Hexagon coupler: kapacitiv loop tuner

SA0PEJ

Member
Har fifflat med ’Pattersson match’ och lekt med toa rullar och konservburkar. Nu har jag till slut gjort en prototyp som kan skrivas ut med 3D skrivare, har reducerat bort nästan allt kablage så att förlusterna blir minimala.

Redan när jag skrev ut med PLA filament (baserat på majs) så fick jag bra värden, har en rulle nylon som jag tänkt använda när det blir mer klart, (dyrare) för jag tror den är bättre dielektrikum och bör generera mindre värme.

Efter utskrift lägger jag på koppartejp där det skall ledas ström. Godsets tjocklek är 1 mm och jag räknar med att den klarar 3kV (10-20W).

Responsen är smalare än min nanoVNA upplösning så jag vågar inte uppskatta Q den vägen. Räcker åt mig är helt klart.

Kopplaren är helt reaktiv och ger mycket bra prestanda. VSWR är <1:1.1 stabilt i timtal och så gott som all energi bör gå ut i luften (skall kolla med värmekameran senare). Min 10W FT8 signal hördes i Estland med -12 dB mitt på dagen på 80m. Fler tester skall göras så fort solen går ned :)

Nedan är mer om ”Hexagon kopplaren”:

Det vore kul om fler provar så vi kan jämföra resultat och idéer. Delar gärna ritningar med intresserade.
 
Det är tydligen inget annat än en alternativ vridkondensator.
Spolen platt som jorden......

De
SM4FPD
 
Det är tydligen inget annat än en alternativ vridkondensator.
Spolen platt som jorden......

De
SM4FPD
Det är mer än så: svårt att göra en vridkondensator inuti en annan vridkondensator. Med 3D printer kan det gå, fast svårt att metallisera efteråt.

Så visst är det två kondensatorer som uppfanns 1850 och kopplade enligt ritning från Pattersson 1967, min namne så när som på en bokstav.

Det spännande är förenklingen av kretsen och att den kan helt integreras i loopantennen helt utan kablar. Det går nog bara med 3D skrivare kom jag fram till och skaffade en. Se ’Simplified Pattersson Coupler’ generation 2,3,4,5. Jämför med första som jag lödde och skruvade ihop med mycket vånda.

Det blir fler hela tiden - kan inte sluta….
 
Last edited:
Back
Top