HF choke och länger på matarekabel samt jordkabel

SA6BZH

Well-Known Member
Hej i arbetet med min antenn RV-4RK 10-40m pågår till vilken jag kommer att installera två radialer för respektive band inklusive 40 m. - vilket gör att det skall bli kul att se om antennen även går att köra på detta band.

Men för att resten av installationen skall bli så bra som möjligt kommer jag nu med nya frågor.

Någon sa en gång i tiden att man skall akta sig så att inte mata kabeln kommer i resonans med frekvenser som antennen skall arbeta inom –på banden 10,15 meter är det inga problem för mig då min kommande mata kabel kommer att bli längre an våglängderna men vid ex 20 och 40 meter kan det bli problem om kabeln är just 20 meter –alltså en hel eller en halv våg kabel blir – vad gäller här.

Vidare har jag tänkt att hänga upp en slinga vid antennen av RG58 för att motverka att jag får HF tillbaka – är detta att föredra och hur många varv bör slingan i så fall innehålla.

När jag ändå är i gång – från antennen har jag tänkt att dra en jordlina ned 6 meter och ansluta den till ett jordspett – hur grov bör denna vara?

Ja det var många frågor Kenneth/SA6BZH
 
Last edited:

SM4FPD

Well-Known Member
Vad skall du ha jordspettet till?
Skyddsjordning? då är gulgrön från elcentralen säkrare.
Jord i form av det där svarta vi sår gräs på är en dålig ledare för RF, ett dåligt jordplan.
Skulle föreslå fler jordplanstrådar i stället om du vill att antennen skall gå optimalt.
Koaxialkabelns skärm kan bli ett av dessa jordplan, man talar om "rätta längder" på koaxen etc.
En perfekt Jordplansantenn skall se ut som om du sätter en kvartvågspinne mitt på biltaket och kör VHF. Drar kablen rakt under jordplanet, biltaket, till radion.
Koaxen är förbunden med radions chassi som i sin tur är kopplat till nätagget som i sin tur är kopplat till elnätet. Elnätet blir såeldes ena halvan av antennen.
Inte bra, man bränner sig på radion. Skickar ut RF till grannarnas TV och lyssnar på elnätet med störningar som följd.

Du skriver om en RF-choke, mycket viktigt idag om man skall använda en GP överhvudtaget i dagens samhälle.
Ett bra ställe för RF-chokarna, (det kan behövas många) är matningspunkten för GP:en samt vid en kvartsvåg ut på koaxen för de frekvenser du skall köra.
eller så bostätter du dig under biltaket, dvs under jordplanet.
Att under GP:en gräva ner koaxen kan ta kål på den RF du inte vill skall fortsätta in i elnätet.

Utrustning för att mäta upp rester av RF på matarledninen är bra att ha.

På sjuttiotalet kunde man visa hur en GP med 5 W på 27 MHz störde mer i grannskapets hemelektronik än en halvågsdipol med 500 W på 28,5 MHz amatörradio.
Idag är det värre och även en fråga om mottagarens störningar.

Vad jag försöker säga: använd inte elnätet som halva antennen.


de
SM4FPD (leg. GP-hatare.....)
 

SM5XUN

░░░░░░░
På sjuttiotalet kunde man visa hur en GP med 5 W på 27 MHz störde mer i grannskapets hemelektronik än en halvågsdipol med 500 W på 28,5 MHz amatörradio.

Fast det där får nog mer tillskrivas den spektrala orenheten hos en simpelt lågpassfiltrerad 27MHz radio, knappast jordplansantennen som sådan.

GP-antenner har absolut sin förtjänst, likväl som dipolantennen eller 1/2-vågspinnen har i andra applikationer.

de
SM6XUN (leg. antennnörd.....)
 

SM3BDZ

Well-Known Member
Håller med. En dålig installation är alltid en dålig installation, helt oberoende av antenntyp. Om matarledningen tillåts vara en del av jordplanet i en GP, har man en synnerligen dålig installation!

SM3BDZ (Legitimerad)
 

SA6BZH

Well-Known Member
Hoppla - jag ställde frågan ang. mata ledning, Hf och ev jordning av antenn men fick svar GP antenn eller inte. Jag har själv ingen uppfattning ang GP antenn - men körde med en under många år på 27MHZ och hade aldrig problem med den.
 

SM5XUN

░░░░░░░
quick and dirty:

Ta RG-58 och en vattenfylld 1,5l PET-flaska, tätlinda så många varv du orkar, dra över en hel rulle eltejp, häll ut vattnet och släng korken.

Tänk på att linda så du får korken neråt.
 

SM4FPD

Well-Known Member
Du frågade om radialer, och det tolkade jag som jordplanstrådar till din antenn, som då borde vara en GP Kenneth.

SM6XUN, nej jag tror faktiskt att 27 MHz stationerna hade bättre undertryckning av övertone än amatörradio på den tiden. 27 MHz stationerna var, och är ju typgodkända av Televerket. Amatörradio på den tiden var inte särkskilt rena. Och väldigt få använde LP-filter. De var ju dyra....
Dessutom löstes problemet med GP antennen hos 27 MHz stationerna med just en strömbalun.
Med 28 MHz GP var problem samma som för 27 MHz komradiottionen. dvs RF i hela jordsystemet, elenätet ledningsbundet ända in till grannens TV eller elorgel.

Jo jag kan hålla med om att en GP faktiskt kan fungera, jag nämnde biltaket.
Jag minns oxo en artikel i någon Amerikanst amatörradiotidning där man testade GP-antenner. Man byggde ett jordplan en dryg meter över marken. Med trådar och kycklingnät, på en träställning. Sändare och mätutsrustning placerades mitt under detta jordplan. Dvs en HF antenn lik en kvartsvågspinne på biltaket, men uppskalat.

de
FPD
 

SA6BNV

Well-Known Member
Ta RG-58 och en vattenfylld 1,5l PET-flaska, tätlinda så många varv du orkar, dra över en hel rulle eltejp, häll ut vattnet och släng korken.

Jag hade behov (eller rättare sagt - förebyggande syfte) av en RF choke vid sommarstugan där jag gjort en vertikal av min flaggstång. Jag lindade ett antal varv (18 tror jag) RG58 runt ett 110 mm avloppsrör och placerade den vid foten av flaggstången (se bild). Det funkar bra.
// Åke
 

Attachments

  • photo.jpg
    photo.jpg
    70.4 KB · Views: 264

SA6BZH

Well-Known Member
Jag hade behov (eller rättare sagt - förebyggande syfte) av en RF choke vid sommarstugan där jag gjort en vertikal av min flaggstång. Jag lindade ett antal varv (18 tror jag) RG58 runt ett 110 mm avloppsrör och placerade den vid foten av flaggstången (se bild). Det funkar bra.
// Åke

Ser bra ut alltså du placerade inte den direkt uppe vid antennen.

tack kenneth/SA6BZH
 

SA6BNV

Well-Known Member
Ser bra ut alltså du placerade inte den direkt uppe vid antennen.

tack kenneth/SA6BZH

Jodå, antennen börjar vid foten av flaggstången.
Bara en tråd (den vita) som går ca 7,4 m (1/4-våg för 30m) rakt upp längs flaggstången samt ett antal jordplansradialer i marken (12 st). Sen har jag även en inkopplingsbar förlängningsspole så att jag även kan köra 40m.

// Åke
 

Attachments

  • photo.jpg
    photo.jpg
    64.1 KB · Views: 195
  • Screen Shot 2012-07-09 at 11.08.53.png
    Screen Shot 2012-07-09 at 11.08.53.png
    44 KB · Views: 226
Last edited:

SA6BZH

Well-Known Member
Jodå, antennen börjar vid foten av flaggstången.
Bara en tråd (den vita) som går ca 7,4 m (1/4-våg för 30m) rakt upp längs flaggstången samt ett antal jordplansradialer i marken (12 st). Sen har jag även en inkopplingsbar förlängningsspole så att jag även kan köra 40m.

// Åke

Ser riktigt bra ut. Tack för informationen.

73/kenneth
 

Malcolm

Well-Known Member
Åke! SA6BNV
Jag funderar över om det inte räcker med en bra jordelektrod - när matningen är så nära marken. Då kan man kanske slopa motvikterna. Kanske värt att pröva? Vertikalen är en bra antenn.
 

SA5A

Well-Known Member
Nej, det räcker inte med en jordelektrod. Det behövs en så förlustfri som möjligt väg för returströmmen. Strunta i det där med jordspett!

Om antennens matningspunkt är 6 meter upp är ett bra val att ha radialer/jordplanstrådar för de olika banden på samma höjd. 2 radialer per band är ok, men kanske 4 per band om du har möjlighet.

(Om vertikalen har matningspunkten i marknivå ska man göra som Åke föreslår. Då behövs fler radialer (10-20 st), på marken eller strax under markytan.)

Oavsett vilket så kan det vara lämpligt att ha en "choke balun" som hindrar ström på koaxens utsida. Det kan, som FPD påpekar, behövas flera sådana på lämpliga ställen på koaxen. Men man behöver inte krångla till det innan man vet om det behövs. I någon annan tråd, för inte så länge sedan, fanns en länk till förslag på lämpliga choke baluner och antal varv för olika band. Jag ska se om jag hittar den.

Matningsimpedansen på en sådan där vertikal är ganska nära 50 ohm, så längden på koaxen spelar ingen större roll (om du också hindrat ström på utsidan av koaxen med choke baluner).

En matarkabel som är längre än våglängden kan också "komma i resonans", så det var nog lite felinfo kring det där.

Sture
 
Last edited:

SM3BDZ

Well-Known Member
Det talas om mantelströmsfilter. 20uH drosseln i schemat har väl ingen funktion som ett sådant? Det har inte Åke direkt påstått heller, bara att han hade behov för en RF-choke...

Drosseln här har till uppgift att DC-jorda antennen och kunde nog få vara lite större än 20 uH.

Att matningen av en vertikal är nära marken betyder inte att man kan klara sig med färre, eller inga radialer. Snarare precis tvärt om, då jordförlusterna i detta fall ökar! Marken är en dålig återledare med hög resistans och då ökar risken att koaxens skärm får agera återledare (motvikt).

73/Lasse
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    16 KB · Views: 638
Last edited:

SA6BNV

Well-Known Member
Det talas om mantelströmsfilter. 20uH drosseln i schemat har väl ingen funktion som ett sådant? Det har inte Åke direkt påstått heller, bara att han hade behov för en RF-choke...

Drosseln här har till uppgift att DC-jorda antennen och kunde nog få vara lite större än 20 uH.

Precis. 20 uH-drosseln är till för att eliminera ev. statisk elektricitet. RF-choken syns inte i schemat utan består enbart av att jag lindat 18 varv av RG58:an runt ett 110 mm plaströr.

// Åke
 

ejla

Well-Known Member
Det mest "amatörmässigt" fel är just att man tänker inte på matarledningens (koaxial) längd! Om man försöker mata en antenn med kvatsvågs stub så det går inte så bra... Dvs. koaxial som är lång som en elektrisk kvatsvåg, t.ex ca. 13 - 14 meter på 80m band funkar dåligt.
Det mest ideal är en elektrisk halvåg, då syns den verkliga antennimpedansen i kabelns ända. Blir kabeln för kort så tar man tillräckligt många halvågs multiplar.
 

SA6BZH

Well-Known Member
Tack Johan och Åke. Nu börja det bi riktigt intressant det här med RF choke och antenner

Kenneth
 

SA6BZH

Well-Known Member
Nej, det räcker inte med en jordelektrod. Det behövs en så förlustfri som möjligt väg för returströmmen. Strunta i det där med jordspett!

Om antennens matningspunkt är 6 meter upp är ett bra val att ha radialer/jordplanstrådar för de olika banden på samma höjd. 2 radialer per band är ok, men kanske 4 per band om du har möjlighet.

(Om vertikalen har matningspunkten i marknivå ska man göra som Åke föreslår. Då behövs fler radialer (10-20 st), på marken eller strax under markytan.)

Oavsett vilket så kan det vara lämpligt att ha en "choke balun" som hindrar ström på koaxens utsida. Det kan, som FPD påpekar, behövas flera sådana på lämpliga ställen på koaxen. Men man behöver inte krångla till det innan man vet om det behövs. I någon annan tråd, för inte så länge sedan, fanns en länk till förslag på lämpliga choke baluner och antal varv för olika band. Jag ska se om jag hittar den.

Matningsimpedansen på en sådan där vertikal är ganska nära 50 ohm, så längden på koaxen spelar ingen större roll (om du också hindrat ström på utsidan av koaxen med choke baluner).

En matarkabel som är längre än våglängden kan också "komma i resonans", så det var nog lite felinfo kring det där.

Sture

Håller med dig - jag kommer att strunta i det här med jordspett

Kenneth
 

SA6BZH

Well-Known Member
Det mest "amatörmässigt" fel är just att man tänker inte på matarledningens (koaxial) längd! Om man försöker mata en antenn med kvatsvågs stub så det går inte så bra... Dvs. koaxial som är lång som en elektrisk kvatsvåg, t.ex ca. 13 - 14 meter på 80m band funkar dåligt.
Det mest ideal är en elektrisk halvåg, då syns den verkliga antennimpedansen i kabelns ända. Blir kabeln för kort så tar man tillräckligt många halvågs multiplar.


Har du mer av detta - det är samma information jag fick en gång att man bör vara uppmärksam på matarledningens längd och frekvens som antennen skall arbetar

Kenneth
 
Top