HF + Navtext på båt

walsco

Member
Hej!

Funderar på att ta certifikat för att använda amatörradio på min båt. Mitt intressa ligger främst inom Navtex, väderfax, pactor för mail samt lite allmänt snack i radion.

Har letar febrilt efter hårdvara som fixar allt detta men antenner verkar saknas, det vore ju roligt om den gick att använda på båten för att under övriga säsongen (10 månader) kunna nyttjas hemma på balkongen.

Riggarna som har dykt upp är Yaesu:s FT-857 och FT-897 alt. IC-706MKIIG men något antenn har jag inte hittat. Antar att en så kallad "screwdriver" antenn alternativt glasfiber vertikal med automatisk tuner är det som gäller.

Två små frågor dyker då upp
1. Kan jag köpa en rigg för och börja lyssna för att sen ta cert och börja sända
2. Finns det något bra mobil lösning för att ta emot Navtex på 512khz och sända på övriga amatörband

Tack på förhand för svaren
Walter
 
walsco said:
Två små frågor dyker då upp
1. Kan jag köpa en rigg för och börja lyssna för att sen ta cert och börja sända
2. Finns det något bra mobil lösning för att ta emot Navtex på 512khz och sända på övriga amatörband

1. Ja

2. Problemet med NAVTEX ombord på små fartyg och i land är att antennerna gärna plockar upp lokala störfält så att mottagningen försämras. Bäst går det med någon form av aktiv stavantenn som sitter högt och fritt monterad så att lokala störningar inte når fram till antennen. Även aktiva ferritantenner ger bra resultat.

När man använder en aktiv antenn så måste arrangemanget göras så att det inte går att sända in i den aktiva antennen av misstag.
Antennen för HF blir vanligen någon form av wire-antenn + en antennavstämmare,
eller en vertikalantenn av annat slag. Allt beror på hur mycket utrymme som står till förfogande.

En och annan klagar på NAVTEX-täckningen i land och på småbåtar, och då är orsaken nästan alltid att det finns lokala störningar (kraftaggregat och "laptops" verkar generera de värsta). Jag arbetar själv med Sjöfartsverkets NAVTEX-nät och det är dimensionerat för en svunnen tid när störnivån på 518 kHz var betydligt lindrigare. Dessutom är NAVTEX-täckningsområdena primärt utformade för yrkesfartyg på det öppna havet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Tack för svaret :)

Finns det någon "hårdvara" som går att köpa som kan styra vilken antenn som tar emot och vilken som sänder? För mottagning verkar det ju finnas bra antenner som täcker hela spektrumet, t.ex RF System DX-500 eller liknande, men sändarantenner verkar inte kunna gå under 1.8GHz även vid mottagning.
 
Det som du ska titta efter är en "band decoder".

De flesta amatörtransceivrar lämnar någon form av signal som är en funktion av
inställd frekvens, för att styra t.ex. antennomkopplare eller slutsteg.

Vad som händer när man går utanför amatörbanden och ner till 518 kHz får undersökas från fall till fall. "Band decodern" ansluts till ett relä som kopplas mellan radion och den aktiva antennen så att reläet kopplar bort den aktiva antennen när radion är inställd på frekvenser inom amatörbanden eller på frekvenser över 1,6 MHz.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
/mm

Hej,
Vad säger reglementet idag när man kör amatörradio från en fritidsbåt på svenskt vatten?
Använder man /MM eller /P?

73/

Sture
SM2EEC
 
De svenska bestämmelserna säger ingenting.

SSA har utformat en egen praxis http://sektion-vhf.ssa.se/hf/identifiering.htm där det rekommenderas att /MM ska användas vid trafik från båtar oavsett innanför eller utanför territorialvattengränsen, alternativt att distriktssiffran ersätts med 8.

Praxis i flera andra länder är att /M inom territorialvattengränsen, /MM utanför.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
SM0AOM said:
De svenska bestämmelserna säger ingenting.

SSA har utformat en egen praxis http://sektion-vhf.ssa.se/hf/identifiering.htm där det rekommenderas att /MM ska användas vid trafik från båtar oavsett innanför eller utanför territorialvattengränsen, alternativt att distriktssiffran ersätts med 8.

Praxis i flera andra länder är att /M inom territorialvattengränsen, /MM utanför.

73/

Karl-Arne
SM0AOM


Tack för info Karl-Arne.

73/

Sture
SM2EEC
 
Tranciever FT-450AT

Det går trögt för mig...

Funderar på och köpa en FT-450AT + RF-Systems DX500 för att komma igång med mottagningen/lyssnandet, men som vanligt så är jag lite förvirrad: - Har läst lite och tror mig ha förstått att en automatisk tuner sänder lite för att kunna "tuna" in sig ordentligt. Stämmer det och går det att ställa in trancievers så att de under inga omständigheter kan sända något? Trots allt så kostar det ju en hel del att bränna en DX500.

Någon Band-Decoder med rimligt pris har jag inte hittat, några förslag?

Tacksam för all info!
 
Det går trögt för mig...

Winradio har en modell för bl.a. NAVTEX - kan det vara något?
WiNRADiO WR-G33EM Marine Receiver Den säljs av Waveline i Malmö
WiNRADIO.SE @ Waveline AB - Välkommen till vår WiNRADiO WebShop!

Jag avkodat NAVTEX och en rad andra moder under många år och håller helt med vad AOM skriver om antenner här ovan - dvs en aktiv antenn är det bästa alternativet. Min favorit för de lite lägre frekvenserna är utan tvekan en loop från Wellbrook Wellbrook Communications Loop Antennas for radio reception medium wave, long wave, short wave DXing

SeaTTY ett mycket enkelt och bra program för NAVTEX Weather messages decoder - RTTY, NAVTEX, WEFAX (HF-FAX), NWR SAME software
 
Last edited:
Jo, jag har tittat lite på den marina versionen av Winradio, vilket verkar vara en bra produkt men jag kommer inte till ett beslut, för många alternativ med fördelar och nackdelar vilka alla är av betydelse:

- Är WinRadio som hårdvara lika bra som en ICOM PCR1500, då priset inte skiljer sig så mycket åt, inser att mjukvara är bättre anpassad för mina ändamål, kanske duger SeaTTY/JVComm.

- Min budget är begränsad så om jag hinner/lyckas ta ett cert under vintern så måste jag lägga ut 10-12tkr till på en transciever för att sända.

- Är mottagaren bättre i en WinRadio/ICOM R1500 är en FT-450 på HF?

Band Decoder låter utmärkt men finner ingen liten smidig produkt, varför har inte transcievers det inbyggt, radion är ju ändå den som vet vad som händer. Kanske två antennuttag ett för sändning/mottagning på amatörbanden en för mottagning över hela registret.
 
Last edited:
Back
Top