är tillräckligt bra även för såpass tekniskt avancerade pysselsättningar som EME osv. Till syvendes och sist så blir det mer plånboken eller tiden som avgör hur man löser sina radioproblem.

Som jag ser det, så består mitt experimenterande av att få till en så bra station som möjligt för tillgänglig ekonomi, dvs. pang för pengarna. Ibland betyder det köpe, halvfabrikat eller hembygge/konstruktion.

Ett annat konstaterande är att många lägger väldigt mycket energi på finesser och inte på basic-funktionalitet. Hur många finns det inte som har en eller flera riggar som är hyfsat top of the line och sen kombinerar man dem med antenner som är på sin höjd lite bättre än 50 ohms konstlaster med en tråd i ena ändan. Eller att man bygger/köper jätte-PA för att höras mest, utan att för den skull reflektera över om man hör lika bra som man hörs.

Jag har många projekt på gång, men jag har alltid hållit fokus på det som är viktigast, dvs. bra antenner utifrån mina förutsättningar. Dvs. att man ska höra mer än man hörs. Sen kan man övergå till TX-sidan. Ett annat problem är störningar och storsignalegenskaper i tätbebyggda områden. Dessa måste också lösas innan man börjar titta på finesser.

Sen hade vi det här med tiden. De flesta vill nog ägna hobbyn mer tid, men sen krockar den med XYL och verkligheten. Så man måste nog sätta upp realistiska projektmål för att hinna göra allt. Jag kör 50% planering och 50% tillfälle.

Planen är att jag under två års tid ska få till bra antenner, och där är jag i princip just nu. Sen ska jag ordna med systemintegration, så att jag inte kommer att bränna dyra transistorer i onödan, vare sig för mottagning eller sändning. Jag räknar med att det tar ett år. Och sen kommer vi till diskussionen om slutsteg etc. Så 2012 kommer jag att ha bra mottagning när det året har gått. 2013-2014 kommer slutstegsprojekten att genomföras. Dvs. det tar tid.

Att göra som JZT är ur mitt perspektiv väldigt kostnadseffektivt. Han provar olika småprylar och ibland större som man kan bygga ihop och som många har frågor om. Så det är väldigt bra balans i det hela. QRSS är väldigt intressant, eftersom man med mycket små effekter kan skicka signaler över hela världen. SDR är nästa stora förändring i hobbyn. Jag skulle tippa på att de flesta riggar blir SDR inom loppet av 10 år. Man kommer att fortsätta att spara in på HF-delar och räknar med att SDR och datamoder kommer att förbättra S/N förhållandena tillräckligt mycket för att man ska kunna "försämra" HF-specifikationerna utan att vi kunder märker något.

Ett annat problem är att få tag på delar. Själv söker jag t.ex. med ljus och lykta efter teflonlaminat och lite annat för högre effekter. Leker med CAD-program för att kunna göra egna designs etc. Allt sådant ska vägas mot familjens krav.

Näh, mitt budskap är att om du skapar dig en plan/ambition för dina egna projekt, så kommer du att via t.ex. detta forum kunna hitta likasinnade som är intresserade av samma pryl. Kanske till och med starta en projektgrupp där alla bidrar? Någon kan strömförsörjning, en annan kan HF, en tredje programmering etc.

Plus det viktigaste av allt, starta en blogg i wordpress eller på blogspot. Det är inte svårt och man kan hitta likasinnade. Välj själv, Sverige eller världen.

En sak är säker, tiden då den ensamma uppfinnaren satt på kammaren och lödde ihop transistorer till något sensationellt är nog mer eller mindre överstånden. Välkommen till industrisamhället 3.0 eller kunskapssamhället 1.0, där allt görs i projekt och kunskap återanvänds till nya applikationer.

73 de Kai
 
"Själv söker jag t.ex. med ljus och lykta efter teflonlaminat och lite annat för högre effekter."

Prova med en "maskinförnödenheters firma" dom brukar ha teflon i 0,1 mm till 1 mm tjocklek.
 
RCL skrev en hel del som jag kunde ha skrivit ungefär på samma sätt. På slutet läser jag "En sak är säker, tiden då den ensamma uppfinnaren satt på kammaren och lödde ihop transistorer till något sensationellt är nog mer eller mindre överstånden."
------

Bland de tekniskt duktiga och erfarna egenkonstruerande hembyggande radioamatörerna har jag identifierat två huvudgrupper. En stor grupp som sitter i det fördolda och är fullt upptagna med sina egna byggen. De arbetar intensivt och når enastående resultat. En liten del av alla dessa delar med sig av sina byggprojekt i forum, bloggar och i klubbtidningar.

Den andra gruppen är precis lika duktiga men ser affärer och pengar i allt dom gör. Deras byggprojekt resulterar ofta i just byggsatser och kit av olika slag. I svansen av dessa finns många andra amatörer som bidrar med uppdaterade mjukvaror och nya finesser som kommer alla tillgodo, inte minst de som gör pengar på amatörradiohobbyn.

Mycket av det som skrivs i QTC, och QST m fl tidskrifter för den delen, kan klassas som redaktionell reklam för den senare gruppens prylar precis som de färgglada presentationerna av de senaste riggarna från de stora drakarna. Där bara det positiva framhävs och vare sig nycklingsknäppar eller splatter nämns.

/Bengt
 
Ursäkta om jag var lite otydlig. Med teflonlaminat så menar jag PCB-laminat med teflon och koppar för att göra kretskort.

I stand corrected...

73 de Kai


"Själv söker jag t.ex. med ljus och lykta efter teflonlaminat och lite annat för högre effekter."

Prova med en "maskinförnödenheters firma" dom brukar ha teflon i 0,1 mm till 1 mm tjocklek.
 
de Bengt.

Du har helt rätt. Mycket är mer eller mindre reklam för produkter i dagens tidningar. Jag blir speciellt beklämd när man läser så kallade "antenntester" och försöker bevisa att just den eller den extra lilla antennen är faktiskt lika bra som en full size Yagi eller vad som helst. Ibland räknas bara metall, dvs. man ska ha bästa möjliga antenn efter sina förutsättningar.

Och tjäna pengar, varför inte. Vissa är ju villiga att betala för att få köra och då kan man väl få tjäna pengar om det går. Jag har köpt färdiga kretskort till PA mm. Jag anser inte att det logistiska besväret med att hitta rätt laminat, exponera och etsa var grejen med den tekniska utmaningen. Utan att få till ytmonterade kondensatorer, justera in/ut-impedanser etc. Så då väljer man en medelväg.

Faktum är att jag tror att de flesta lär sig mer av byggsatser än av egenkonstruktion. De flesta byggsatser är trots allt relativt genomtänkta och fungerar bra. Att då för principens skull själv konstruera från noll kan ju till och med vara kontraproduktivt, dvs. man får i slutändan en undermålig produkt som kanske till och med stör andra.

Det skulle vara riktigt intressant att göra riktiga mätningar på prylar, kanske till och med med guider för att hjälpa till med inställningar av prylar etc. Eller varför skulle t.ex. SSA inte kunna stötta med mätlabb i varje distrikt. Jag vet att SM2 är stort, men tänk principen. En form av auktoriserade amatörmätlabb där man kan testa sina hembyggen INNAN man börjar köra i etern.

En sak till Bengt. Idag krävs det ett yrkeslivs kompetens och erfarenhet för att vara en riktigt bra "teknisk" radioamatör. Plus att arbetsgivaren har roliga mätinstrument som man får använda. Vi andra får klara oss med kompromisser som fungerar i vissa fall och inte i andra. Det är lite som med biltrim. Man kommer bara så långt med ett fabrikschip och en större turbo. Sen måste man ta till lite häftigare prylar för att det ska både fungera och vara säkert...

73 de Kai
 
RCL de XYY
Jag läste nog lite slarvigt men då du skrev högre effekter så trodde jag att du skulle bygga ett slutsteg eller liknande och då brukar man göra bra kondensatorer för högspänning själv och då vill man ha bra isolering.

73/
 
RCL DE EQL

Jo du har nog rätt i att det krävs en massa års erfarenhet och tekniskt kunnande för att i någon mån konkurrera med det som idag kan köpas färdigt för en spottstyver. Å andra sidan finns det ju unga nybakade radioamatörer som snabbt kommer igång med ny teknik där det finns färdiga applikationsexempel och evaluation boards att få tag på. Så helt mörkt är det inte.

Men när jag började som tonåring på stenåldern så var kraven inte så stora som idag. Med mycken möda knåpades "enkla" kristallstyrda rörsändare ihop som faktiskt stod sig ganska väl i konkurrensen på banden. Prestandakraven på utrustning har ökat med åren och numera finns knappast någon som nöjer sig med enkla apparater längre, inte ens som sin första-rigg. Den allra billigaste begagnade ICOM/YAESU är ju vida överlägsen de skrothögar vi började med som gröngölingar...

Ang mätlabb så är det ju något varje klubb med självaktning borde ha och erbjuda lokalbefolkningen. Begagnatmarknaden översvämmas av superbilliga högpresterande mätinstrumet och nog finns det väl någon i varje radioklubb som har kunskap att ratta dessa. Frågan är snarare om det finns tillräckligt många "kunder" bland medlemmarna och om intresset för att få sina hembyggen uppmätta är stort nog.

Jag tycker mig se att de radiobyggare som idag intresserar sig för att mixtra ända ner på komponentnivå redan samlat på sig mängder av gamla utrangerade mätinstrument. Stora tunga HP-spekrumanalysatorer som går upp till någon/några GHz kan fås nästan gratis och analoga oscilloskop och signalgeneratorer är i princip osäljbara och åker på återvinningen.

/Bengt
 
Varför jobba med läskig högspänning när man kan koppla
svetsaggregat till transistorer ;)

73 de Kai

RCL de XYY
Jag läste nog lite slarvigt men då du skrev högre effekter så trodde jag att du skulle bygga ett slutsteg eller liknande och då brukar man göra bra kondensatorer för högspänning själv och då vill man ha bra isolering.

73/
 
Jag tar gärna ett par HP nästan gratis, både spektrumanalysatorer och oscilloskop. Hämtar var som helst i Svedala oxo :)

/Kai
 
Back
Top