HF tillbaka

SM3IXY

Well-Known Member
Mycket HF tillbaka, har en choke före autotunern, kanske ska man ha en efter också? Antennen är en dipol ca 2x16m matad med 300ohm bandkabel.
 
Last edited:
Jo dom brukar vara effektiva men använd den på 50 ohm sidan, där passar den bäst.
Kör du fortfarande med batterimatning? Annars måste även spänningsmatningskabeln förses med choke.
Du kan väl tillverka en likadan som jag har, lindad på en FT140-43 med försilvrad och teflonisolerad kabel.
Vi hade ju en back i labbet med "specialkablar", en j-a härva av en massa sladd. Dessa kablar bestod nästan uteslutande av teflonisolerad kabel.
Gissa vem som sparade dom när vi städade labbet;)
 
Ska testa att flytta den till 50ohm sidan. ja kör med en batt.eliminator ska se vad ja kan göra med den. Jag testade att byta plats, ingen skillnad. kabeln från battel. hade jag lindat på en liten kärna? Du kanske kommer ihåg ett litet instrument som vi byggde, den reagerar på HF, kanske den reagerar på utgående HF oxo? Jag har noll swr på 80m där jag ligger mest.
 
Last edited:
Har kollat alla band, endast på 80m får jag utslag på HF back.
 
Last edited:
Om du har nära till antennen så kan det bero på att du får påstrålad hf direkt på matningskablarna.
Jag löste det problemet med att montera en choke direkt vid riggen.
Alltså en uppe i antennen och en vid riggen.
Testa och knäpp på en "klämferrit" direkt på antennutgången.
Nuförtiden har jag alltid en klämferrite nära riggen.
 
Problem is resolved, hade ingen klämferrit men monterade en choke vid 857-an, no HF back, Tack SM0GLD.
 
Back
Top