HF drossel för Bias Tee

SM6FPG

Fritidskonsulent
Var hittar jag lämpliga hf drosslar som klarar ca 1 A för Bias Tee för kortvåg?
Vilket värde bör den ha?
 
Last edited:
Ta en titt på GM3SEK's Amateur Radio Technical Notebook - 'In Practice' homepage och scrolla ned till "April 2009"
En artikel i RadCom av GM3SEK beskriver just den funktion du behöver.

Man brukar sikta på en belopp på impedansen som är minst 10 ggr högre än ledningens impedans,
alltså 500 ohm. Detta motsvarar en induktans på minst 50 uH vid 3,5 MHz. GM3SEK har använt 100 eller 220 uH.

De använda drosslarna, från Siemens, har en egen sida; EPCOS|B82111EC26|INDUCTOR, AXIAL, 220UH | Farnell United Kingdom

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack KA!

Superinfo som vanligt!

Vill minnas att jag provat att beställa via Farnell tidigare men det har stupat på frakten oftast.
De på denna sidan borde väl fungera lika bra Power Inductors ?

Firman är kanon bra att handla hos snabbt och med mycket rimliga frakter!
 
Du ska nog akta dig för denna typ av drosslar, i synnerhet vid höga effekter.

De kan ha resonansfenomen i HF-området och då brinner de antingen upp
eller HF:en smiter i väg via kraftmatningen. De Siemens-drosslar som GM3SEK använde
är testade för att undvika sådant.

Ska scanna originalartikeln i RadCom så får du se själv.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ta en titt på GM3SEK's Amateur Radio Technical Notebook - 'In Practice' homepage och scrolla ned till "April 2009"
En artikel i RadCom av GM3SEK beskriver just den funktion du behöver.

Man brukar sikta på en belopp på impedansen som är minst 10 ggr högre än ledningens impedans,
alltså 500 ohm. Detta motsvarar en induktans på minst 50 uH vid 3,5 MHz. GM3SEK har använt 100 eller 220 uH.

De använda drosslarna, från Siemens, har en egen sida; EPCOS|B82111EC26|INDUCTOR, AXIAL, 220UH | Farnell United Kingdom

73/

Karl-Arne
SM0AOM

såna Siemens drosslar a´ 100uh 1A använder jag, har några beg. kvar i surpluslådan.
 
Back
Top