HF Amp

SA7BUJ

Well-Known Member
Jag håller på och ritar ett slutsteg med lågpass filter 80-10m.
Jag har några funderingar:
Ska ut och in på slutsteget ligga i fas eller ur fas för minsta risk för självsvängning, anslutningarna ligger ganska nära varandra iochmed relät.
Transformator T1 är en BN-43-202, och T2 är två ferritrör med kretskort i ändarna och kopparör igenom, sekundären är två varv kopppartråd.
Jag har byggt och testat slutsteget på ett kopparlaminat, och det ger ungefär 20W ut vid 1.5W in och 14MHz. Vid högre frekvenser sjunker effekten.
Anslutningarna för primären har jag gjort genom att löda en tråd direkt på transistorns kylfläns till T2.
Lödplätten mitt på har jag gjort stor för att kunna löda fast lite grövre kablar för matning och rf choken till T2.
Hela jordplanet kommer att fyllas och baksidan är ett helt jordplan.
Det blir lite svårt att se på bilden när det är gjort.

Är det någon som ser några problem med konstruktionen eller något annat?
Kom gärna med synpunkter.

 
jag skulle nog lagt trissorna ner, fått ner T2 lite och flyttat reläet till ovanför T2, korta vägen för output lite..
HF-detektron ser bra ut, men du har väldigt många C utefter linan, är det nån särskild anledning till det?

Finns det plats så är det vackert med en flatstiftssäkring på inkommade B+

Du har väl högsta bandpasset överst i filterstacken?

Är U5 en SMD 7805 regulator? -orkar den hålla två reläer med kylningsbehovet?


Det ser kompakt, genomtänkt och förmodligen fungerande ut, snyggt!!


edit: vad skulle man göra utan Eagle??? :)
 
U5 är en stepup omvandlare (LM3578) från 12 till 24Volt.
Jag hade ganska många 24volt reläer därav detta.
Till vänster om den sitter tre paddar där ska sitta en regulator för bias spänningen, 78L06 med en 1n4148 i serie med jord pinnen för temperatur kompensation.och transistorerna ska ligga ned genom ett hål i kretskortet kommer dom på rätt höjd för att löda gate och source direkt på kortet, drain benet klipper jag av. sedan lödes en tråd direkt från flänsen till T2, därför kan jag inte ha T2 mycket längre ner. Tanken med filterna är att 28MHz filterna är överst sedan i fallande ordning neråt. Om du menar kondensatorerna utefter 12Volten så är det för ev. avkoppling. Själva hf detektorn hittade jag ett schema på nätet, har bara bytt ut transistorn.
Är det något jag kan göra för att förbättra egenskaperna vid högre frekvenser?
 
Last edited:
Är det något jag kan göra för att förbättra egenskaperna vid högre frekvenser?

Tyvärr är det nog inte så mycket att göra, det är transistorerna som utgör begränsningen då deras gain sjunker kraftigt med ökad frekvens på grund av inre kapacitanser,
hade det varit riktiga hf-transistorer så hade du bibehållt tillräcklig gain längre upp i frekvens.

Fördelen med dessa är ju att de kostar näsan gratis och är inte lika oscillationsvilliga som riktiga hf-transistorer.

Du får lugnt räkna med halverad uteffekt från 14MHz till dubbla frekvensen 28MHz :(
 
Jag håller på och ritar ett slutsteg med lågpass filter 80-10m.
Jag har några funderingar:
Ska ut och in på slutsteget ligga i fas eller ur fas för minsta risk för självsvängning, anslutningarna ligger ganska nära varandra iochmed relät.
Transformator T1 är en BN-43-202, och T2 är två ferritrör med kretskort i ändarna och kopparör igenom, sekundären är två varv kopppartråd.
Jag har byggt och testat slutsteget på ett kopparlaminat, och det ger ungefär 20W ut vid 1.5W in och 14MHz. Vid högre frekvenser sjunker effekten.
Anslutningarna för primären har jag gjort genom att löda en tråd direkt på transistorns kylfläns till T2.
Lödplätten mitt på har jag gjort stor för att kunna löda fast lite grövre kablar för matning och rf choken till T2.
Hela jordplanet kommer att fyllas och baksidan är ett helt jordplan.
Det blir lite svårt att se på bilden när det är gjort.

Det ser bra ut i stort sett.

Med IRF510 så finns det inte så mycket förstärkning så att man behöver oroa sig för självsvängningar på höga frekvenser, där koppling mellan in- och utgång via layouten kan bli signifikant. Fasläget mellan in och utgång har därför knappast någon betydelse.

Ett par andra observationer:

Du bör överväga att införa någon form av sekvensnät så att bias till transistorerna kopplas ur i mottagningsläge, så att risken för instabilitet när förstärkaren går med öppna in/utgångar elimineras, tillsammans med att risken för "hot-switching" också försvinner.

Om du sätter en diod över T/R-reläets spole kommer transistorn BC847 att hålla mycket längre.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Det ser bra ut i stort sett.

Med IRF510 så finns det inte så mycket förstärkning så att man behöver oroa sig för självsvängningar på höga frekvenser, där koppling mellan in- och utgång via layouten kan bli signifikant. Fasläget mellan in och utgång har därför knappast någon betydelse.

Ett par andra observationer:

Du bör överväga att införa någon form av sekvensnät så att bias till transistorerna kopplas ur i mottagningsläge, så att risken för instabilitet när förstärkaren går med öppna in/utgångar elimineras, tillsammans med att risken för "hot-switching" också försvinner.

Om du sätter en diod över T/R-reläets spole kommer transistorn BC847 att hålla mycket längre.


73/


Karl-Arne
SM0AOM

Nu när du säger det så var tanken med bias att den skulle vara avstängd vid mottagning men det blev bortglömt, jag får göra en ändring för det.
Angående en skyddsdiod så finns det en sådan i reläet jag tänkt använda.
 
En sak till jag tänkt på, är det en fördel att som jag gjort att vid mottagning låta signalen gå igenom lågpassfiltret.
Alternativet är att sätta lågpassfiltret direkt efter slutsteget.
Jag har sett båda sätten.
Det borde ju ge en del spegelfrekvensdämpning åt ena hållet.
Sen har det ju en dämpning även på rätt frekvens.
 
Går det att åstadkomma ett sådant nät så är transistorerna och reläerna skyddade så långt som det är praktiskt möjligt. Det viktigaste är att bias kopplas till något 10-tal ms efter att antennreläet dragit och studsat färdigt, och kopplas från innan reläet faller.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Då har jag ritat lite, ser nog lite rörigt ut.
Men tanken är att en spänningsregulator 78l05 med en zener och en 1N4148 ger en spänning på ca 10V fram till poten. Transistorn sänker sedan nivån ca 5v och då sjunker bias spänningen 50% vilket borde räcka för att strömmen ska sjunka till 0. Alla värdena får säkert justeras ganska mycket men principen borde fungera.

Nu är det godnatt för idag!

 
Måste få lägga mig i lite...

HF-detektorn behöver ett "R" för att ladda ur C12 annars tar det väldigt lång tid innan reläet faller. Dessutom är det nog olämpligt att lämna basen på T1(edit T3) DC-mässigt öppen.

/Micke
 
Last edited:
Det gör inget.
Jag vill ha synpunkter.
Jag har ändrat deignen samt justerat komponent värdena.
Har kört en simulering av konstruktionen i LT spice så jag bör ligga i närheten av verkligheten.
Lägger ut lite nya bilder inom kort.
 


Här är en bild på signalerna i simuleringen.
Röd är signalen vid anoden på D5.
Grön är bias spänningen vid R7.
Blå är stömmen genom R3 (reläet).



Här är ritningen.
 
Last edited:
Här är en större del av schemat om någon är intresserad.
Anledningen till att drain är jordad på trissorna är för att jag använder inte den anslutningen jag löder en bit tråd direkt på flänsen istället.
Toppen på potentiometrarna är ihopkopplade.
Samma sak att mittutaget på primärsidan på transformatorn är jordad är för att jag använder inte det heller.

 
Last edited:
Japp etsade ett i eftermiddags. Men det blir nog inget lödande i helgen det är ju julfest tider nu.
 
Jag har gjort så på korte för att padden inte ska ligga flytande, på så vis kopplas den till jordplanet.
Trafon består av en egenlindad tvåhålskärna.
 
Nu har jag etsat kortet och börjat att m,ontera lite komponenter.



Provkört tx/rx switchningen, fick korrigera ett kondensatorvärde.
Den övre kurvan är Biasspänningen och den undre är kollektorspänningen till reläet. Dryga 20ms fördröjning bör väl räcka.



och här släpper det. Fördröjningen är för lång ska se om jag kan justera den lite.



Lite mer komponenter. Dags för test.

 
Back
Top