HF mobil

SM4XIO

Active Member
Hej alla vänner,
till sommaren har jag planerat en bilsemester på kontinenten.
För att kunna vara QRV på HF, skall jag införskaffar en IC-706. Så långt är allting klart. Men nu börjar mitt bekymmer. Vilken antenn????????????
Bilen som jag skall använda är en Pick-Up med dubbelhytt och stor båge bakom hytten. Flaket är täckt med en aluminiumlucka. Så det finns en hel del möjligheter att installera en antenn av alla slag.
Jag har ingen erfarenhet av mobil (portabel) HF. Väntar på era förslag och erfarenheter i ämnet.
Vy 73 de Axel, SM4XIO
 
Hejsan Axel!
Är lite osäker på om du ska ha antennerna i mobilt eller portabelt syfte eller kanske båda.
Är själv på jakt efter nått i mobil antennväg och har hittat ganska bra antenner på Svebry i Skövde.
De kommer i en sats för 10-15-20-40-80 och en tilläggssats för 12-17-30.
Man måste alltså byta antenn för varje band men det har samma fäste.
Tyvärr för min del är det ett fäste som måste skruvas fast aller monteras på drag, jag vill ha magnetfot som ännu inte finns för denna antenn.
Har du dock den möjligheten så rekomenderar jag denna antenn då monobandare alltid är bättre än multibandsantenner.
Är det så att du även ska köra portabelt så kan ju en IMAX eller A-99 vara en kanonantenn för 10 och 15m där den går jättebra.
Ramen bakom dubbelhytten är ju utmärkt att fästa maströr i och en vertikal kan du nog få upp.
Får man fråga var du ska åka, har själv varit portabel i flera länder i Europa och en del har jag hittat fina QTHn i som gått bra pga bra höjd, tyst läge, lite nyfiket folk. Allra häftigaste stället att köra radio ifrån har jag hittat i Kroatsien - ska du till Kroatsien så skriv gärna några rader så ska du få ett tips om ett dunderportabelQTH.

73 Magnus
 
Axel, SM4XIO

Vilka band vill du köra ? DX eller 80, 160m ?
Detta av stor betydelse för antenntyp & storlek.
 
Tack för svaren,
Magnus, jag hadde tänkt mig att stannar i mellaneuropa ( Tyskland och angrensande länder ) den här gången. Men hör gärna av dig med tipps på andra länder för framtider expeditioner.
Svanberga, 80m är väl det band som kanske är lämpligast? Men även 40m och 20m hägrar. Helt beroende vilka antennarangemang det krävs. DX tillhör mera framtiders planer.
73 Axel
 
Inte för att jag har rätt erfarenhet just nu men jag satt och lyssnade på en engelsman på 20m som var /m. Han körde uteslutande /m med just en ic-706mkIIG med en screwdriver antenn trots solfläckar och aurora så blev det bra QSOn. Han berättade att han haft mycket bra resultat med just screwdriver antennen samt sin outback antenn. Detta var monterat på en 4X4 pickup.

73 Robban SM7YGZ
 
Jag körde mycket mobilt förra vintern, testade då mkt förkortade antenner för 10-80m.
Det var separata glasfiberspröt för varje band med en längd av mellan 1.6 till 1.8 meter.
På 80m var det lite väl förkortat för att funka riktigt bra (även om bandbreddden var skaplig).
Där måste en längre antenn rekommenderas, dom andra banden gick dock mycket bra att
köra med så pass förkortade antenner. Det jag hade mest problem med var att avstöra bilen helt.
I övrigt var spröten billiga, drygt tusenlappen för 5 spröt inkl. fällbart antennfäste.
 
Tack för svaren, nu handlar det för mig att bestämmer sig för Svebry's fembandare eller någon
screwdriver antenn.
Härmed avslutar jag tråden.
 
Hej på er!

Kan inte låta bli att kommentera bandbredden på mobilantennen GJK har för 80m. "Skaplig bandbredd" tyder på att antennen har förluster. Strålningen från en så kort antenn är lågohmig med stor kapacitiv reaktans. Är förlusterna låga blir den smalbandig! Ju bättre antenn, desto smalare, ialla fall om storlek och placering är densamma...

Hälsningar, Jan
 
Jan !
Intressant, kommer just nu inte ihåg exakt bandbredden med typ 1:2 i swr, men var ligger "förlusterna" som ger denna bandbredd, stålande matarledn. etc ?
Vidareutveckla gärna, ev kan jag montera radio & antenn och mäta upp den...
 
Viktigt: Du måste se till att IC706:an är ordentligt chassiejordad. Förslagsvis delar Du på stationen och placerar radioenheten så långt bak i bilen som möjligt. Anslut sedan en jordfläta från radioenheten till chassiet så kort som möjligt. Risken är annars att HF cirkulerar mellan en fram-i-kupén-installerad radio och antennen genom bilchassiet och stör diverse styrelektronik.
 
Ulf/GXV pekar på något viktigt.
Kringflytande HF på kablage och som jordströmmar i chassit kan ställa till en hel
del problem i moderna "datoriserade" bilar.
Att dela stationen, och då även linda delningskablaget några varv genom en stor ferrit-toroid,
kan göra underverk när det gäller störningar.

Beträffande förlusterna i mobilantenner så bestäms de av summan av
flera resistiva komponenter;

HF-resistansen i förlängningsspolen,
HF-resistansen i bilplåten,
HF-resistansen i den del av markytan som finns inom antennens närfält.

Om man till detta adderar antennens strålningsresistans (som för en antenn som är 2 m lång på 3,5 MHz är c:a 0,3 ohm) får man resistansen i hela kretsen.

För att skapa resonans i denna krets behöver man en förlängningsspole, vars induktiva reaktans
ska vara lika stor som den kapacitiva reaktansen hos antennsprötet. Man räknar med
10 pF/m för "normalgrova" spröt, så spolen behöver vara c:a 100 uH för att ge resonans på 3,5 MHz

En spole med 100 uH induktans med högt Q blir ganska stor, så vanligen görs denna som en
kompromiss med Q i häraden 80 - 100. Skulle det inte finnas några andra förluster än spolförlusterna i kretsen blir antennbandbredden helt bestämd av Q, så om Q vore 100
skulle bandbredden ligga runt 35 kHz vid SWR 3:1 punkterna. Nu finns det emellertid en hel del andra förluster
som sänker Q i antennkretsen så att bandbredden ökar ungefär proportionellt mot förlusterna.

Alltså är en mobilantenn med, säg, 100 kHz bandbredd mellan 3:1 punkterna en ganska usel strålare,
eftersom man då har ett Q på runt 30 i hela kretsen. Detta medför en total förlustresistans på c:a 2200/30 = 73 ohm. Jämför man det med de 0,3 ohm som strålningsresistansen utgör så finner
man att grovt räknat 0,3/73 = 0,4 % av den inmatade HF-effekten blir radiovågor, resten blir värme.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
SM4HFI said:
Hej på er!

Kan inte låta bli att kommentera bandbredden på mobilantennen GJK har för 80m. "Skaplig bandbredd" tyder på att antennen har förluster. Strålningen från en så kort antenn är lågohmig med stor kapacitiv reaktans. Är förlusterna låga blir den smalbandig! Ju bättre antenn, desto smalare, ialla fall om storlek och placering är densamma...

Hälsningar, Jan
Verkar som Jannes svar verkar utebli ...
 
Back
Top