HF rigg till transverter 144MHz!

sm6vtz

Stickproppsamatör!
Hej alla!

Har några funderingar....
Går i tankar på att skaffa en "state of the art" HF rigg.
Då kommer jag att använda IF 28MHz till tex DB6NT,s 144MHz transverter.
Har försökt att hitta olika mätningar på nätet av vilken rigg som är bäst till detta.
Vet att det inte är så många som kör transverter på 144MHz, men några finns det.
Några tips? Vad kan ni rekommendera för rigg?
En rigg med massa "plipp plopp" är inte viktigt utan en rigg med bra värde.
Särskilt bra egenskaper & värde då på 28MHz....

Hör av er om ni har några tips...

73 de SM6VTZ/Christian
 
Last edited:
sm6vtz said:
Hej alla!

Har några funderingar....
Går i tankar på att skaffa en "state of the art" HF rigg.
Då kommer jag att använda IF 28MHz till tex DB6NT,s 144MHz transverter.
Har försökt att hitta olika mätningar på nätet av vilken rigg som är bäst till detta.
Vet att det inte är så många som kör transverter på 144MHz, men några finns det.
Några tips? Vad kan ni rekommendera för rigg?
En rigg med massa "plipp plopp" är inte viktigt utan en rigg med bra värde.
Särskilt bra egenskaper & värde då på 28MHz....

Hör av er om ni har några tips...

73 de SM6VTZ/Christian


Hejsan!!

En del mikroproffs hävdar att IC 756 PRO II ska vara en super rigg och då är det även ett bra hjälpmedel med spektrumanalysatorn då du kan se signaler vid sidan om.

Jag har inget varken för eller emot den riggen och kör själv med en enklare rigg.Min filosofi om jag får framföra den är att i stället använda datorn för mottagning med hjälp av ljudkortet, inte lika snyggt som en ny fin rigg men jag tror ändå att den kan slå en vanlig tranceiver i mottagning (du har väl läst om SM5BSZ:as LINRAD projekt)

Själv använder jag ljudkortet och ett vattenfallprogram för att se svaga signaler när jag inte kan avgöra vilken polarisation dom är starkast i.

Jag jobbar mot målet att använda LINRAD i framtiden,,, Lycka till med valet av ny rigg, ska bli kul att följa inläggen. Jag tror några håller på en populär gammal IC rigg samt eventuellt någon Drake.


73 Håkan SM7WSJ
 
Hej Håkan!

Tack för svar...
Jo IC-756PRO II är det många som gillar.
Nu borde denna rigg sjunka lite i pris, när IC-7800 anländer.

Va har du för transverter till din IC rigg? Vilken rigg förresten?
Har ca 20m Comflex 1/2" koax upp till masten, ca 0,6dB förlust enligt mina beräkningar.
Med en bra transverter borde det inte behövas någon brusig preamp :)

Om man tänker lite ekonomiskt borde det finnas lite äldre riggar att köra IF med.
Kanske TS-850, TS-950SDX m.m. DB6NT´s transverter system kostar runt 9500:-

Hoppas på fler ideér & tips...

73 de SM6VTZ/Christian
 
Hej

Har kört TS-850 med transverter och tyckte rent subjektivt att det är en himla bra radio.
Speciellt idag när den har ett hyffsat pris.

Allt efter TS-850 på kv vet jag inget om så det vill jag inte uttala mig om...

de ULF/LCB
 
Hej Ulf!

Jo TS-850S är ju en beprövad rigg som alla pratar gott om.
Fick svar av Michael DB6NT & han kör själv med TS-850S till sin transverter.
Så det säger väl allt tycker jag, han har ioförsig säkert moddat TS-850S.

Ja det blir till att fundera vidare...

73 de SM6VTZ/Christian
 
Hej igen!

Va tror ni om mitt inlägg om preamp???

"Har ca 20m Comflex 1/2" koax upp till masten, ca 0,6dB förlust enligt mina beräkningar.
Med en bra transverter borde det inte behövas någon brusig preamp :)"

Nån som testat?

73 de SM6VTZ/Christian
 
Hej Christian!
En brusig preamp är aldrig bra. Meningen med en preamp är att den inte ska brusa. För att överrösta bruset från resten av stationen måste den ha ganska mycket förstärkning, så bruset från antenn och preamp dominerar det du hör i högtalaren. Kompensera med lite mindre gain senare i kedjan om bruset blir allt för ystert.
Jag har aldrig haft någon utomhuspreamp för 2m hemma, utan kört med låga förluster, under 1 dB.
Är transvertern tillräckligt känslig för att kunna tänkas köra utan preamp, så har den antagligen lite för mycket gain för att köra med preamp. Har du snäll närmiljö utan starka signaler strax utanför bandet och inga amatörgrannar inom någon eller några km så går det nog bra ändå.
73/ Jan
 
Preamp VHF

Har du redan börjat att leta efter "bäst" och "state-of -the-art" utrustning så är väl en lågbrusig preamp redan inbokad i systembudgeten ;)

Har själv provat med en 0.9dB preamp upp vid antenn och sedan nere vid riggen - med 12m 1/2tum koax, inget skillnad i upplevt brus med/utan koaxförlusten.
Rent praktiskt är +0.6dB i kabelförlust som adderas på systembrusfaktorn är ett litet problem för de flesta trafik/vågutbredningssätten (ej eme).
Med låga kabelförluster i systemet borde antennvalet ge mer valuta per krona än en preamp, har du redan maximerat antennvalet efter trafiksättet så fattas det bara en komponent: en preamp.

/Christer
 
Hej!

Ok, men risken är väl att transvertern/riggen blir överstyrd?
Jag har en del starka sändare i närheten, lite räddningstjänst m.m
Det ja letar efter är en tyst fin mottagare där signalerna bara "hoppar" upp ur bruset.

Va tror ni?

// Christian -6VTZ
 
Nja, Christer har nog provat med preamp vid antennen eller med preamp i shacket, och det ger en skillnad i brusfaktor lika stor som kabeldämpningen.
Jag har aldrig upplevt att svaga signaler hoppar ur en tyst radio. Hör man inte bruset hör man inte heller signaler som är i nivå med bruset. Med SSB-bandbredd upplever jag att bruset ska vara ganska påfrestande för att höra de där riktigt svaga signalerna. Har man då så mycket signal in i radion att AGC är på gränsen att börja reglera, så slipper man ljudchocker när någon stark signal kommer in i passbandet. Jag vet att andra kör på annat sätt och verkar höra bra, så du får prova dig fram till vad du tycker fungerar bäst.

/73 Jan
 
Hej Jan o alla andra!

Har idag fått nytt mail från Michael DB6NT.
Han tycker att mastpreamp är onödigt vid så låg dämpning.
Så om detta projekt blir "reality" så testar jag utan preamp.

Lovar att kommentera vid ev. test.

Tack för alla tips o svar....

73 de SM6VTZ/Christian
 
Christian, jag har en Microwave 28 / 144 transverter som körts över 100 EME QSO med från SK7CA.
( Det satt dubbla rör-PA efter förstås.)
Du kan få låna om du vill, ligger bara och "skräpar".....
/ 73 Tommy SM6NZB.
 
Om du ändå ska köra transverter så kan du ju strunta i preampen och sätta transvertern och PA i skåp nära antennerna uppe i masten och sen kör du din feta halv"s kabel på 28MHz ned till shacket för minsta förluster.

73 Magnus
 
Back
Top