HF i min Yaesu VHF/UHF.. VAD GÖRA ??

sluggo

Well-Known Member
Hejsan.
Har ytterligare ett problem med min Yaesu FT-4700RH.
Tydligen kommer det in HF i stationen när jag försöker köra högeffekt ca 35W

Displayen slocknar och stationen låser sig i sändningsläge, drar ca 7A tills jag stänger av den.
Lågeffekten funkar bra numera.

Har försökt stoppa ev. HF genom 2st.toroider på 13.8 V matningen så nära radion som möjligt. Den är ordentligt jordad enl."stjärnkoppling" (alla enheter till en punkt)

Har även kopplat av inne i stationen på 13.8V matningen, där den är lödd i kretskortet, både + och - med ca 100nF vardera till shassit på stationen.

Först nu började den fungera riktigt bra på lågeffekt.

Strumpen på antennkabeln är hel ända in i stationen (visserligen endast kollat med "pip" med universalinstr. vilket kanske inte räcker?)

Funderar nu på att dra RG-213 strumpan över båda 13.8V kablarna och jorda i ena ändan, kanske det hjälper,men tvivlar.

Kanske det kom i genom micken...nej, drog ur den och slöt stiften i fronten för PTT.

Frågan är om någon har bra erfarenheter var eländet kan komma in?

Har aldrig haft problem med mitt nätagg, tänkte på om det kan spöka?

Tacksam för alla svar.
73 de Erland SM6KTC
 
Det allra första du måste göra är att sända på en konstlast. Kvarstår problemet är det fel på radio eller strömförsörjning. En konstlast kanske idag inte finns i varje radioamtörs verktygslåda, men löd på en koaxbit på en 230 Volt och 100 Watt lampa. den strålar inte, mer än lite ljus.
Kvarstår problemet kan du med osc kolla om spänningen efter DC jacken, dvs inne i radion, håller sig stabil, det kan räcka med en kort transient, eller ett kort spänningsfall.
En del radio kan självsvänga och dra väldigt mycekt ström i vissa fall, och det kanske inte PS klarar.
Sen gäller ju att prova om felet finns på alla frekvenser.
Är det problem på VHF eller UHF duger inte lampan som konstlast. Då blir det att komplettera verktygslådan.
Att bygga om riggens DC ingång och med det avkopplingsystemet, nej det tror jag inte på. detta är mer avancerat än att bygga hela radion.

Är proplement beroende av antenn och frekvens, ja då har du en dålig antenn, den skall stråla ut där den sitter och inte använda radions chassie som del i antennen.
 
Hej Nätagget är ok

Har du provat med ett annat nätaggregat? Kanske klarar det inte belastningen? :confused:
/Ingvar

Hej Ingvar.
Nätagget klarar ca 40A så det är inte det felet.
73 och tack så länge. får se hur det går.
Erland
 
Hejsan SVAR.

Det allra första du måste göra är att sända på en konstlast. Kvarstår problemet är det fel på radio eller strömförsörjning. En konstlast kanske idag inte finns i varje radioamtörs verktygslåda, men löd på en koaxbit på en 230 Volt och 100 Watt lampa. den strålar inte, mer än lite ljus.
Kvarstår problemet kan du med osc kolla om spänningen efter DC jacken, dvs inne i radion, håller sig stabil, det kan räcka med en kort transient, eller ett kort spänningsfall.
En del radio kan självsvänga och dra väldigt mycekt ström i vissa fall, och det kanske inte PS klarar.
Sen gäller ju att prova om felet finns på alla frekvenser.
Är det problem på VHF eller UHF duger inte lampan som konstlast. Då blir det att komplettera verktygslådan.
Att bygga om riggens DC ingång och med det avkopplingsystemet, nej det tror jag inte på. detta är mer avancerat än att bygga hela radion.

Är proplement beroende av antenn och frekvens, ja då har du en dålig antenn, den skall stråla ut där den sitter och inte använda radions chassie som del i antennen.

Hejsan.
Tack för svar.
Glömde att skriva att jag testat med konstlast. (0-250MHZ på 50ohm) Klarar kontinuerligt 300W. Samma fel tyvärr kvarstod.
Bygga om den är som du skriver lite för bökigt för mig i alla fall.

Denna "pyts" har enbart 70cm och 2m, samma fenomen på båda frekvenserna.

Då har vi antennen, där jag kan byta den jag har mot en ECO stackad 5/8 som är avstämd.

Har nu en nyinköpt disconeantenn från Alfacom i Gråbo som skall fungera från 40Mhz och upp till 1300Mhz.

Testade den innan jag satte upp den med min MFJ-269, resultatet av testet blev ett ståendevågsförhållande på 1.2 -1 på 70cm och 2m, däremot mycket usla på alla övriga frekvenser. (fabrikat Midland)

Får nog utgå från att radion inte är i prima skick...köpte den i Vårgårda på amatörradioloppis nyligen prutat o klart 500:- inkl. 2st. originalmickar.

Funkar ok på lågeffekten, så det får jag vara nöjd med antar jag.

Ville ta upp detta som en lite "kurs" i hur man gör, mycket intressant tycker jag och kanske för flera.
Jag vet att du är mkt duktig på detta Roy, kan inte du detta så är det över över överkurs för mig.:)
73 till dig.
Erland SM6KTC
 
Tror jag hittat felet !!

Hejsan.
Tack för svar.
Glömde att skriva att jag testat med konstlast. (0-250MHZ på 50ohm) Klarar kontinuerligt 300W. Samma fel tyvärr kvarstod.
Bygga om den är som du skriver lite för bökigt för mig i alla fall.

Denna "pyts" har enbart 70cm och 2m, samma fenomen på båda frekvenserna.

Då har vi antennen, där jag kan byta den jag har mot en ECO stackad 5/8 som är avstämd.

Har nu en nyinköpt disconeantenn från Alfacom i Gråbo som skall fungera från 40Mhz och upp till 1300Mhz.

Testade den innan jag satte upp den med min MFJ-269, resultatet av testet blev ett ståendevågsförhållande på 1.2 -1 på 70cm och 2m, däremot mycket usla på alla övriga frekvenser. (fabrikat Midland)

Får nog utgå från att radion inte är i prima skick...köpte den i Vårgårda på amatörradioloppis nyligen prutat o klart 500:- inkl. 2st. originalmickar.

Funkar ok på lågeffekten, så det får jag vara nöjd med antar jag.

Ville ta upp detta som en lite "kurs" i hur man gör, mycket intressant tycker jag och kanske för flera.
Jag vet att du är mkt duktig på detta Roy, kan inte du detta så är det över över överkurs för mig.:)
73 till dig.
Erland SM6KTC


Jo jag grejade lite med de två andra nätaggen jag har och det blev samma problem.
När jag handskades med mina banankontakter så hoppade den ena ur (många vet hur det är) :)
Den har förmodligen suttit i kontakten mycket knapphändigt (+) och jag gjorde ju återigen anslutningen.
NU !!! Funkade det att köra på högeffekt!! Klart det gjorde det om det var så stora förluster i en dålig DC anslutning.
73 alla och maila mig gärna torox33@yahoo.se
SM6KTC
 
Strömuttag

Det var ju roligt Erland!
Jag kände igen liknande problem från mina experiment med otillräcklig ström...:)
Lycka till nu med högeffekt!

/Ingvar
 
Kommentar till Ingvar.

Det var ju roligt Erland!
Jag kände igen liknande problem från mina experiment med otillräcklig ström...:)
Lycka till nu med högeffekt!

/Ingvar

Trevligt att du hoppade in Ingvar, du skrev ju om mitt nätagg klarade effekten och jag skrev: givetvis,eftersom mitt nätagg klarar 40A om det behövs,,,men...om det ändå inte gav tillräckligt med ström som i mitt läge, så blir det ju som ett agg som inte klarar den ström som behövs för att ge min uteffekt, på grund av dålig anslutning. i agget.
Ha det gott Ingvar och andra.
73 de Erland SM6KTC
 
Liknande problem

Hej igen Erland!
Kan berätta att då jag servade radio/TV på den svart-vita tiden kom jag till ett ställe där en gammal Siemens-TV vägrade funka. Det fanns 220 Volt i vägguttaget och strömbrytaren och säkringar i apparaten var hela. Då upptäckte jag att när man startade TV:n så slocknade taklampan i hallen! Slog ifrån TV:n - hallampan tändes! Efter kontroll av propparna konstaterade jag att en propp var lite dåligt tillskruvad. (Brandrisk)! :eek: Efter att skruvat till proppen funkade både TV:n och lampan i hallen!

Liknande problem kan uppstå i bilar då jordflätan från batteriet inte har riktig kontakt med bilens chassi. Då startmotorn drar en himla massa Amp kan man bli lurad att tro att batteriet är slut när inte bilen vill starta. Detta var visserligen off topic men ändå...
/Ingvar
 
Last edited:
Hej igen Erland!
Kan berätta att då jag servade radio/TV på den svart-vita tiden kom jag till ett ställe där en gammal Siemens-TV vägrade funka. Det fanns 220 Volt i vägguttaget och strömbrytaren och säkringar i apparaten var hela. Då upptäckte jag att när man startade TV:n så slocknade taklampan i hallen! Slog ifrån TV:n - hallampan tändes! Efter kontroll av propparna konstaterade jag att en propp var lite dåligt tillskruvad. (Brandrisk)! :eek: Efter att skruvat till proppen funkade både TV:n och lampan i hallen!

Liknande problem kan uppstå i bilar då jordflätan från batteriet inte har riktig kontakt med bilens chassi. Då startmotorn drar en himla massa Amp kan man bli lurad att tro att batteriet är slut när inte bilen vill starta. Detta var visserligen off topic men ändå...
/Ingvar

Tjena igen Ingvar.
Ja det är otroligt vad det gör mycket att det är tillräckligt anslutet:)
Ha de gott
73 de Erland
 
Back
Top