sluggo
Well-Known Member
Hejsan.
Har ytterligare ett problem med min Yaesu FT-4700RH.
Tydligen kommer det in HF i stationen när jag försöker köra högeffekt ca 35W
Displayen slocknar och stationen låser sig i sändningsläge, drar ca 7A tills jag stänger av den.
Lågeffekten funkar bra numera.
Har försökt stoppa ev. HF genom 2st.toroider på 13.8 V matningen så nära radion som möjligt. Den är ordentligt jordad enl."stjärnkoppling" (alla enheter till en punkt)
Har även kopplat av inne i stationen på 13.8V matningen, där den är lödd i kretskortet, både + och - med ca 100nF vardera till shassit på stationen.
Först nu började den fungera riktigt bra på lågeffekt.
Strumpen på antennkabeln är hel ända in i stationen (visserligen endast kollat med "pip" med universalinstr. vilket kanske inte räcker?)
Funderar nu på att dra RG-213 strumpan över båda 13.8V kablarna och jorda i ena ändan, kanske det hjälper,men tvivlar.
Kanske det kom i genom micken...nej, drog ur den och slöt stiften i fronten för PTT.
Frågan är om någon har bra erfarenheter var eländet kan komma in?
Har aldrig haft problem med mitt nätagg, tänkte på om det kan spöka?
Tacksam för alla svar.
73 de Erland SM6KTC
Har ytterligare ett problem med min Yaesu FT-4700RH.
Tydligen kommer det in HF i stationen när jag försöker köra högeffekt ca 35W
Displayen slocknar och stationen låser sig i sändningsläge, drar ca 7A tills jag stänger av den.
Lågeffekten funkar bra numera.
Har försökt stoppa ev. HF genom 2st.toroider på 13.8 V matningen så nära radion som möjligt. Den är ordentligt jordad enl."stjärnkoppling" (alla enheter till en punkt)
Har även kopplat av inne i stationen på 13.8V matningen, där den är lödd i kretskortet, både + och - med ca 100nF vardera till shassit på stationen.
Först nu började den fungera riktigt bra på lågeffekt.
Strumpen på antennkabeln är hel ända in i stationen (visserligen endast kollat med "pip" med universalinstr. vilket kanske inte räcker?)
Funderar nu på att dra RG-213 strumpan över båda 13.8V kablarna och jorda i ena ändan, kanske det hjälper,men tvivlar.
Kanske det kom i genom micken...nej, drog ur den och slöt stiften i fronten för PTT.
Frågan är om någon har bra erfarenheter var eländet kan komma in?
Har aldrig haft problem med mitt nätagg, tänkte på om det kan spöka?
Tacksam för alla svar.
73 de Erland SM6KTC