HF-mobilantenn

SM0IKR

Well-Known Member
Ny bil ger nya antennuppsättarfrågor.
Har läst någonstans att det INTE är bra att ha antennen på bakre kofångaren för
att bilen skärmar samt att "jordplanet" blir så osymetriskt.
Finns det någon som vet.
Jag vill ha en "screwdriver" sittande på ett fäste som sticker ut under kofångaren.
Bilen är av modern tvålkoppsform. Inte kombi.
73 Göran
 
Hej Göran !
Jag har kört en del HF mobilt, och visst ger ger en placering på kofångaren en viss riktverkan. De få Db som det handlar om är i princip försumbara i förhållande till konditionerna på banden och dess variationer. Vad själv jag inte tänkte på när jag började köra HF mobilt var den låga strålningsvinkeln man kan få på t.ex. 80m med en förkortad vertikal antenn. Kommer ihåg ett tillfälle när jag fick 55 på ett avstånd av 20 mil, samt 9+5 i norra Norge ca 80-100 mil bort.
 
Den vanligaste placeingen av HF-antenner är ju längst bak på bilen. Jag förmodar att detta, utöver rent praktiska/estetiska skäl, beror på att man tjänar på att ha antennen så långt som möjligt från motorn. Motorn har ju en välkänd förmåga att agera störsändare.
 
Jag gissar att en placering av antennsprötet för HF i ena änden av fordonet ger mer strålning rakt upp än att ha det mitt på bilen. Mitt på kommer ju strömmarna i karossen att gå åt olika håll och ta ut varandra. Om sen tändfördelare och generator stör mer vid spännings- eller strömmaxima vet jag inte, de sitter alltid i en del av antennen. Elfälten är i alla fall lättare att skärma, vilket skulle tala för att ha sprötet i motsatt ände så störkällorna sitter närmast spänningsmaxima i karossen.

Aluminiumkaross vore nog bra. Stål i antenner är ju inte så bra, särskilt inte med högt lastat Q i antennen som det blir med en jämfört med våglängden liten antenn. Nån som provat? Sportbil, husbil eller buss? Det borde räcka om skalet är av aluminium ( eller koppar ;))

/Jan
 
Tack för svar och synpunkter. I just mitt fall lkan vi hoppa över allt om störningar från egne fordonet eftersom jag har en elhybridbil och den STÖR som f-n. I alla fall på 80m som jag har en antenn påsatt för. Verkar vara lite mindre på 20.

Så här skriver en tillverkare av en screwdriver-antenn.
"We designed this antenna for the person who wants to enjoy HF mobile but is not interested in our large antennas. Don't let the small size fool you because we designed this antenna to be mounted higher on the vehicle, and when mounted higher on the vehicle you have less ground loses which equals higher performance."
Att sätta en 50mm 50-70cm rör (spolen) med ett 2 m långt spröt UPPE på taket kommer att i första hand göra att jag inte får med mig familjen (plus eller minus döm själva) samt idotförklara mig i grannskapet (redan på god väg ;-)) och sist men inte minst utgöra en rejäl utmaning i fästteknik eftersom man ju inte gärna svetsar dit prylarna på leasingbilen.
Min erfarenhet är förra bilen som jag hade en Hustler på dragkroken på. Nu vill jag ha en bredbandig antenn.
Finns det någon som provat de där helixlindade metspöna som finns. Det kanske är lättare att få dom "på taket".
 
"Bredbandig antenn" på 80m mobilt betyder att det är mycket förluster i antennen. Bättre då med en smalbandig antenn som matas från en autotuner nära sprötet. Verkningsgraden blir trots det dålig.

För att köra lokalt, NVIS, hade jag satsat på att sätta antennen i ena änden av bilen. Sprötet kan gärna luta från bilen, det ser mest naturligt ut i bakänden. Se GJK:s notering om vertikalantenn ovan. För lokala kontakter vill du nog ha så mycket strålning som möjligt rakt upp.

Jag läste i FPD:s veckobrev för ett tag sen att nån körde med antenntråd på släp efter bilen och att det funkade bättre än spröt. Funkar ju tills nån ligger för nära...

/Jan
 
Back
Top