HF antennbygge, vad tänkta på för att minska ev. störningar?

SM7UZY

Well-Known Member
Kommer inom kort börja bygga och sätta upp lite HF antenner här, men funderar på detta med störningar, nya TV-apparater etc. efter att ha läst här. Har inte så många placeringar jag kan göra, och hur än jag vänder och vrider så kommer jag nära grannar. Vi pratar om 10 - 12 meter från antennen till deras hus. Jag kan bara sätta antennen parallellt med husen.

Nu när jag planerar antennerna, vad skall jag tänka på för att minimera riskerna för att störa? Förr hade jag långt till grannar, men så här i stan är det värre.

Kommer mest köra 40, 20 och lite 10m. Max 100 watt (är bredd på att reducera om det blir problem). Hembyggda antenner som t.ex. Fan Dipol med 1:1 air balun är det jag siktar in mig på.


Vad kan jag göra på min sida för att minska eventuella problem?
 
Vi behöver nog lite mer info för att kunna ge råd, hur ser tomten ut, hur ser störnivån ut idag, har du göga fästpunkter?

Det måste kanske inte vara en dipol, kanske en deltaantenn eller en vertikal kanske? en Hustler 4BTV ger dig 10,15,20 och 40m.
 
Nu blev det komplicerat... :)
Deltaantenn kommer jag ha svårt att sätta upp. Men vertikal har inte slagit mig tanken ens. Har inte kört det på HF mer än på CB. Hur bra funkar det egentligen?
Vertikal kan jag lätt få upp på en höjd av 14-15 meter.

Jag har egentligen bara en fästpunkt på garaget som jag kan utnyttja (om man inte vill gräva och sätta maströr etc., men tänkte kolla läget först med ”fösta generation antenn”). Sätta ett maströr på garaget och sen vidare till huset, där jag kan välja fästpunkt. Längd där är mellan 20 - 26 meter beroende på punkt. Antenn kommer komma upp ca 7 - 8 meter, ev. mer.

Idag kör jag bara med en extremt kass antenn, endast lågeffekt. Jag stör ingen, och har väll inga störningar direkt. Men jag kommer bygga en ”fulantenn” (vanlig dipol) som jag kommer testa med på tomten för att få en uppfattning om läget, typ nästa vecka när jag får mer tid. Då kommer jag ha mer svar på det.
 
De flesta störningar en antenn suger upp kommer från det egna huset och vandrar via koaxskärmen ut till antennen.
Fulbalun nära antennen och jordning av koaxen innan den går in i huset hjälper ofta.
Dipoler och vertikaler är känsligare för lokala störningar än varianter av loop-antenner.

Ta du och prova en vertikal samt en horisontell loop så stor och högt som möjligt runt tomten. Formen är inte så viktig.
 
Back
Top